سنجار: زمان مقاومت و پیروزی است

ه.د.پ در جولمرگ راهپیمایی دمکراسی را آغاز نمود. مدحت سنجار رئیس مشترک کل ه.د.پ گفت، "این حکومت کودتاگر و غارتگر است".

جبهه‌ی جولمرگ "راهپیمایی دمکراسی علیه کودتا" که توسط ه.د.پ سازمان یافته است، جمع شدند. مدحت سنجار رئیس مشترک کل ه.د.پ، بردان ازترک رئیس مشترک کنگره‌ی جامعه ی دمکراتیک ک.ج.د، صالحه یلدز رئیس مشترک کل حزب مناطق دمکراتیک د.ب.پ، سدات شن اوغلو سخنگوی مشترک کنگره‌ی دمکراتیک خلق‌ها ه.د.ک، جانان یوجه رئیس مشترک کل س.ی.ک.پ، بیجان تاشکران معاون رئیس مشترک ا.س.پ، اعضای شورای اداری مرکزی و شورای حزب ه.د.پ، پارلمانتاران و اعضای حزب صبح امروز در مقابل دفتر ه.د.پ جولمرگ تجمع کردند.

پارلمانتاران و اعضای ه.د.پ در مقابل دفتر حزبشان با شعار "زنده‌باد مقاومت ه.د.پ" ، "پشتیبانی علیه فاشیسم"، " آ.ک.پ کودتاگر" از سنجار و هیئت همراهش استقبال کردند.

شهر در محاصره

پیش از آغاز راهپیمایی، از صبح امروز شهر به طور کامل توسط پلیس محاصره شده است. نیروهای ویژه قناس ‌به دست و تک تیراندازها در مقابل دستگاه‌های حکومتی مستقر شده‌اند. همچنین در چهار گوشه‌ی شهر خودروهای زرهی و نیروی پلیس مستقر شده‌اند.

سنجار: این حکومت کودتاگر و غارتگر است

پیش از آغاز راهپیمایی مدحت سنجار رئیس مشترک کل ه.د.پ در مقابل دفتر حزبش‌ به سخنرانی پرداخت و به محاصره‌ی پلیس اعتراض کرد. سنجار گفت، "اجازه‌ی تجمع را به آنها نمی‌دهند. اما ما قلبا به هم وابسته‌ایم. هیچ کس نمی‌تواند اتحاد بین ما را از بین ببرد. ما هم قلبا در کوچه‌ها در کنار هم خواهیم بود."

سنجار همچنین اشاره نمود که دل‌های آنها یکی است و هیچ کس نمی‌تواند میان آنها و خلق قرار گیرد. او گفت، "راهپیمایی ما راهپیمایی دمکراسی علیه کودتا است. کودتا غصب اراده‌ی خلق است. ظلم و ستم به مردم است. کودتا فقط با توپ و تانک انجام نمی‌شود، کودتا از سوی حکومت نیز صورت می‌گیرد. کار اصلی کودتاگران، غصب اراده‌ی خلق است."

سانجار کودتای ۱۲ سپتامبر و ۲۷ مه را یادآور شد و گفت، "این حکومت از همان روش استفاده می‌کند. کودتا کرده و از فرصت‌های حکومت سوءاستفاده می‌کند. این خود کودتای سیاسی است. آنچه بیشتر از هر چیزی کودتاگران را وحشت زده می‌کند، آزادی است. ابتدا اراده‌ی خلق را غصب می‌کنند، سپس آزادیشان را از آنها خواهند گرفت. در قانون اساسی حق راهپیمایی وجود دارد. سلامت و امنیت خلقمان برای ما بسیار مهم است. ما بیشتر از حکومت به فکر سلامت خلقمان هستیم. اگر این حکومت حقیقتا به فکر شیوع بیماری بود، قبل از هر چیزی به تغییر و هموار نمودن قوانین مربوط به بهداشت و سلامت مردم فکر می‌کردند. اکنون هم که می‌خواهیم از حق دمکراتیک خود استفاده کنیم، شیوع ویروس را بهانه می‌کنند."

برای آزادی میهنمان اینجاییم

سنجار در ادامه گفت، "اگر اجازه ندهند از حق قانونی و اساسی خود استفاده کنیم، آن زمان کودتایی در جریان است. نپذیرفتن حقوق، نپذیرفتن قانون اساسی کودتا است. ه.د.پ در هر شرایطی از سیاست دمکراتیک استفاده کرده است. برای چاره‌یابی مسئله‌ی کورد با آزادی و دمکراسی و برای آزادی میهن ما اینجاییم. اما حکومت می‌خواهد این سیاست را خفه کند. هر ذهنیتی که بخواهد سیاست را خفه کند، کودتاگر است".

سنجار اعلام کرد، "شرط عقب‌نشینی نکردن از دمکراسی صیانت از اراده‌ی خلق است. سیاست قیم بزرگترین کودتا است. مردم جولمرگ ۶۵ درصد شهرداری‌های خود را انتخاب کردند. غصب شهرداری‌ها و تحمیل کردن نیروی خود به حساب نیاوردن اراده‌ی خلق است. ما برای حفاظت از اراده‌ی خلق اینجاییم."

باید به نیروی خود باور داشته باشیم

سنجار در ادامه گفت؛ "درخواست ما برای خلق‌هاست، برای افراد دارای وجدان است، برای طرفداران عدالت اسا، برای عاشقان زندگی همراه با صلح و انسان‌های این کشور است، ما با هم در مقابل آنها خواهیم ایستاد. ما دارای نیروی خود هستیم فقط ‌باید به خود ایمان داشته باشیم. اینچنین اداره‌ای ناحقی است. چنین سیستمی ناحقی است. این خاک خواهان آزادی است. این راهپیمایی برای این منظور است."

ما ایستادگی و مقابله را بلدیم

ما باور خود را برای یک لحظه هم از دست نداده‌ایم. تا زمانی که خلق ما از ما پشتیبانی کند ما تسلیم نخواهیم شد، ما هرگز زانو نخواهیم زد. ما راه مقاومت را بلدیم. تاکنون فشار و ظلم بسیار به این حزب و دوستانمان روا داشته‌اند، اما ما همچنان سر پا هستیم. اکنون زمان پیروزیست. زمان ایجاد ثلح، عدالت و آزادی در این کشور است. ما بر این باوریم که به همراه خلق‌های ترکیه و با انسان‌های با وجدان آنرا محقق خواهیم کرد. برای این منظور هر چه در توان داریم، انجام خواهیم داد".

پس از سخنرانی سنجار وی با هیئت همراهش برای آغاز راهپیمایی به سمت خودروهایشان رفتند، اما پلیس مانع آنها شد.