زیلان تانیا: "لازم است ملت کورد و تمامی جهانیان در روز دوم نوامبر از روژآوا حمایت نمایند"

ریاست مشترک کودار در برنامه‌ی هفتگی "هِلی سه" گفت: با وجود عدم اعتراف دشمنان، مرحله‌ی آتش‌بس نشان از به زانو در‌آمدن آنان است. حمایت از روژآوا وظیفه‌ی تمام آزادی‌خواهان، فرد فرد کورد و بالاخص جوانان است.

زیلان تانیا ریاست مشترک جامعه‌ی دموکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان «کودار» در برنامه‌ی هفتگی "هلی سه" از شبکه‌ی تلویزیونی آرین به جنگ روژآوا و توطئه‌ی نسل‌کشی خلق‌ کورد و آتش‌بس موقت در روژآوا پرداخت.

تانیا در مورد به حمایت از روژآوا در روز دوم نوامبر گفت: یکم ماه نوامبر روز پشتیبانی از کوبانی ‌است. مبارزه، مقاومت و پشتیبانی از کوبانی پیروزی را در مقابل توطئه‌ی نسل‌کشی خلق کورد به ارمغان آورد. حمایت از روژآوا در دومین روز از این ماه نیز موضعی ارزشمند است که نشان از فهم و درک والای خلق دارد. پشتیبانی در این روز نشان از اتحاد، همبستگی و مبارزه‌ای مشترک است. لازم است فرد فرد کورد و تمامی جهانیان در این روز از روژآوا حمایت به عمل آورند. بر این باوریم که خلق‌مان در روژهلات کوردستان با این درک و معنا به حمایت از روژآوا بپاخاسته و با مردم روژآوا  دارای موضع مشترک و همدرد شوند.

زیلان تانیا در مورد نقش و مسئولیت جامعه‌ی کوردستان بخصوص جوانان در موقعیت کنونی افزود: جنگ کنونی در روژآوا جنگ "ماندن و یا نماندن" خلق کورد است. خلقمان با هویت آزادی، موجودیت خود را در منطقه به اثبات می‌رساند. در این راستا نیز به مبارزه بپاخواسته و در این راه هزینه‌های انسانی بسیاری پرداخت نموده است. نبایست در چنین شرایط حساسی روژآوا را تنها گذاشت. ملحق شدن به سنگرهای مبارزه در تمامی نقاط روژآوا رسالتی انسانی است. لازم است گام‌های عملی در این راستا برداشته شود. دیگر زمان سکوت به اتمام رسیده است. موقعیت کنونی به ما خاطر‌نشان می‌سازد که یا در جبهه‌ی دفاع از خلق خود قرار گیریم و یا در جبهه‌ی دشمنان خود. خلقمان با پشتیبانی از روژآوا اثبات نمودند که در جبهه‌ی روژآوا قرار دارند. در این راستا لازم است خیابان‌ها به عرصه حمایت از روژآوا مبدل گردند و جوانان در مبارزات علیه اشغالگری در روژآوا مشارکت نمایند.

 ریاست مشترک کودار در مورد مراسم تشییع جنازه‌ی شهید "پوریا تابعی" از مبارزان اهل کامیاران که در جنگ روژآوا به شهادت رسید و همزمان با آن مادری سریانی که در این مراسم گفت: «من مادر دوم شهید پوریا هستم» یاد و خاطره‌ی شهید پوریا و تمامی شهدا را گرامی و پیمان مبارزه تا آخرین قطرات خون در راستای کسب آزادی و تحقق آرمان‌های خلق کورد را تجدید نمود و افزود: مبارزه‌ی چهل سال اخیر خلق‌مان همزیستی مسالمت‌آمیز ملت‌ها و برابری را برقرار نموده و در این راستا پیشاهنگی برساخت حیاتی دمکراتیک را می‌نماید. چنین موضعی یک مادر سریانی ارزشمند و رفتار و عملی انسانی و والا است. این رویکرد در نتیجه‌ی هزینه‌های جانی هزاران فرزند کورد جهت رسیدن به آزادی کسب شده است. افکار و اندیشه‌های آپوئیستی که زندگی آزاد را مبنا قرار می‌دهد هم اکنون از سوی تمام خلق‌های جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد و موضع این مادر سریانی نیز نتیجه‌ی این تفکرات اخلاقی و انسانی می‌باشد.

