صالح مسلم: رویدادهای زینی ورتی ۱۷۰ سال است که ادامه دارند

صالح مسلم: بهترین راهکار دشمنان خلق کورد برای از میان برداشتن کورد، واداشتن آنها به سوی جنگ داخلی یا کوردکشی بوده است. آنچه که اکنون در زینی ورتی اتفاق می‌افتد بخشی از این طرح است.

نخستین بار یا برای بار دوم و سوم نیست که دشمنان خلق کورد  تلاش می‌کنند کورد را در مقابل یکدیگر قرار دهند، این طرح‌ها ۱۷۰ سال است که ادامه دارند.

رفته رفته تنش‌های بین حزب دمکرات کوردستان و اتحادیه میهنی در نواحی بین رانیه و سوران و بویژه زینی ورتی افزایش یافته و حزب دمکرات کوردستان نیروهای خود را در این منطقه افزایش می‌دهد. رفتارهای حزب دمکرات کوردستان از سوی سیاستمداران کورد، احزاب گروههای مختلف سیاسی کورد با واکنش‌های شدیدی مواجه شده است. در این چارچوب جامعه کوردستان شاهد محکومیت و اعتراضات گسترده به این اقدام پ.د.ک بوده است و بخشی بزرگی از سیاستمداران تاکید داشته‌اند که گام‌های برداشته شده از سوی حزب دمکرات کوردستان بر دستاوردهای خلق کورد در تمامی بخش‌های دیگر کوردستان تاثیر گذار بوده است.

صالح مسلم عضو شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک، هدف حزب دمکرات کوردستان از این اقدامات، مشارکت دادن 'پیشمرگه‌های روژ' در این تنش‌ها و وظیفه حزب و روشنفکران خلق کورد را برای محدود کردن این تنش‌ها و نا آرامی‌ها با خبرگزاری هاوار مورد ارزیابی قرار داد.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

هاوار: حزب دمکرات کوردستان نیروهای نظامی خود را در منطقه زینی ورتی مستقر کرده است. به نظر شما هدف اصلی از این اقدام را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟

صالح مسلم: دشمن یک بخش از کورد، دشمن تمامیت کورد و کوردستان است. بازی‌هایی که اکنون در زینی ورتی یا مناطق دیگر ادامه دارند، ۱۷۰ سال پیش نیز از سوی دشمنان کورد به کار گرفته شده‌اند. بهترین راهکار دشمنان خلق کورد برای از میان برداشتن کورد، واداشتن آنها به سوی جنگ داخلی یا کوردکُشی بوده است. آنچه که اکنون در زینی ورتی روی می‌دهد نیز بخشی از این طرح است. نخستین بار یا برای بار دوم و سوم نیست که دشمنان خلق کورد  تلاش می‌کنند کورد را در مقابل یکدیگر قرار دهند، این طرح‌ها ۱۷۰ سال است که ادامه دارند.

چه در روژآوا، جنوب کوردستان یا مناطق دیگر کوردستان، آشکار است که دشمنان خلق کورد با بربریت رفتارهای خود را ا دامه می‌دهند و در این راه هیچیک از معیارهای اخلاقی خود را رعایت نمی‌کنند. در اینجا ما کوردها باید به انتقاد از خودمان دست بزنیم، نباید اجازه بدهیم که دشمنان خلق کورد از این وضعیت به نفع خود بهره‌برداری کنند و وارد بازی‌های آنان شوند. ما از تمامی کوردها و خصوصا از فرماندهان این خلق تقاضا می‌کنیم که از تجارب پیشین درس گرفته و مسائل و مشکلات جدیدی را در این رابطه بر تاریخ کورد نیفزایند.

باید در رابطه با دلایل قتل پدران و فرماندهان کورد در طول تاریح به پژوهش دست زد. دشمنان همواره اجازه داده‌اند که کوردها به هزینه خود، در راستای منافع دشمنان خلق کورد حرکت نماید. امروز نباید بدینگونه باشد. باید ما از چنین تنش‌هایی دوری گیریم. دشمن در طول تاریخ به ما ترحمی روا نداشته است. آنچه که اکنون در زینی ورتی روی می‌دهد، به هیچ عنوان مایه پذیرش نیست. خلق کوردستان نسبت به چنین توطئه‌هایی هوشیاری دارد. ما براین باوریم که خلقمان هیچگونه توطئه یا بازی دیگری را نخواهد پذیرفت.

