صبری اوک: صرف هر نتیجه‌ای پیروزی با کوردهاست [بخش دوم و پایانی]

صبری اوک عضو شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کوردستان با تأکید بر تداوم مقاومت خلق کورد اظهار نمود:"خلق کورد تا پایان مقاومت خواهد کرد. صرف هر نتیجه‌ای شرف بشریت و خلق کورد به پیروزی خواهد رسید."

   صبری اوک عضو شورای مدیریتی ک.ج.ک روز سه‌شنبه در برنامه روژوا ولات تلویزیون سترک به ارزیابی حملات اشغالگرانه رژیم ترک به شمال و شرق سوریه پرداخت. برگردان بخش دوم این گفتوگو را به زبان فارسی بخوانید.

   اوک با اشاره به مقاومت علیه اشغالگری گفت:"بزرگترین منبع ما در این جنگ عزم و اراده ماست. ما برحقیم و به خلقمان تکیه کرده‌ایم. تکیه‌گاه دیگر مهم ما وجدان جامعه بشری است. تمام جهان با ماست. خلق کورد تا پایان مقاومت خواهد کرد. صرف هر نتیجه‌ای شرف بشریت و خلق کورد به پیروزی خواهد رسید."

   اوک خاطرنشان کرد:"چشمداشت اخلاق و معیار انسانی از نیروهای حاکم بر جهان اشتباه است. آنها بر مبنای منافع خویش رفتار می‌کنند. آمریکا و نیروهای ائتلاف برای منافع خویش در نبرد با داعش، همپیمان شدند. توافق آنها هم مقطعی بود. این یک گزینه نبود. موضوع دیگری که باید به آن پرداخت اینکه داعش چگونه ظهور کرد؟ چگونه سازماندهی وی شکل گرفت، از سوی چه کسانی بود؟ چرا به بلایی بر سر کوردها بویژه ایزدی‌ها و جامعه ‌بشری مبدل شد؟"

بدون پشتوانه هوایی نمی‌تواند بجنگد

   صبری اوک عضو شورای مدیریتی ک.ج.ک سپس افزود:"اگر ائتلاف و ایالات متحده علیه اردوغان موضع گرفته بودند او نمی‌توانست به این حملات دست زند. اما آشکارا اعلام می‌‌کنند که مانع حملات اردوغان نخواهند شد. اما باز هم می‌توانستند عرصه هوایی را بر دولت ترک ببندند. اگر چنین عمل کرده بودند وضعیت جداگانه‌ای شکل گرفته بود. آن زمان ارتش ترک و تبهکارانش به هیچ شیوه‌ای نمی‌توانستند با ق.س.د، ی.پ.گ و ی.پ.ژ بجنگند. محال بود. عرصه هوایی را بر ارتش ترکیه نبستند. آیا ترامپ و پوتین برای اردوغان نقشه کشیده‌اند؟ یکی از آن دو می‌خواهد او را علیه دیگری بکار گیرد یا نقشه‌ای مشترکی در کار است؟ ما در این رابطه دیدگاههای خود را داریم. اما در روزهای آتی می‌توانیم زوایای بیشتری از این نقشه را بفهمیم."

ائتلاف همه چیز را به هم ریخت

   اوک به نقش نیروهای ائتلاف اشاره کرده و گفت:"ایالات متحده امریکا و نیروهای ائتلاف همه چیز را بهم ریختند. نه اینکه اداره خودگردان از این موضوع غافل بوده باشد. مک‌گورک و برخی از سربازان، ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی، روشنفکران و آکادمیسین‌ها در مقابل سیاست‌های [دولت ترامپ] صدایشان را بلند کردند. آنان واقعیت خلق کورد و حقیقت آنرا با چشم خویش دیدند. خلق کورد به سخنانش عمل کرده است. آمریکا اگر به این مهم آگاه می‌بود لازم بود متناسب با آن رفتار کند. اما [دولت آمریکا] با بی‌اخلاقی و سیاست‌های منفعت‌جویانه گامی برنداشت. اکنون مدعی اعمال فشارهای اقتصادی بر ترکیه‌اند. ما از جزئیات آن اطلاعی نداریم. شاید در واقع برای جلوگیری از وقوع جنگ تلاش کردند و به موفقیت دست نیافتند. موضع روسیه مهم است. روسیه و سوریه در صورتی که خواهان حل مسائل می‌بودند راه حل آسان بود. فرصت آن هم وجود داشت. ولی اقدامی نکردند. اما از قرار معلوم در نشست آنکارا (ترکیه- روسیه و ایران) تصمیم حمله گرفته شد و آمریکا و نیروهای ائتلاف از چند و چون آن مطلع شدند.

   آشکارا این حملات را به توافقنامه آدانا گره می‌زنند. می‌خواهند به حملات اشغالگرانه مشروعیت دهند. توافقنامه آدانا را علیه اراده خلق کورد بستند اما این حمله فراتر از چهارچوب این توافقنامه است. پوتین و روسیه مقدمات آنرا فراهم کردند. دولت ترک از مواضع روسیه جسارت گرفت."

