زینب جلالیان؛ حبس در سلول انفرادی و ممنوعیت حرف زدن به زبان کوردی

زینب جلالیان، زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد که در تاریخ ۵ تیر از قرنطینه زندان قرچک ورامین به زندان مرکزی کرمان منتقل شده بود، همچنان به صورت بلاتکلیف در سلول انفرادی اين زندان نگهداری می‌شود.

بنابر خبر منتشر شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان، طی روزهای گذشته این زندانی سیاسی در تماس تلفنی با خانواده‌اش از ادامه نگهداری خود در شرایط سخت سلول انفرادی خبر داده و اعلام کرده است که مسئولین زندان کرمان به وی وعده داده‌اند در صورتى كه وى هزینه انتقال را به صورت شخصى پرداخت كند، او را به زندان خوی باز خواهند گرداند. اما با اين وجود هم تاكنون اقدامى عملى در اين رابطه صورت نگرفته است.

زينب جلاليان هر چند هفته یک بار به صورت کوتاه، با حضور ماموران حفاظت زندان امکان تماس تلفنی با خانواده‌اش را دارد. او در اين تماس‌ها حق حرف زدن به زبان كوردى را ندارد و بايد با مادر و پدرش كه فارسى را به سختى متوجه مى‌شوند به اين زبان صحبت كند.

ادامه نگهداری این زندانی سیاسی كورد در سلول انفرادى زندان كرمان در حالی صورت می‌گیرد که او در مدت نگهداری در شرایط سخت زندان قرچک به کرونا مبتلا شد و در تاریخ ۳۱ خرداد با درخواست بازگشت به زندان خوی یا انتقال به زندان اوین و همچنین رسیدگی‌های لازم پزشکی دست به اعتصاب غذا زد، اما در ششمین روز از اعتصاب غذا در تاریخ ۵ تیر مجددا از بند قرنطینه زندان قرچک به زندان كرمان كه در فاصله‌ی هزار كيلومترى از محل سکونت خانواده وى در ماكو قرار دارد، منتقل شد.

زینب جلالیان، متولد سال ۱۳۶۱ در روستای «دیم قشلاق» شهرستان ماکو در استان اورمیه است. او اسفند ماه ۱۳۸۶ در کرماشان بازداشت شد و پس از ماه‌ها نگهداری در سلول انفرادی اداره اطلاعات این شهر و تحمل شکنجه‌های شدید جسمی و روحی، توسط دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «محاربه» از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد. این حکم پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر در سال ۱۳۹۰ با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد و پس از آن زینب به زندان خوی در استان اورمیه انتقال یافت. وی طی این سال‌ها در زندان به بیماری‌های متعددی از جمله اختلال در بینایی، ناخنک چشم و برفک دهان مبتلا شده است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل در سال ۱۳۹۵ طی درخواستی رسمی از جمهوری اسلامی ایران خواست تا زینب جلالیان را فورا آزاد کند و تمامی اقدامات لازم برای جبران خسارات تحمیل شده بر او را بدون تاخیر و بر اساس ضوابط ‌بین‌المللی انجام دهد. طی رای صادره از سوی این کارگروه بین‌المللی محروم کردن زینب جلالیان از آزادی، خودسرانه و برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی ـ سیاسی توصیف شده است و ایران موظف است تا مسئولان نقض حقوق این فعال سیاسی کورد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.