فلکناز اوجا: تلاش می‌کنند زندان‌ها را به گورستان جمعی تبدیل کنند

فلکناز اوجا نماینده الیح ه.د.پ در پارلمان اعلام داشت که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ تلاش دارد تا با قانون آزادی زندانیان سیاسی، زندان‌ها را به گورستان جمعی تبدیل کند. لازم است که در درجه نخست عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک و تمامی دیگر زندانیان سیاسی کورد آزاد شوند

بحثها در رابطه با آزادی زندانیان سیاسی به تبعیض در میان زندانیان تبدیل شده و بحث در این رابطه در مجلس همچنان ادامه دارد. ۳۰ ماده از  این قانون که مرکب از ۷۰ ماده است، تا کنون طبق دلخواه حزب حاکم در مجلس تصویب شده است. علیرغم واکنش و افزایش نارضایتی‌ها، آ.ک.پ/م.ه.پ نسبت به تصویب این قانون به شیوه کنونی اصرار دارند.

فلکناز اوجا نماینده الیح از حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه در این رابطه اعلام کرد که شورای اروپا، سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل، کمیته ممانعت از شکنجه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دیگر به منظور آزادی زندانیان سیاسی بر ترکیه فشار وارد می‌کنند، اما این کشور همچنان به دستگیری افراد دست می‌زند. اوجا در این رابطه خاطر نشان ساخت که حکومت تلاش دارد تا از طریق این قانون زندان‌ها را به گورستان جمعی تبدیل کند. به همین دلیل لازم است که در وهله نخست رهبر پ.ک.ک و زندانیان دیگر سیاسی از زندان آزاد شوند.

تبعیض حاکمیت در میان زندانیان

اوجا خاطرنشان ساخت که در بسیاری از کشورهای جهان زندان‌ها خالی از زندانی شده‌اند، اما حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ تلاش می‌کند تا زندانیان سیاسی را همچنان در  زندان‌ها نگاه دارد. اوجا در این زمینه افزود: حکومت از طریق این قانون تلاش می‌کند تا تمامی کسانی را که در جنایت علیه زنان دست داشته‌اند، به کودکان تعدی کرده و به تجاوز دست زده‌اند را آزاد کند. اکنون وکلای حقوق کودکان، سیاستمداران، روزنامه نگاران نیز به دلیل بیان و اندیشه‌های خود دستگیر شده‌اند. اما بند نخست ماده ۱۰ قانون اساسی اظهار می‌دارد که هر شهروند در زبان، اعتقادات، نژاد، رنگ و نژاد و جنسیت خود، فکر و فلسفه خود با دیگران برابر است. باید بدون تبعیض تمامی این افراد را شامل این لایحه شوند. اما با نگاه به ۷۰ ماده این قانون می‌بینیم که حاکمیت دست به تبعیض در میان زندانیان زده است. طبق قانون اساسی این لایحه ضد قانون اساسی است.

در مرحله کنونی که شیوع ویروس کرونا تمامی جهان را با خطر مواجه کرده است و تمامی زندانیان آزاد شده‌اند، در ترکیه دستگیری‌ها همچنان ادامه دارند. بعد از شورش زندانیان زندان الیح، زندانیان را به زندان آمد منتقل کرده‌اند. زندانیان با خشونت روبرو شده‌اند و خشونت روز به روز در زندانهای ترکیه افزایش می‌یابد.

نباید اجازه داد زندان‌ها به گورستان تبدیل شوند

اوجا در بخش دیگری از سخنان خود افزود که قانون آزادی زندانیان که در مجلس در حال بحث و بررسی است بدور از عدالت، برابری و حقوق بشر است. نباید اجازه داد زندان‌ها به گورستان جمعی تبدیل شوند. آ.ک.پ با قوانین تبعیض آمیز خود، تلاش می‌کند زندانها را به گورستان تبدیل کند. حق زندگی افراد حقی مقدس است. باید حق حیات پاس داشته شود. در صورتیکه این قانون به این نحو تصویب شود، قتلعامی وسیع براه می‌افتد.

لزوم آزادی اوجالان و تمامی زندانین سیاسی

فلکناز اوجا در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که لازم است عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک و تمامی زندانیان سیاسی آزاد شوند. به منظور تحقق دمکراسی، عدالت و برابری در این سرزمین لازم است که تمامی زندانیان سیاسی آزاد شوند. برای ممانعت از تبدیل زندان‌ها به گورستان باید تمامی زندانیان آزاد شوند.