عدم امکان عقب‌نشینی پ.د.ک در زینی ورتی

نجم‌الدین سالاز از روزنامه‌نگارانی که خبرهای منطقه جنوب کوردستان را پوشش می‌دهد اعلام نمود که یکی از فرماندهان پیشمرگه گفته است که ما در مقابله با پ.ک.ک در اینجا حضور داریم، و مسئله خودمدیریتی سلیمانیه نیز به مسائل اقتصادی ارتباط دارد.

مباحث و واکنش‌های مربوط به منطقه زینی ورتی در اقلیم فدرال جنوب کوردستان که به تجمیع نیروهای حزب دمکرات کوردستان و اتحادیه میهنی کوردستان منجر شده است، همچنان ادامه دارد.

نجم‌الدین سالاز از روزنامه‌نگارانی که خبرهای منطقه را پوشش می‌دهد تحولات منطقه را در قالب گزارشی خبری با آژانس خبری مزوپوتامیا در میان گذاشته است.

مقابله با پ.ک.ک

سالاز در این گزارش خبری خاطرنشان می‌سازد که نیروهای پیشمرگه حزب دمکرات کوردستان به بهانه مقابله با انتشار و شیوع ویروس کرونا در زینی ورتی مستقر شده‌اند. اما این بهانه هیچگاه نمی‌تواند کسی را قانع کند. در این رابطه سالاز اظهار داشته است که نیروهای پیشمرگه با سلاح سنگین در منطقه مستقر شده و دلایلی را که برای توجیه حضور خود در منطقه ذکر کرده‌اند بیش از توجیهات خنده‌دار چیزی نیستند. سالاز در خصوص حضور این نیروها اظهار داشت که بر اساس گفته یکی از پیشمرگه‌های حاضر در منطقه هلگورد به نام عارف یاسین، وی اظهار داشته است که ۴۵۰ پیشمرگه در این منطقه برای مقابله با پ.ک.ک حضور یافته‌اند و از این منطقه نیز به هیچ وجه عقب‌نشینی نمی‌کنند. این اظهارات نشان دهنده اصرار برای ادامه حضور این نیروها در منطقه است.

پروژه ترک‌ها

سالاز خاطرنشان می‌سازد که عارف یاسین از مسئولان پیشمرگه در این منطقه، با اظهارات خود، اظهارات رئیس حکومت اقلیم کوردستان، نچیروان بارزانی را مبنی بر مقابله با شیوع و گسترش کرونا تکذیب کرده و در ادامه می‌نویسد: استقرار نیروهای پیشمرگه در این منطقه پروژه ترک‌هاست. رهبر حزب دمکرات کوردستان همزمان با داشتن ارتباطات سیاسی با ترکیه، از روابط اقتصادی با ترکیه نیز برخوردار است. تحولات و رویدادهای منطقه می‌توانند آسیبهای جدی بر ساکنان کوردستان تحمیل کنند. پ.ک.ک به دلیل ممانعت از هرگونه رویارویی مستقیم با نیروهای پیشمرگه، گریلاها را از این منطقه دور کرده است. ساکنان منطقه نیز با تجمیع و استقرار نیرو در زینی ورتی مخالف بوده و از این رویدادها ناراحت هستند. اتحادیه میهنی کوردستان نیز اعتراض و ناراحتی خود را نشان داده است  خواستار عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از زینی ورتی شده است. علیرغم درخواست ساکنان منطقه مبنی بر عقب نشینی این نیروها، اما پیشمرگه‌های حزب دمکرات کوردستان همچنان حضور خود را حفظ کرده‌اند.

موضوع خودمدیریتی

سالاز با اشاره به تنش‌ها و مباحث ایجاد شده در رابطه با خودمدیریتی شورای شهر سلیمانیه نیز خاطرنشان می‌سازد: مسائل ایجاد شده در این رابطه پیچیده بوده موضوعی است بین دو حزب ی.ن.ک و پ.د.ک و به مشکلات بین این دو و خصوصا مسئله نفت ارتباط دارد. بخشی از اتحادیه میهنی کوردستان در رابطه با توزیع درامدهای نفتی مشکل دارد که شورای شهر را در دست دارند. پ.د.ک، اتحادیه میهنی، اسلامگرایان و گوران نیز در این میان حضور دارند. اما هیچ کس از نحوه اختصاص درآمدها خبری ندارد. اتحادیه میهنی ناراحتی عمیق خود را در این رابطه نشان می‌دهد. طی روزهای اخیر اتحادیه میهنی درخواست خودمدیریتی نموده است. سلیمانیه، منطقه راپرین و هلبجه خواستار این خودمدیریتی شده‌اند. مناطق دیگر نیز چنین خواسته‌هایی دارند و این موضوع تنش‌ها را افزایش داده است و تهدیدها علیه منطقه را افزایش می‌دهد.

لزوم ارزیابی این اقدامات از سوی حزب دمکرات کوردستان

سالاز این اقدام شورای شهر سلیمانیه را گامی مثبت ارزیابی کرده و براین باور است که حزب دمکرات نیز باید این قدم را قدمی مثبت ارزیابی کند. ارزیابی این اقدامات از سوی حزب دمکرات کوردستان موضوعی لازم است. اختلافات در این رابطه همچنان ادامه داشته و احتمال دارد که دیدارهای برخی از افراد عضو اتحادیه میهنی با گروه‌های سیاسی دیگر نیز ادامه داشته باشد.

طی روزهای آینده تصمیمات مهمی اتخاذ می‌شوند. در میان کمیته ایجاد شده غیر از حزب دمکرات کوردستان، تمامی سازمان‌ها حضور داشته و بحث و بررسی در این رابطه ادامه دارد. مدل این خودمدیریتی نیز مانند مدل شنگال و روژآوا خواهد بود. سازمان‌های این منطقه هنوز این واقعیت موجود در کوردستان را با نگاهی میهنی نمی‌نگرند بلکه بیشتر بحث‌ها و اختلافات در رابطه با اقتصاد است. در سلیمانیه و شهرهای دیگر منطقه اقلیم فدرال جنوب کوردستان، نابرابری مشاهده می‌شود و اختلافات طبقاتی رو به فزونی رفته است.

منبع: MA