- به نظر شما چنین رفتارهایی منافع چه کسانی را تامین می‌کند؟

_ تا جاییکه بتوانیم ما باید در دام این بازیهایی نیفتیم که از ۱۷۰ سال پیش علیه خلق کورد دست به چنین بازیهایی زدند. باید در این رابطه اصول خود را داشته باشیم. مهم نیست که چه روی دهد، اما بروی همدیگر نباید اسلحه کشید. هیچ موضوعی نیست که راه حلی برای آن موجود نباشد. اما عدم دستیابی به راه‌حل از خصایص احزاب مرتجع است، احزابی که به اتحاد ملی کورد نمی‌پیوندند. براین باورم که طرفهایی هستند که به ابتکار عمل نزدیک شدن کوردها با یکدیگر نمی‌پیوندند. اگر با طرف‌های دیگر بر میز مذاکرات بنشینند، به نظرم مسائل و مشکلات می‌توانند حل شوند. امیدوارم که تمامی طرفین و بویژه فرماندهان جنوب کوردستان با جدیت در این رابطه فکر کنند و آتشی را که دشمن تلاش می‌کند شعله‌ور نماید خاموش کنند.

- پ.د.ک پیشمرگه‌های روژ را در این بی‌ثباتیها و تنش‌ها مشارکت می‌دهد، به نظر شما هدف مشارکت دادن آن در این روند چیست؟

_ دشمنان تلاش می‌کنند تا کورد را وارد اشتباهی کنند که پیش از این به این اشتباه دچار شده است و این کار را از هر طرق ممکن انجام می‌دهند، حال فرق نمی‌کند که طرف این گروه یا آن گروه، پیشمرگه‌های روژ یا روژهلات یا طرف‌های دیگر باشد. دشمن به منظور دست‌یابی به این اهداف پلید راه‌های گوناگونی را مورد استفاده قرار می‌دهد. زیرا دشمن در این رابطه هیچگونه اخلاقیاتی را مراعات نمی‌کند. همراه با دشمن، گروه‌های دیگر غیر دولتی نیز می‌توانند حضور داشته باشند. ما می‌بینیم که جهان در رابطه با مسئله کورد سکوت کرده است. گویا همه جهان در این رابطه به توافقی دست یافته است. براین اساس است که باید ما با خود دست در دست یکدیگر قرار دهیم. بر میز مذاکره بنشینیم. زیرا هیچ موضوعی نیست که ما نتوانیم آن را حل کنیم.

- این مسئله چه تاثیری بر اتحاد و انسجام صفوف کورد خواهد داشت؟ آنهم در برهه‌ای که کورد بیش از هر زمان دیگر نیازمند حفط دستاوردهای خود است.

_ البته، در هر مرحله‌ای که کورد به درک و برداشتی مشترک دست یافته است، یا به زبان دیگر، هر زمان که کورد به اتحاد نزدیک شده است، حملات به کوردها افزایش یافته است. زیرا دشمنان کورد و کوردستان همواره از اتحاد و اتفاق کوردها با خود در هراس بوده‌اند. بویژه که اخیرا تلاش‌های بسیاری، تلاش‌های مثبتی برای نزدیک کردن دیدگاههای کوردها با یکدیگر انجام شده‌اند. به همین دلیل دشمن با مداومت و اصرار تلاش می‌کند تا جنگی داخلی را بین خود کوردها رقم زند و لهیبهای این فتنه‌انگیزی را شعله‌ورتر نماید. برخی از طرفین را تهدید می‌کند و بر برخی دیگر تاثیر می‌گذارد تا آنها را در راستای منافع خود به حرکت وادارد.

