فضای امنیتی و حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهای ایران و روژهلات کوردستان [تکمیلی]

در چهلم جانباختگان قتلعام آبان بالگردهای وابسته به سپاه و نیروهای انتظامی رژیم از صبح روز پنج‌شنبه در آسمان قلعه حسن خان (شهر قدس) و قبرستان بهشت سکینه به پرواز درآمده‌اند

گزارش‌های تأیید شده از حضور گسترده نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در شهرهای ساری، گیلان، رشت، مشهد، قزوین، تهران، قلعه حسن خان، قم، شهریار، رباط‌کریم، کرج، اصفهان، اراک، خرم آباد، شیراز، بهبهان، معشور(ماهشهر)، احواز، سبزوار، اندیشمک، زاهدان، سقز، بوکان، مریوان، سنه، جوانرو، کرماشان و ایلام در روز چهلم کشته شدگان قتلعام آبان خبر می‌دهند.

در برخی از این شهرها تنها نیروهای یگان ویژه نیروهای انتظامی دیده می‌شوند، ولی در تهران صدها نیروی ضد شورش با ماشین‌های آب‌پاش و خودروهای سیاه نیروی ویژه در فلکه صادقیه، بزرگراه ستاری، خیابان اباذر، میدان انقلاب و فضای خیابان آیت‌الله کاشانی مستقر شدند. در قبرستان 'بهشت سکینه' کرج که محل دفن پویا بختیاری یکی از جانباختگان قتلعام آبان می‌باشد نیروهای رژیم به سمت تجمع کنندگان حمله کرده و ۴٠ تا ۵٠ نفر را دستگیر کردند. به گفته شاهدان عینی عامل حمله به مردم در بهشت سکینه اعضای بسیج و سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و لباس شخصی بوده‌اند.

در اصفهان و بهبهان نیز مراسم چهلم جانباختگان قتل‌عام آبان گرامی داشته شد.

گزارش‌ها از شهر معشور حاکی از وضعیت حکومت نظامی اعلام نشده است. به گفته خبرنگار ایرانی نیوریورک تایمز نیروهای امنیتی جستجوی خانه به خانه و بازداشت ساکنان معشور را از روز چهارشنبه آغاز کرده‌اند.

از قم نیز خبر می‌رسد که نیروهای امنیتی رژیم دست‌کم پنچ شهروند را دستگیر کرده‌اند.

زندانیان سیاسی زن در زندان اوین نیز که درصدد برگزاری مراسم چهلم جانباختگان آبان خونین بودند هدف حمله مسئولین زندان اوین قرار گرفتند.

در روژهلات کوردستان نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر ایران از صبح پنج‌شنبه (۵ دی) برای جلوگیری از تجمع خلق، میدان اقبال شهر سنه را محاصره کردند.

در شهرهای مریوان، کرماشان و جوانرو علاوه بر نیروی انتظامی، نیروهای ویژه سپاه پاسداران نیز در خیابان‌های مستقر شده و گاهاً به صورت کاروان نظامی در خیابان‌های این شهرها اقدام به گشت‌زنی می‌کنند.

علیرضا صفری فرمانده پلیس مریوان در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا از بازداشت ۲۰ شهروند فعال در فضای مجازی در این شهر خبر داده است.