نامه‌ی محرمانه استاندار کرکوک در مورد تداوم تعریب و تغییر بافت جمعیت منطقه

استاندار وکالتی کرکوک راکان سعید جبوری طی نوشته‌ای محرمانه خواهان بازگرداندن تعدادی از اعرابی شد که به کرکوک منتقل شده بودند.

امروز یک نامه‌ی محرمانه از راکان سعید جبوری استاندار وکالتی کرکوک فاش شد که در ۱۷ مه ۲۰۲۰ برای فرماندهی عملیات کرکوک فرستاده است. راکان جبوری در این نامه خواستار بازگرداندن تعدادی عرب منتقل شده به کرکوک شده است.

راکان سعید جبوری در این نوشته می‌گوید: این درخواست بر اساس خواست "شیخ علی حواس" شیخ عشیره‌ی شَمَر است. در نوشته‌ی راکان جبوری از این اعراب به عنوان "عرب اصل" نام برده شده است تا به مناطقشان بازگزدانده شوند.

در این نوشته درخواست شده است، این عملیات طی دو مرحله اجرایی شود، در مرحله‌ی اول این اعراب بازگردانده شوند و در مرحله‌ی دوم «زیاده‌خواهان» اخراج شوند.

به گفته‌ی راکان سعید همه‌ی این اعراب مدارکی قانونی و حکم دادگاه را برای این منظور دارند. مدارک قانونی مد نظر راکان جبوری همان مدارک تقلبی است که رژیم صدام حسین برای تعریب شهر کرکوک به عرب‌های جنوب عراق داده و آنان را در مناطق کوردی کرکوک اسکان داد.

همچنین در این نامه نام اصیل کوردی منطقه تحت عنوان «زیاده‌خواه» آمده است، یعنی این افراد پس از سال ۲۰۰۳ به خاک اعراب آمده‌اند.

خلق کورد راکان جبوری را به تداوم سیاست تعریب و تغییر دمگرافی در این منطقه متهم می‌كنند که در آن زمینهای کشاورزی متعلق به کوردها را به عرب‌ها واگذار کرده است. این رویه رژیم بعث برای تغییر بافت دمگرافی کرکوک است.

پیشتر در بغداد توافقی انجام شد تا مانع بازگرداندن اعراب به مناطقی که اکثریت آنها را یک ملت تشکیل می‌دهد، شوند، اما پس از این توافق نیز خانواده‌های عرب به منطقه‌ی «ساله‌یی» که بیشتر ساکنانش کورد هستند و هرگز اعراب در آنجا ساکن نبوده‌اند، منتقل شدند.