مسئله صرفا یک بخش از کوردستان نیست. زیرا نگاه دشمن متوجه هر چهار بخش کوردستان است و باید این مسئله از بُن نابود شود. فاشیسم دولت ترک دست به چنین اقدامی می‌زند. اما ما نیز باید در رابطه با این بازی‌ها هوشیار باشیم. به هیچ وجه براین باور نیستم که کورد بتواند خود برادران دیگر خود را بکشد.

- در صورتیکه وضعیت پیچیده‌تر و پر تنش‌تر شود، چه کسی هزینه این مسئله را می‌پردازد؟

_ تنها خلق کورد است که از این مسئله آسیب می‌بیند. خلق کورد دیگر اکنون در عرصه جهانی و بین‌المللی شناخته شده است و از دستاوردهای واقعی برخوردار است. دولت‌های جهان و اروپا تلاش می‌کند تا حقوق تاریخی خلق کورد را مورد توجه قرار دهند و بر نحوه برخورد با طرف‌های مختلف کورد تمرکز می‌کنند. همچنین با برخی از طرف‌هایی که در تقسیم بخش‌های مختلف کوردستان سهیم بوده‌اند بحث‌ها و گفتگوهایی را در رابطه با نوع برخورد بین بخش‌های مختلف کوردستان مطرح ساخته‌اند. زیرا امروزه کوردها در تاریخ و در سطح جهان حضور خود را اثبات کرده‌اند. خصوصا بعد از انکه این طرف‌ها دیده‌اند که اتحاد کورد و مناطق آنها می‌تواند حتی در راستای منافع آنان نیز بوده باشد، به همین دلیل تلاش می‌کنند که با کورد از تعامل برخوردار باشند.

برهمین اساس، در این مرحله اگر یکی از طرفین باعث ایجاد اختلافاتی شود، یا تجارب پیشین را مد نظر قرار ندهد، اگر طرف‌های کوردی به دشمنان خلق کورد تکیه کنند، چه فاشیسم ترک یا فاشیسم ایرانی باشد، دستاوردهای کورد در معرض خطر واقع شده و از قرب و احترام و جایگاه کورد در سطح جهانی چیزی باقی نخواهد ماند. خصوصا بعد از  آنکه جامعه جهانی مقابله کورد با داعش و حفظ جهان را از سوی کوردها از داعش مشاهده کرد این مسئله اهمیت بیشتری یافته است.

در چنین صورتی دستاوردهای کوردها دچار فروپاشی می‌شوند، در چنین صورتی دشمنان کورد به جهان اعلام می‌کنند، خصوصا دولت‌هایی که می‌توانند به کوردها کمک کنند، که بنگرید، کوردهایی که درصدد حمایت از آنها برآمده بودید، هم اکنون با یکدیگر دست به یقه شده‌اند، خون همدیگر را می‌ریزند. بنابه چنین دلایلی باید حساس و هوشیار بود و نباید اجازه داد که چنین برخوردی به هیچ وجه روی دهد.

- برای ممانعت از تنش بیشتر، چه انتظاری از احزاب سیاسی و روشنفکران دارید؟

_ از همان ابتدا به شیوه‌ای عمیق باید این مسئله را مورد تحلیل قرار داد، از همان ابتدا نیز به این مسئله پرداخته‌ام. اما هم اکنون اگر از یک حزب، یا از یک سیاسی کورد پرسیده شود که چه می‌خواهید؟ می‌گویند که در راستای منافع خلق کوردستان فعالیت می‌کنند. می‌توانیم مشاهده کنیم که نگرش‌های خلق کوردستان همه شبیه به هم هستند. به همین دلیل  ما همیشه تلاش کرده‌ایم که کنگره کورد‌ی را تشکیل دهیم تا تمامی نمایندگان خلق کورد در آن مشارکت داشته باشند. تا براساس درخواست‌ها و مطالبات خلق کورد عمل کنند. به همین دلیل بار دیگر خواستار اتحاد کورد هستیم و آن را اعلام می‌کنیم.