تانیا در مورد چرایی آغاز جنگ روژآوا گفت: فاز نوین جنگ جهانی سوم در چارچوب از میان برداشتن تمامی دستاوردهای خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان بخصوص روژآوا می‌باشد. جنگ جهانی سوم در کل در چارچوب نسل‌کشی خلق کورد طرح‌ریزی شده و مبارزات خلق کورد طی چهار دهه اخیر خط مبارزه، زندگی آزاد و برابر را برای خود، منطقه و در سطح جهان تعیین نموده است. این خط حیات در چارچوب تعریف نیروهای استعمارگر و هژمونیک قرار ندارد و به این دلیل تمامی این نیروها با ذهنیت و توطئه‌ای مشترک در چارچوب نسل‌کشی خلق‌ کورد گام می‌نهند.

زیلان تانیا در ادامه تصریح نمود: طرح و توطئه‌‌ی نسل‌کشی خلق کورد از پیش تعیین و ترسیم شده است. جنگ کنونی در روژآوا مرحله‌ای دیگری از این طرح همانند آنچه در تاریخ رخ داده، است. ترافیک‌ دیپلماتیک روزهای اخیر تنها روکشی بر این طرح می‌باشد. تنها پشتیبان‌ خلق، خود آنان می‌باشد. نبایست از هیچ نیروی هژمون‌گرایی انتظار حمایت داشت. نیروهای هژمونیک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این نسل‌کشی را طرح ریزی نموده و بازیگر این مقطع، دولت اشغالگر ترکیه می‌باشد. ترکیه که خود یکی از اعضای ناتو است در چارچوب اشتراکات فکری این سازمان و نیروهای هژمون‌گرا در عملی نمودن طرح‌های آنان گام می‌نهند. لازم است در برابر دولت ترکیه و حزب آ.ک.پ و حتی اعضا و طرفدران این حزب در سراسر جهان موضعی راسخ و قاطع اتخاذ و مبارزه‌ای رادیکال نمود.

تانیا در مورد مرحله آتش‌بس موقت در روژآوا گفت: سوال اصلی این است که این آتش‌بس با چه طرفی صورت گرفت؟! باید نیک دانست که آتش‌بس با هیچ یک از نیروها و طرفین کورد انجام نپذیرفت. آتش‌بس نیز بخشی از طرح و توطئه‌ی جنگ روژآوا محسوب می‌شود. آتش‌بس تنها به صورت نمایشی و فاقد جنبه عملی بود. مرحله‌ی حساس جنگ در مواقع آتش‌بس است و در اصل مرحله‌ی آتش‌بس، نشان از به زانو در آمدن دشمنان است اما دشمنان خلق کورد هیچ‌گاه به این واقعیت اعتراف ننمودند. آتش‌بس در نتیجه‌ی مبارزه و مقاومتی تاریخی به وجود آمد. دولت ترکیه در روژآوای کوردستان از تمامی جهات دچار شکست شد. برای لاپوشانی شکست سنگین اردوغان، مرحله‌ی آتش‌بس موقت آغاز شد. با این مرحله آنان در تلاش‌ بودند تا دولت ترکیه از لحاظ نظامی و سیاسی نفسی تازه نماید. این آتش‌بس هیچ پیوند و ارتباطی با خلق کورد ندارد و لازم است خلق‌مان بویژه در شرق کوردستان هشیاری کامل و خوانشی صحیح از مرحله‌ی خطرناک بعد از آتش‌بس و نسل‌کشی کوردستان داشته باشند.

تانیا در پایان برنامه‌ی هفتگی "هِلی سه" در مورد پشتیبانی‌های خلق کورد از روژآوا گفت: آتش‌بس دستاورد بزرگی است که در نتیجه‌ی مبارزات تمام خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان روی داد. چه در مرحله‌ی آتش‌بس و چه در مرحله‌ی بعد از آن باید پشتیبانی‌ها تدوام یابد. لازم است هرآن این مرحله به مبارزه و مقاومت مبدل گردد. همچنین می‌باید تا به زانو درآوردن تمامی دشمنان و پیروزی در روژآوا و ضمانت آن، از پای ننشینیم. حمایت تمامی اقشار جامعه اعم از معلمان، روشنفکران، فعالان سیاسی و مدنی، وکلا، اعضای مجلس و ... از روژاوا الزامی است.