غریب حسو: ناتو موضع خود را در رابطه با جرایم ترکیه شفاف کند

غریب حسو از ناتو درخواست نمود که موضع خود را در مقابل قتلعام و جرایم عضو این سازمان، یعنی ترکیه شفاف کرده و در این رابطه اظهار داشت: ترکیه جرایم خود علیه خلق کورد را در منطقه ادامه می‌دهد.

از ١۵ ژوئن دولت اشغالگر ترک حملات هوایی و زمینی خود را به مناطق باشور کوردستان شدت بخشیده است. حمله به منطقه شنگال و کوردهای ایزدی، کمپ پناهندکان مخمور و مناطق حفاظتی مدیا ادامه یافته‌اند. حکومت و پارلمان عراق و نیز ساکنان منطقه و خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان، کوردستانیان اروپا حملات دولت ترک را محکوم کرده‌اند. غلیرغم این اقدامات، حکومت اقلیم کوردستان و سازمان ملل متحد سکوت کرده‌اند.

غریب حسو ریاست مشترک جنبش جامعه دمکراتیک (تَو-دَم) در رابطه با رویدادهای منطقه، هدف قرار دادن مناطق امن جنوب کوردستان با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد. در این گفتگو حسو با اشاره به این حملات گفت: این حملات در سالگرد قتلعام سیفو است که در جریان آن امپراتوری عثمانی در سال ١٩١۵ علیه خلق‌های سریانی، آشوری و کلدانی دست به پاکسازی نژادی زد.

حسو در این گفتگو خاطرنشان ساخت که دولت ترک از طریق حملات خود قتلعام کوردها را دنبال کرده و آنچه که در این میان روی داده است، موضوع جدیدی نیست. این حملات در ادامه سیاستهای ضد کوردی است که در هر چهار بخش کوردستان پیگیری می‌شود. همچنین خلق‌های روژآوا، شمال و شرق سوریه را نیز مورد هدف قرار می‌دهد.

حسو در بخش دیکری از سخنان خود سکوت حکومت اقلیم کوردستان را مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: ما همیشه از حکومت اقلیم جنوب کوردستان و دولت بغداد خواسته‌ایم که  موضع خود را در مقابل حملات ترکیه که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، مشخص کنند، حسو در ادامه سخنان خود افزود: دولت ترک از طریق حملات خود به کوردستان، امنیت، آرامی و ثباتی را که کورد خود آن را رقم زده است از میان برمی‌دارد. از این طریق نیز می‌خواهند که داعش را دوباره در منطقه زنده کنند، ارتباط کورد، ارتباطاتی که خلق و حکومت منطقه برقرار کرده‌اند را از میان بردارند. حملات اخیر به جنوب کوردستان، خصوصا به شنگال، کمپ پناهندگان مخمور و مناطق حفاظتی مدیا بعد از آن روی داد که در منطقه شنگال، خلق این منطقه ارتباطاتی را با حکومت عراق در رابطه با خودمدیریتی منطقه برقرار کردند. این  حملات زمانی روی داده‌اند که خلق ایزدی توانست خود را از یوغ داعش در  منطقه نجات دهد.

غریب حسو در بخش دیگری از سخنان خود از ناتو درخواست نمود که موضع خود را در مقابل قتلعام و جرایم عضو این سازمان، یعنی ترکیه شفاف کند، زیرا ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، در حال دگرگونی و تغییر جامعه مدنی ترک به سوی یک جامعه پادگانی برآمده است، حسو در این بخش از سخنان خود با درخواست از خلق‌های منطقه اظهار داشت: ترکیه جنایات خود علیه خلق کورد را در منطقه ادامه می‌دهد. ما از کورد و عرب می‌خواهیم که در مقابل ترکیه متحد شده و مرزی برای اقدامات این دولت قایل شوند. دولت ترک از بی‌ثباتی و بحران خاورمیانه، مشغول شدن اکثریت حزب‌ها به منافع تنگ حزبی بهره‌برداری کرده و این بی‌ثباتی‌ها را گسترش می‌بخشد. به همین علت است که ترکیه می‌تواند بهترین فرصت‌ها را برای گسترش و تحمیل هژمونی خود کسب کرده و با قتلعام کورد، با سرکوب کورد، شکست‌های سیاسی و اقتصادی خود را بپوشاند. در همین رابطه است که ترکیه با در پیش گرفتن تمامی راهکارها، تلاش می‌کند امنیت و آرامی در کشورهای همسایه را از میان بردارد.

غریب حسو در خاتمه سخنان خود از تمامی نهادهای جامعه مدنی درخواست نمود که موضع شفافی را در رابطه با جرایم و جنایات دولت اشغالگر ترک علیه خلق جنوب، روژآوا و شمال کوردستان گرفته شود، زیرا اتحاد و اتخاذ موضع مشترک در موضعگیری بین‌المللی و افکار عمومی جهانی نقشی مهم ایفا می‌کند. از طرف دیگر اراده خلق‌ها منبع قدرت و تصمیم‌گیری سیاسی است، لازم است که تمامی آحاد خلق کورد متحد شده و در مقابل حملات دولت اشغالگر ترک موضعی مشترک اتخاذ کنند.