سزای تملی: مسئله کورد باید پیش از این حل می‌شد

سزای تملی دبیرکل مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در کنگره سازماندهی این حزب در جزیره خطاب به حاکمیت سیاسی ترکیه اعلام کرد که خلق کورد صد سال است که از موقعیت سیاسی برخوردار نبوده است.

سزای تملی دبیرکل مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در کنگره سازماندهی این حزب در جزیره خطاب به حاکمیت سیاسی ترکیه اعلام کرد که خلق کورد صد سال است که از موقعیت سیاسی برخوردار نبوده است. اگر شما در این کشور می‌خواهید که مسائل و مشکلات را حل کنید، لازم است که پیش از هر اقدام دیگری، مسئله کورد را حل کنید.

کنفرانس سازماندهی حزب دمکراتیک خلق‌ها، شاخه جزیر با شعار «سازماندهی امید و جسارت، درهم شکستن فاشیسم» سومین کنفرانس عادی خود را برگزار کرد. زنان کورد با لباسهای ملی کوردی در این کنفرانس مشارکت کرده و مراسم رقص کوردی را برگزار کردند.

دبیر کل مشترک این جزب، سزای تملی، نمایندگان مجلس و رهبران دیگر حزب دمکراتیک خلق‌ها در این کنگره شرکت کردند. کنگره با تقدیر و انتخاب اعضای هیات عالی این حزب در جزیر آغاز شد. با ورود سزای تملی به سالن برگزاری کنفرانس، با تشویق و هلهله از وی استقابل به عمل آوردند. مراسم برگزاری کنفرانس با پلاکاردها و شعارهای مانند «گماشتگی نشانه‌ای از کودتاست»، «با جوانی آغاز کرده و با جوانی نیز این راه را ادامه خواهیم داد» و «مبارزه کردیم و مبارزه را با سربلندی ادامه خواهیم داد» افتتاح شد. در آغاز این کنفرانس شعار بدون رهبری زندگی نمی‌توان کرد سر داده شد و از افرادی که در مبارزه برای صلح و دمکراسی جان خود را از دست داده بودند، تجلیل به عمل آمد.

بریوان کوتلو شهردار مشترک این شهر از حزب دمکراتیک خلق‌ها، که منصب وی توسط گماشتگان دولتی اشغال شده است در سخنرانی خود در این کنفرانس اظهار داشت: ما در جزیر و بوتان به پیروزی دست خواهیم یافت. تا آخرین قطره خود باید شایسته خلقمان باشیم. ما خلق جزیر در مقابل هیچ کس سر تعظیم فرود نمی‌آوریم. با مقاومت جزیر و بوتان آ.ک.پ را در هم خواهیم شکست.

کوردها نباید بیش از این فاقد موقعیت سیاسی باشند

حسین کاچماز نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز با اشاره به انزوا و حصر تحمیلی بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان اظهار داشت: خلق کورد نمی‌توانند یکصد سال دیگر عدم برخورداری از موقعیت و جایگاه سیاسی را تحمل کنند. خلق جزیره هزینه‌های سنگینی را متحمل شده‌اند. این هزینه‌ها به هدر نخواهند نرفت. باید از هزینه‌های خلق صیانت به عمل آورد. کسانی که کوردها را نابود شده محسوب می‌کنند، خود از میان می‌روند.

سزای تملی دبیرکل مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز با ادای احترام به خلق جزیر اظهار داشت: ما هیچگاه در مقابل ذهنیت فاشیستی تسلیم نشده‌ایم. مراتب احترام و درودهای خود رابه کسانی که دست از مسئله خود بر داشته و سر تسلیم فرود نیاورده‌اند ابراز می‌دارم. یاد و خاطره کسانی را که جان خود را از دست داده‌اند گرامی داشته و در مقابل آنان سر تعظیم فرود می‌آورم. در پیشگاه محمد تونج، جمیله و رفقای وی سر تعظیم فرود می‌آورم. وظبفه ماست که آشتی، عدالت و آرامی و ثبات را به سرزمینمان بازگردانیم.

با وجود انزوا، باید مبارزه را تقویت کرد تملی با اشاره به سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۵ اظهار داشت: در نوروز سال ۲۰۱۳ نامه اوجالان قرائت شد. نامه وی حاوی فراخوانی بسیار مهم بود. این نامه آدرس شیوه‌های دست‌یابی به راه حل بود. اما با تحمیل انزوا و حصر بر وی، مانع از پیشرفت و تحقق فرایند صلح در ترکیه شدند و دیواری را در مقابل راه حل کشیدند. این دیوار، دیوار انزوا و حصر است.  به منظور ممانعت از زیست برابرانه ما شهروندان، با ایجاد این دیوار، مانع از تحقق راه حل هستند. به همین دلیل ما قوانین مرتبط به انزوا را قبول نمی‌کنیم در سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۵ تمامی جهان شاهد این مسئله بود. به منظور خاتمه دادن به انزوا لازم است که بار دیگر فرایند راه حل آغاز شده و همگان تلاش کنند و مبارزه در این رابطه را گسترش دهند. در صورت وجود حصر و انزوایی مطلق در یک سرزمین، نمی‌توان چشم انتظار تحقق عدالت بود. بدون تردید در چنین وضعیتی جنگ گسترش خواهد یافت. با ادامه انزوا، دشمنی علیه خلق‌های خاورمیانه و ترکیه همچنان تحمیل خواهد شد. اما در صورتیکه انزوا از میان برداشته نشود، لازم است که ما مبارزه خود را تقویت کنیم. نه فقط در جزیر و بوتان، بلکه در آنکارا استانبول نیز اگر بی‌عدالتی روی هدف باید در مقابل آن ایستاد. باید ما در مقابل بی‌عدالتی و این حاکمیت اعلام کنیم که دیگر بس است.

بعد از سخنان تملی، گزارش مالی و اقدامات انجام شده قرائت شد. سپس انتخابات برگزار شده و گولر تونچ و عذیر کلینچ به عنوان روسای این حزب در جزیر انتخاب شدند.