شیوع گسترده‌ی کرونا در زندان برازجان و ابتلای دو زندانی سیاسی کورد

ویروس کرونا به طور گسترده در زندان برازجان در استان بوشهر شیوع پیدا کرده است و طی چند هفته‌ی گذشته ده‌ها زندانی به این ویروس مبتلا شده‌اند.

شیوع ویروس کرونا به حدی گسترده بوده که به دلیل کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی زندانیان بیمار همچنان در بندهای خود و در کنار سایر زندانیان نگهداری می‌شوند.

بنا بر گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان، دو زندانی سیاسی کورد با نامهای "رضا ملازاده" و "مظفر سکانوند" نیز که به زندان برازجان تبعید شده‌اند، به کرونا مبتلا شده و به بهانه‌ی امنیتی بودن پرونده‌ی آنها مانع از انتقال آنها به بیمارستان و برخورداری از رسیدگی پزشکی به آنها شده‌اند.

رضا ملازاده، اهل روستای آشناک از توابع شهرستان سلماس استان اورمیه در اواخر تابستان ۱۳۹۰ در نزدیکی شهر پاوه استان کرماشان توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و به یک بازداشتگاه امنیتی در تهران منتقل شد. این زندانی سیاسی در حالی که مدت بیش از یک سال از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده محروم بود در سال ۱۳۹۱ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام "محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان( پژاک)" به اعدام محکوم شد. این حکم پس از اعتراض در دیوان عالی کشور به ۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان برازجان کاهش پیدا کرد.

"مظفر سکانوند لکران" شهروند اهل ماکو در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۱ در بخش "شوط" از توابع شهرستان ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از حدود یک ماه بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ماکو به زندان این شهر منتقل شد. شعبه اول دادگاه انقلاب خوی در حکمی که در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۲ صادر کرد این شهروند کورد را به اتهام "محاربه و مفسد فی الارض از طریق همکاری با حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک)" با استناد به مواد ۱۸۶ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به "نفی بلد و تبعید" به شهرستان برازجان به مدت ۲۰ سال محکوم کرد. در آذر ۱۳۹۳ پس از تایید شدن این حکم در شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور این زندانی سیاسی از زندان ماکو به زندان برازجان بوشهر تبعید شد.