سزای تملی: این کشور کاملا در حصر قرار دارد

سزای تملی: در این کشور چیزی به نام حقوق ندارد. قوق قضائیه مستقل وجود ندارد. اکنون زمان آن فرارسیده است که این سیستم را متوقف کنیم.

حزب دمکراتیک خلق‌ها،  شاخه شهر موش در باکور (شمال) کوردستان کنگره عادی خود را برگزار کرد. سزای تملی دبیرکل مشترک این حزب با حضور این کنگره اعلام کرد که این کشور کاملا در حصر قرار داشته و گفت در جایی که حصر در جریان باشد عدالت امکان پذیر نیست. حصر تحمیلی بر آقای اوجالان برخاسته از یک سیستم حقوقی است. تا زمانیکه حصر تحمیلی بر وی خاتمه نیابد، وضعیت حقوق بشر روز به روز رو به تباهی می‌رود.

سازمان حزب دمکراتیک خلق‌ها در شهر موش باکور کوردستان، سومین کنگره عادی خود را با شعار اصرار بر آزادی و عزم راسخ در مبارزه، در سالن مراسمات این شهر به نام شاتو برگزار کرد. سزای تملی دبیرکل مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ ها، منصور ایشیک، شوین جوشکون و گلستان کلیچ کوچ‌یگیت از نمایندگان این حزب در پارلمان، احمد ترک شهردار مشترک مردین، شهردار مشترک کوپ، گومگوم، سری ساکیک سیاستمدار و کارگردان فیلم؛ زیات جیلان ریاست مشترک این حزب در آمد، فعالان جنبش زنان آزاد (ت.ژ.آ)، نمایندگان سندیکای KESK و مدیران حزب دمکراتیک خلق‌ها از شهرها و توابع آمد، در این کنگره حضور یافتند.

کنگره با انتخاب هیات خود، تجلیل از اعضا و قرائت گزارش‌های مربوطه آغاز به کار کرد. ریاست مشترک حزب در شهر موش، آینور سوروجا مراتب احترام و درودهای خود را به خلق ابراز داشت. بعد از آن، سزای تملی ریاست مشترک حزب دمکرات خلق‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت. در این سخنرانی تملی اظهار داشت که در کنگره بزرگ، تغییرات بزرگی را ایجاد می‌کنند و ده‌ها هزار نفر در این کنگره حضور خواهند داشت. تملی در این رابطه  گفت: حزب دمکراتیک خلق‌ها راهپیمایی بزرگی را سازماندهی خواهد کرد و به امید خلق‌های ترکیه بدل خواهد شد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که از دست اقتدارگرایی رهایی یافت. ما ترکیه را تغییر خواهیم داد. ما خاورمیانه را تغییر خواهیم داد. ما نیازمند صلح و آزادی هستیم. ما در مبارزه خویش برای دمکراسی و آزادی، با یکدیگر گام برخواهیم داشت. ما به اردوغان می‌گوییم که دیگر بس است. ترکیه، خاورمیانه، لیبی و دریای مدیترانه را به منطقه‌ای تبدیل کرده است که در لهیب آتش می‌سوزد. با خاتمه دادن به این سیستم، مبارزه برای صلح و دمکراسی امکان‌پذیر خواهد بود.

زمان اتحاد برای دمکراسی است

تملی در بخش دیگری از سخنان خود در کنگره شهر موش اظهار داشت که زمان مبارزه برای صلح و اتحاد دمکراتیک قرا رسیده است. ما مبارزه خود را بیش از پیش سازماندهی می‌کنیم. ما خواهان سیاست اجتماعی هستیم.

تملی در این کنگره اعلام کرد که پیش از هر چیز لازم است که در این کشور حقوق شهروندی و عدالت نهادینه شود. در این کشور چیزی به نام حقوق ندارد. قوق قضائیه مستقل وجود ندارد. اکنون زمان آن فرارسیده است که این سیستم را متوقف کنیم. بزرگترین بی‌عدالتی حصر و انزوا است. در جایی که حصر و انزوا وجود داشته باشد تحقق عدالت امکان ندارد. نمی‌توان به وجود عدالت اشاره کرد. تحمیل حصر و انزوا برای آقای اوجالان را به بخشی از سیستم حقوقی تبدیل کرده‌اند. تا زمانیکه این انزوا خاتمه نیابد، حقوق بشر بیش از پیش رو به تباهی می‌رود.

بعد از پایان سخنان تملی، انتخابات برگزار شد. در این انتخابات سیبل گنج و عبدالباری یگیت به روسای مشترک حزب دمکرات خلق‌ها در شهر موش انتخاب شدند.