سمرا گوزل: دولت ترک نمی‌تواند خلق را از ارزش‌ها و مبارزات دور کند

سمرا گوزل پارلمانتار ه.د.پ آمَد به حمله دولت ترکیه به آرامستان‌های شهیدان کوردستان اشاره کرد و گفت، "حکومت با این سیاست خود نمی‌تواند خلق را از ارزش‌ها و مبارزاتش دور کند."

سمرا گوزل اعلام کرد، حمله و بی‌احترامی به پیکرها، ممانعت از دفن جنازه‌ها و حمله به مراسم‌های ختم، در حقیقت حمله به خانواده‌های شهدا است.

وی یادآور شد که حق خاکسپاری جنازه و برگزاری مراسم ختم از لحاظ اخلاقی بسیار مهم است اما دولت ترکیه با این اقدامات و حملات، قوانین خود و پیمان ژنو و سایر پیمانهای بین‌المللی را نقض می‌کند.

سمرا گوزل به ربودن جنازه‌ها در آرامستان خرزان و حمله به سایر آرامستان‌های منطقه اشاره کرد و گفت: "احترام به فرد درگذشته احترام به جامعه است."

وی همچنین گفت، با آزمایش دی‌ان‌ای پیکرهایی که از آرامستان‌ها بیرون آورده شده بودند، پیدا شدند، اما علی رغم آن اجازه ندادند پیکرها در همان جا به خاک سپرده شوند. پیکرها در آرامستان بی‌کسان کیلیوس در جعبه‌های پلاستیکی و بر روی هم و زیر پیاده‌رو به خاک سپرده شدند. این عمل در قوانین انسانی، در وجدان و اخلاق جایی ندارد. این شکنجه‌ی خانواده‌ی جان باختگان است. "

"چرا آرامستان‌ها تخریب می‌شوند؟"

سمرا گوزل یادآور شد که علی‌رغم آنکه آزمایش دی‌ان‌ای کمتر از یک ماه طول می‌کشد اما ۴ سال است که برخی پیکرها هنوز آزمایش دی‌ان‌ای برایشان انجام نشده است و هدف از این کار هم شکنجه‌ی خانواده و بستگان جان‌باختگان است.

سمرا گوزل در ادامه گفت، نوشتار به زبان کوردی روی برخی مقبره‌ها بهانه شده است. او از حکومت پرسید؛" اگر این بهانه قانونی است پس چرا آرامستان‌های خارج از مرز را هم تخریب می‌کنید؟"

"دشمنی با کورد، سیاست قتل‌عام است"

سمرا گوزل اعلام کرد، این حملات به آرامستانها با تفکر دشمنی با کورد انجام می‌شود. سیاست تداوم قتلعام است. به خانواده‌ها می‌گویند، «خودتان بروید و سنگ قبرها را بشکنید، اگر این کار را نکنید ما آنرا کامل از جا می‌کنیم». همچنین خانواده‌ها را با اتهام "تبلیغ برای سازمان" مورد بازجویی قرار می‌دهند. اگر جرمی انجام شده باشد، نیروهایی که به مقبره‌ها حمله می‌کنند مرتکب آن شده‌اند. آنهایی که به آرامستان‌ها حمله می‌کنند می‌خواهند فکر اجتماعی را از بین ببرند. رفتن خانواده‌ها به آرامستان‌ها به معنی صیانت از فردیست که جان خود را از دست داده است. این حملات سیاست بی‌ارزش کردن است، می‌خواهند به مردم بگویند، اگر مبارزه کنی، مقاومت کنی و عضو اپوزسیون باشی، ما برای شما حتی حق داشتن قبر را هم قائل نمی‌شویم.

"نمی‌توانند خلق را از ارزش‌ها و مبارزات دور کنند"

قبر فرزندان مادران شنبه مشخص نیست. آنها چندین سال است مبارزه می‌کنند. آنچه اکنون هم در حال انجام است تلاشیست برای از بین بردن قبرها، همان طور که به مادران شنبه تحمیل شد. فرستادن پیکرها از راه پست، نگه داشتن پیکر یک مادر برای چندین روز در کوچه، کشیدن پیکر حجی لقمان بر روی زمین با خودروی نظامی، نگه داشتن پیکر جمیله در یخچال داخل خانه، همه‌ی اینها حملات علیه خلق کورد هستند. حمله علیه هویت کورد است، سیاست تداوم قتلعام است. حملات با این هدف انجام می‌شوند تا مردم را از مقاومت و مبارزات دور کنند. اکنون قبر سیر رضا و شیخ سعید کجا هستند؟ آنها حتی اگر مقبره‌ای هم نداشته باشند، ما از مبارزات آنها صیانت می‌کنیم. اگر قبر فرزندان مادران شنبه مشخص نباشد، باز هم از ارزش‌ها صیانت می‌کنیم. یعنی حکومت با این سیاست نمی‌تواند خلق را از ارزش‌ها و مبارزات دور کند."