سخنگوی هیئت صلح: هر زمان اوجالان می‌گوید صلح، دولت می‌گوید جنگ

نورالدین تورگوت سخنگوی هیئت صلح که در سال ۲۰۰۹ به درخواست اوجالان به ترکیه رفت اعلام کرد، "برای دستیابی به صلح هر اندازه تلاش نماییم نیز دولت نیتی برای توافق ندارد. هر زمان اوجالان می‌گوید صلح، دولت از راه قیم‌ها می‌گوید جنگ."

   وکلای رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان روز ۷ آگوست/ ۱۶ مرداد در زندان جزیره امرالی با موکل خویش ملاقات نمودند. کانون حقوقی سده پس از این دیدار طی بیانیه‌ای پیام اوجالان را به اطلاع افکار عمومی رساند. اوجالان در پیام خویش اعلام کرد، "سعی دارم برای کردها جایی و جایگاهی درست کنم، (جایگاهی بیابم)، ظرف یک هفته می‌توانم وضعیت و احتمال درگیری را از میان بردارم. من میتوانم [مسئله] را حل کنم، به خودم اعتماد دارم و برای حل مسئله آماده هستم، اما دولت و صاحبان خرد دولتی نیز باید مقتضیات لازمه را بجای بیاورند." نورالدین تورگوت سخنگوی گروه صلح که در سال ۲۰۰۹ به درخواست اوجالان از کمپ پناهجویان مخمور به ترکیه رفت‌، آخرین پیام اوجالان را ارزیابی نمود.

   تورگوت با یادآوری اینکه اوجالان ۳۰ سال بدون وقفه برای دستیابی به صلح تلاش نموده است افزود، "رهبرمان همواره صلح را مورد بحث قرار داده و برای آن بسیار تلاش نمود. وی می‌داند مسئله‌ی کرد که عمر آن بیش از صد سال است تنها از راه جنگ پایان نخواهد یافت. از سال ۱۹۹۳ برای صلح و چاره‌یابی تلاش می‌کند. در سال ۲۰۰۵ تلاش‌های وی برای دستیابی به صلح بیشتر مورد بحث قرار گرفت. متاسفانه از آغاز به این واقعیت واقف بودیم و روند امور به همه نشان داد که این رژیم هیچگاه خواهان چاره‌یابی نبود."

هر که خود را انسان می‌داند باید به مبارزه بپیوندد
   تورگوت اعلام کرد، علی‌رغم تمامی اقدامات ضدصلح دولت،‌ رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و خلق کرد با گام‌های خویش همواره نشان دادند که طرفدار صلح هستند. تورگوت اظهار داشت، یکی از مهمترین گام‌ها گروه صلح در سال ۲۰۰۹ بود و افزود، "آمدنمان در نتیجه‌ی آرزوی صلح بود. اما دولت چه کرد؟ این میز را از میان برداشت. در ملاقات‌های صلح که در سال ۲۰۱۳ آغاز شدند، کشور وضعیتی آرام داشت. متاسفانه خواستند این آرامش را از میان بردارند و دولت این میز مذاکره را از میان برداشت."

​​​​​​​   تورگوت اعلام داشت، امروز نیز اوجالان برای دستیابی به صلح تلاش می‌کند، برای دستیابی به آن به گونه‌ای آشکار دعوت می‌کند و اعلام کرد، بایستی دولت به این درخواست گوش فرا دهد. تورگوت اظهار داشت، علی‌رغم تمامی فراخوان‌های اوجالان به صلح نیز گام‌های دولت در روزهای اخیر نه برای تحقق صلح بلکه برای دامن زدن به جنگ بود. وی اعلام کرد، "علی‌رغم آنکه برای صلح تلاش می‌کنیم، قیم‌هایی را بر سه شهرداری کلانشهرهایمان گماشتند که نشان می‌دهد دولت نیتی برای دستیابی به توافق ندارد.

​​​​​​​   همواره اوجالان می‌گوید صلح، دولت از راه قیم‌ها می‌گوید جنگ. در هر فرصتی همواره خواهیم گفت صلح، اما در برابر این موضع‌های تک‌پرست، نژادپرست و ضد دمکراتیک مبارزه خواهیم کرد. درخواست من تنها برای خلق کرد نیست. از تمامی کسانی که خود را انسان و دارای وجدان می‌دانند درخواست می‌کنم که در مبارزات مشارکت نمایند."