فلکناز اوجا: سازماندهی زنان بیش از هر چیزی دولت ترکیه را ناراحت می‌کند

فلکناز اوجا معاون ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها و نماینده مردم الیح در پارلمان ترکیه اظهار داشت: بعد از آنکه آ.ک.پ در ترکیه به قدرت رسید، شاهد افزایش خشونت بر زنان هستیم. اما سازماندهی زنان مسئله‌ای است که بیش از هر چیزی دولت ترکیه را ناراحت می‌کند.

بعد از آنکه آ.ک.پ در سال ۲۰۰۲ در ترکیه به قدرت دست یافت، سیاستی ضد با زنان را در پیش گرفته و قوانینی را خشونت علیه زنان را مشروعیت می‌دهند به تصویب رساند. طبق گزارشات منتشر شده در ترکیه، هر ۱۵ ساعت یک زن به قتل می‌رسد. همراه با این، خشونت در خانه نیز افزایش یافته است و ربایش زنان، شکنجه و لینچ زنان افزایش یافته است. همراه با این خشونت سیستماتیک، پلیس نیز در محلات به شکنجه و اعمال خشونت بر زنان دست می‌زند.

فشارها بر زنان سیاستمدار نیز افزایش یافته است و زنان سیاستمدار نیز با حملات آ.ک.پ مواجه شده و روزانه شاهد دستگیری زنان کورد و از جمله زنان سیاستمدار کورد هستیم در ادامه این سیاستها است که از ابتدای ژوئن  عضویت لیلا گوون در پارلمان ترکیه لغو و مصونیت سیاسی و نیز لغو شده است.

حاکمیت از اراده زنان در هراس است

در این رابطه فلکناز اوجا معاون ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها و نماینده مردم الیح در پارلمان ترکیه با خبرگزاری مزوپوتامیا به گفتگو پرداخت. اوجا با اشاره به نقش زنان در جامعه و واقعیتی که روزانه با آن مواجه هستند اظهار داشت: شاهد حملات فکری و فیزیکی  به زنان هستیم. حاکمیت مردسالار زنان را مانند برده و کنیز می‌بیند. حاکمیت هژمونیک از اراده زنان که راه جامعه را روشن می‌کند در هراس است. هدف اصلی این حاکمیت جنگ علیه زنان و بازداشتن زنان از حقوق آنهاست.

فلکناز با اشاره به خشونت اعمال شده علیه زنان در باکور کوردستان و ترکیه نیز گفت: از زمانی که آ.ک.پ در مسند قدرت قرار گرفته است، این حزب با اراده زنان رویارویی کرده است. خشونت علیه زنان در تمامی اشکال خود روز به روز افزایش می‌یابد.

هدف اصلی حاکمیت دور کردن زنان از مفهوم سازماندهی است

اوجا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: حاکمیت ترکیه به شیوه‌ای مستقیم در نظر دارد زنان را از مفهوم سازماندهی بازدارد. این مسئله در بیانیه‌های رئیس آ.ک.پ نیز کاملا قابل ردیابی است و به شیوه‌های مختلف اظهار داشته است که زنان حقوقی ندارند. اوجا در رابطه با نقش زنان در آ.ک.پ نیز گفت: زنان در مجلس آ.ک.پ بر اساس ذهنیت مردسالار عمل می‌کنند و بر اساس گفته‌های مردان عمل می‌کنند. از این طریق این حزب تلاش می‌کند که علیه اراده زنان آزاد عمل نماید. ذهنیت آ.ک.پ در مواجهه با زنان با ذهنیت داعش برابری می‌کند. زیرا آزارها و دردهای زنان به دلیل فشارهای برآمده از رفتارهای آ.ک.پ همانند دردها و مشکلات برآمده از حضور داعش است. بسیاری از زنان شنگال که از سوی داعش ربوده شدند در شهرهای ترکیه مانند آنکارا و عنتاب دیده شند. باید پرسید که این زنان چگونه به ترکیه رسیدند و در این شهرها دیده شدند؟

اوجا وضعیت زنان سوری در منطقه اشغال شده از سوی سوریه را نیز مورد اشاره قرار داده و خاطرنشان ساخت که: جرایم ترکیه در منطقه اشغال شده از ذهنیت داعش دور نیست. زنان در این مناطق ربوده می‌شوند، کشته می‌شوند و با حملات جنسی مواجه می‌شوند. زنان واجد هیچگونه حقوقی نبوده و وضعیت زنان در مناطق اشغال شده بی‌شباهت به وضعیت زنان در ترکیه و باکور کوردستان نیست.

فلکناز اوجا خاطرنشان ساخت که علیرغم آنکه ترکیه توافقنامه سال ۲۰۱۱ استانبول برای حفاظت زنان از خشونتهای خانگی را امضا کرده است، اما این کشور در میان کشورهایی قرار دارد که بیشترین خشونت خانگی علیه زنان در ان به چشم می‌خورد و میزان آمار خشونت علیه زنان در زمان شیوع کرونا نیز افزایش یافته است.

اوجا  در پایان سخنان خود اظهار داشت که: زنان کورد و ترک خصوصا در رابطه با مسئله خشونت علیه زنان  از وجه مشترکی برخوردار هستند. سازمان و جنبش‌های زنان ماهانه در نشست‌های خود موضوعات مرتبط به خشونت را مورد بررسی قرار می‌دهند. زنان ترکیه نیروی خود را از زنان کورد و خصوصا زنانی که حافظ حقوق زنان هستند می‌گیرند.

اوجا در پایان از زنان خواست که سازماندهی خود را تقویت کنند تا ذهنیت خشونت علیه زنان پایان یابد.