سرمایه‌گذاری رژیم ترک در جولمرگ: پایگاه‌های نظامی، زندان، سد!

حزب آ.ک.پ در مدت ۱٨ سال حاکمیت خود ۲ زندان جدید، ۲۵ سد و نیروگاه و ۳۰۰ پایگاه و مقر نظامی در جولمرگ تأسیس کرده است.

نیروگاه‌ها و سدهایی که حکومت آ.ک.پ-م.ه.پ به بهانه‌های امنیتی تأسیس کرده‌اند، طبیعت منطقه را به کلی تخریب کرده است. بر اساس اطلاعات بدست آمده در ماه گذشته کارهای تاسیس ۳ سد جدید پایان یافته است. یک بار دیگر مشخص شد که احداث سد و تأسیس نیروگاه برای رانت خواری و در چارچوب پروژه‌های "امنیتی" درست شده‌اند.

حکومت آ.ک.پ-م.ه.پ در سال ۲۰۲۰ دو زندان جدید در جولمرگ تاسیس می‌کنند. جمعیت اهالی جولمرگ ۲۰۰ هزار تن است و علی رغم  آنکه خود یک زندان دارد. امسال دو زندان جدید در این شهر تاسیس می‌شوند و همین امر سبب ایجاد نارضایتی شده است.

از هر خانواده حداقل یک تن در زندان است

شهر توسط دولت خالی از دمکراسی و حقوق بشر شده است و بیکاری و فقر نیز در اوج قرار دارد. علاوه بر ظلم و فشار حکومت مردم جولمرگ تاکنون یک قدم به عقب برنداشته‌اند. به دلیل موضع گیری خلق جولمرگ که هرگز تسلیم دولت ترکیه نشده‌اند، این حکومت اشغالگر در مرکز جولمرگ و در مرکز مناطق آن در دشت‌ها و کوهستان‌ها، صدها مقر و دژ نظامی درست کرده است. دولت ترک به اینها هم کفایت نکرده و به بهانه‌ی "امنیتی" در مقابل همه‌ی رودخانه‌ها اقدام به سدسازی کرده است. سدها و نیروگاه‌ها سبب تخریب و از بین رفتن محیط زیست منطقه شده‌اند و هم سبب شده‌اند تا مردم منطقه ناچار به کوچ و ترک خاک خود شده‌اند.

زندان و پایگان نظامی را به جان مردم، سد و نیروگاه را هم به جان طبیعت انداخته‌اند

رژیم ترک در هر کوهستان و تپه‌ی جولمرگ یک پایگاه نظامی یا یک دژ نظامی درست کرده است. طی این ۱٨ سال از حکومتش بر روی همه‌ی رودخانه‌ها سد احداث نموده و همه‌ی دره‌ها را پر از آب کرده است و اینگونه محیط زیست و طبیعت منطقه را از بین برده است. رژیم فاشیست ترک تاکنون ۲ زندان جدید، ۲۵ سد و نیروگاه و ۳۰۰ پایگاه و دژ نظامی را به مردم جولمرگ تحمیل کرده است.

این حکومت به طور ویژه بر روی رودخانه‌ی زاپ در دره زاپ چندین سد و نیروگاه تأسیس کرده است. به دلیل وجود تأسیسات نیروگاه در دره‌ی زاپ این منطقه خشک شده است و محیط زیست آن از بین رفته است.

جغرافیای جولمرگ را به عرصه‌ی رانت و جنگ تبدیل کرده‌اند

اینها سبب نارضایتی شدید مردم جولمرگ شده است. در این زمینه یک شهروند که به دلیل حفظ امنیت او در مقابل دولت اشغالگر ترکیه، نام وی را در اینجا فاش نمی‌کنیم، به ما گفت، دولت ترکیه جغرافیای جولمرگ را به عرصه‌ی جنگ و رانت و رشوه‌خواری و پول دزدی تبدیل کرده است.

وی همچنین گفت، دولت طبیعت و محیط زیست جولمرگ را هم ویران کرده است و هم همه‌ی منابع آنرا نیز غارت کرده است و تلاش می‌کند خلق را تسلیم و محتاج خود بکند. اما مردم جولمرگ در مقابل این شیوه‌ی جنگ و غارت و تخریب و این شیوه‌ی جنگ ویژه هرگز تسلیم نخواهند شد.