اتحاد و اتحاد مطالبه کورد است، لازم است که خصوصا در مرحله دشوار و سخت کنونی که در آن قرار داریم به این مسئله توجه شود. به همین دلیل باید با خلقمان شفاف و صریح باشیم و نگرش خلق را در هر مقطعی مورد توجه قرار دهیم. هر حزب کودی که درصدد خدمت به خلق خود برآمده است، باید براساس منافع این خلق عمل نموده و نگرش‌های خلق را مبنا قرار دهد.

اگر منظورمان نویسندگان و روشنفکران باشد، باید بگویم که آنان وجدان آگاه خلق هستند. باید آن‌ها سخن گفته و تصمیمهای خلق را تحلیل کنند. نباید از یکی از طرفین حمایت کنند، نباید به شریک و همکار یکی از طرفین تبدیل شوند که می‌خواهند بی‌ثباتی و تنش را بین کوردها ایجاد کنند. شرایط امرز از ما چنین می‌خواهد زیرا ما در یک مرحله تاریخی حساس به سر می‌بریم. نه فقط خلق کورد، خلق‌های مزوپوتامیا و کوردستان در این مرحله تاریخی به سر می‌برند. زیرا دشمن ما درصدد نابودی ماست.

از تمامی طرف‌ها و گروه‌ها می‌خواهیم که مسئولیت خود را به جا آورده و طبق وجدان خود عمل کنند. در درجه نخست، روشنفکران و نویسندگان کورد مهم هستند، زیرا نویسندگان و روشنفکران کورد تاریخ کورد و رویدادهای گذشته را حداقل از ۱۷۰ سال پیش به خوبی درک می‌کنند.

- به منظور ممانعت از اختلافات، در کل از خلق کوردستان و خصوصا جنوب کوردستان چه خواسته‌ای دارید؟

_ من صرفا نه از خلقمان در جنوب کوردستان، بلکه از تمامی خلق کوردستان می‌خواهم که صدای خود را طنین‌انداز کنند. از خلقمان می‌خواهم که واقعیت را ببینند و مواضع خود را بر اساس ندای قلبی و وجدانی خود مطرح کنند. مسئله صرفا جنوب کوردستان نیست. در این مرحله تاریخی دشمن درصدد امحا و نابودی همه ماست.

خلق کورد به تصمیم ترکیه در مورد آزادی زندانیان به دلیل شیوع ویروس کرونا بنگرد؛ چگونه ۱۰۰ هزار زندانی آزاد می‌شوند، اما حتی یک سیاستمدار کورد نیز در میان این یکصد هزار نفر نمی‌تواند وجود داشته باشد. بیش از ۴۰ هزار کورد آگاه و میهن‌دوست در زندان‌های ترکیه هستند. همه محاکمه نشده‌اند. صرفا به این دلیل که میهن‌دوست هستند و برای مسئله کورد مبارزه می‌کنند، زندانی و دستگیر شده‌اند.

برای نابودیمان، علیه ما در روژآوا و شمال کوردستان جنگی بزرگ به راه انداخته‌اند. دشمنان ما در قامت یک گرگ، بدن ما را قطعه قطعه می‌کنند. دشمن به ما ترحمی ندارد و در هر منطقه به جنگ دست زده است. در بسیاری از مناطق در جنوب و مرزهای شرق به ما حمله می‌کند. به این امر اکتفا نکرده و جنگ‌طلبی‌های خود را به لیبی نیز کشاند. مهم اینست که بدانیم چگونه و از چه طریقی به ما حمله می‌کند.

و در پایان مایلم بگویم؛ ۱۷۰ سال گذشته است و دشمن بازی‌های خود را همچنان ادامه می‌دهد. اجازه می‌دهد که ما کوردها به هزینه ریختن خون همدیگر، ادامه حیات دهیم. باید از چنین رویه‌ای دوری کنیم. زیرا امروز تمامی خلق‌های ساکن در کوردستان؛ اعم از کورد، عرب ، آسوری، کلدانی و ترکمن در شرایط دشواری به سر می‌برند. تمامی این شرایط دشوار نیز به بازی‌های دشمنان باز می‌گردد که کوردها را به دشمنی با یکدیگر واداشته و خود نظاره‌گر شدند.