تحولات، نیروها را مجبور به اتحاد کرد

   اوک با اشاره به تفاهم‌نامه مابین اداره خودگردان و دولت سوریه گفت:"تفاهم‌نامه میان اداره خودگردان و رژیم سوریه تا چه زمانی ادامه یابد معلوم نیست. اما قراین موجود حاکی از شکل‌گیری تفاهم مابین اداره خودگردان و رژیم در برخی مسائل است. می‌توانم بگویم دیر شده است. اداره خودگردان همیشه مشتاق برداشتن چنین گامی بود. اما رژیم سوریه و روسیه گامی پیش ننهادند. در دمشق و مسکو مذاکراتی انجام شد. اداره خودگردان همیشه تأکید کرده است که خواهان تجزیه سوریه نبوده‌اند. اما رژیم سوریه گامی برنداشت. فاقد چنین توانی بود و زمینه‌ای را برای آنهم فراهم نکرد."

   اوک در ادامه خاطرنشان کرد:"اداره خودگردان در مقابله با حملات دولت فاشیست ترک لزوم محافظت از یکپارچگی خاک سوریه و جلوگیری از آوارگی خلق‌ها را مشاهده کرد. اشغال مناطق شمال سوریه از سوی ارتش اشغالگر ترک و تبهکارانش و عواقب آنرا برای دمشق و کوردها مشاهده کرد. تحولات نیروها را مجبور به اتحاد کرد. راه صحیح آن است که تفاهم‌نامه اجرا شود."

اجرای تفاهم‌نامه به نفع همه خلق‌های سوریه است

   دمشق هم باید بداند که ادلب، جرابلس، عفرین، باب و منبج و تمامی خاک شمال شرقی سوریه اگر به کنترل دولت ترک درآید چیزی برای آنها باقی نخواهد ماند. باید بدانند که [در چنین شرایطی] نه سوریه و نه روسیه در آینده چیزی برای گفتن نخواهند داشت. به همین دلیل اگر به تفاهم‌نامه عمل شود به نفع همه خلق‌های سوریه بوده و همه به پیروزی دست می‌یابند."

بیانیه‌ها ارزشمندند

   اوک در رابطه با مقاومت و مواضع بین‌المللی هم گفت:" کوردها صرف هر هزینه‌ای حتی در صورت فروپاشی جهان از زندگی شرافتمندانه دست نخواهند شست. هر چه باداباد، سربلندی متعلق به خلق کورد خواهد بود. خیلی‌ها بیانیه صادر نموده و علیه حملات اظهاراتی را بر زبان می‌رانند اما این کافی نیست، البته انتشار بیانیه هم ارزشمند و بامعنی است."

نیروها باید متحد شوند

   اوک در ادامه گفت: "خلق باکور هم البته علیه اردوغان و قتل‌عام‌های دولت ترک خشمگین هستند، اما بپا نمی‌خیزند. وجدان باید انسان‌ها را به قیام وادارد. ه.د.پ پیشاهنگی  را بر عهده گرفته است اما جشن سالروز تأسیس ه.د.پ را هم ممنوع کردند. هر فردی باید موضعی شفاف اخذ کند. باید نیروها متحد شوند. خلق هم باید موضع خویش را نشان داده و دولت را تحت فشار قرار دهند."

   عضو شورای مدیریتی ک.ج.ک به همبستگی ملی کوردها اشاره نموده و اظهار کرد:"باید همه‌ی نیروها اتحاد کوردها را تحکیم بخشند و این مهم به سازماندهی نیرومندی بیانجامد. کوردها برای نخستین بار ضرورت اتحاد داخلی را شاهد بودند. دیدند که انشعاب و سیاست خودخواهانه نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و اذعان داشتند که هدف اصلی دولت ترک هم ایجاد نفاق و اختلاف مابین کوردهاست."

دولت ترک دشمن خلق کورد است

   صبری اوک در پایان سخنان خویش گفت:"دولت ترک دشمن سرسخت کوردهای چهاربخش میهن است. حمله به روژاوا این واقعیت را نشان داد. دولت ترک دشمن خلق کورد است. اکنون تمام کوردها شاهد بودند. نباید هیچ کسی به فکر ایجاد رابطه و سیاستی جداگانه‌ و ماندگار با دولت ترک باشد. کسی نباید از آن غافل باشد. سیاست اساسی دولت ترک به کار گرفتن احزاب و بخش‌های کوردستان علیه همدیگر است. کوردها باید این واقعیت را ببینند. اگر یکی از بخش‌‌ها نباشد بخش‌های دیگر هم نخواهند بود. هیچ کسی نباید خود را گول زند. این وضعیت را در رفراندوم باشور کوردستان به شیوه‌ای آشکارا دیدیم. احتمال اینکه در مقاطعی کوردها همدیگر را درک نکرده باشند وجود دارد. حتی برخی مواقع هم همدیگر را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. اما بازهم باید بدانیم تنها در صورتی می‌توانیم وجود داشته باشیم که متحد باشیم. کوردها باید بدون اتلاف وقت کنار هم قرار گیرند. احزاب کورد باید پیرامون همدیگر جمع شده و متحد گردند.

   کوردهای هر چهار بخش خواستار اتحاد سیاستمداران و احزاب کوردی هستند. خلق به اتحاد خویش دست یافته است اکنون نوبت احزاب کوردستان است که متفق شوند."