فواد بریتان: باید خلقمان خود را برای تغییرات آماده کند

فواد بریتان رئیس مشترک کودار اعلام کرد، کودار مدل جایگزین مدیریت برای جامعه‌ای سیاسی و اخلاقی است و گفت، باید خلقمان خود را در آن سازماندهی کند و خود را برای تغییرات نو آماده کند.

فواد بریتان رئیس مشترک جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) در مورد نتایج کنگره‌ی سوم کودار که در ۱۷-۱۸-۱۹ اردیبهشت سال جاری برگزار شد، مکانیسم اجرای تصمیمهای کنگره، وضعیت سیاسی و اجتماعی روژهلات کوردستان و ایران، کودار به عنوان مدل چاره‌یابی و همچنین حصر شدید عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد با خبرگزاری فرات نیوز گفتگو کرد.

رئیس مشترک کل کودار در ابتدای سخنانش به کنگره‌ی سوم کودار اشاره کرد و در مورد شرایط برگزاری کنگره اشاره کرد و گفت:" کنگره در شرایطی برگزار شد که تغییرات در خاورمیانه به سرعت انجام می‌شوند، به ویژه ما شاهد نارضایتی گسترده جامعه و خلقمان بودیم، هم در روژهلات کوردستان و هم در ایران، به ویژه اعتراضات و تظاهرات مردم در پاییز و زمستان گذشته در شهرهای بزرگ ایران و در روژهلات کوردستان به دلایل ملی، اقتصادی و نارضایتی مردم از سیستم حکومت و اداره‌ی کشور انجام شد، این نارضایتی‌ها روز به روز گسترش یافته و کنگره در چنین زمانی برگزار شد. باید تغییراتی که در منطقه رخ می‌داد، تشریح می‌شد و بر آن اساس هم می‌بایست به عنوان نیرویی پیشاهنگ و جایگزین سیستم به عنوان جنبشی که پروژه و نظرات خود را دارد برای حل این مسائل، تصمیماتی سرنوشت ساز در مورد زندگی خلقمان در روژهلات کوردستان بگیریم. به همین دلیل در این مرحله کنگره یک ضرورت بود."

"خاورمیانه به توازنی تازه نیاز دارد"

بریتان در مورد تفسیرهای سیاسی کنگره در مورد شرایط منطقه، ایران و روژهلات کوردستان گفت:"در مباحث سیاسی اشاره شد که ما در مرحله‌ی جنگ سوم جهانی قرار داریم. جنگ سوم جهانی با سایر جنگ‌های جهانی متفاوت است. جنگ جهانی سوم نقشه‌ جدیدی با خود به همراه می‌آورد، یعنی تغییرات جدیدی در راه است. در کل سیستم جهانی و سیستم منطقه‌ای تغییر می‌کند، دولت‌هایی که در منطقه هستند باید خود را همراه با سیستم جدید جهانی تغییر دهند، به همین دلیل دولت ملت‌هایی که در منطقه هستند آنها نیز بخشی از سیستم سرمایه‌داری جهانی هستند، نه تنها فقط بخشی از آن هستند بلکه ویژگی نظام سرمایهداری را در خود نهادینه کرده‌اند. این دولت‌ها اکنون در منطقه مانعی در مقابل تغییرات هستند، آنها باید خود تغییر کنند، یکی از این دولت‌ها نیز ایران است، به همین دلیل ما مسائل ملت و آیین و مذهب‌های متفاوت را به شیوه‌ای مفصل موضوع بحث قرار دادیم. همچنین گفته شد که منطقه نیاز به معادلات جدیدی دارد، یعنی دولت- ملت‌ها باید در خود تغییر ایجاد کنند، برای آنکه راه را برای دخالت‌های خارجی باز نکنند مانند آنچه بر سر عراق و سوریه آمد و مانند این کشورها ویران نشوند، این هم نیاز به مبارزات خلق و پیشاهنگی دارد."

"نیروی خارجی راه حل نیست، مسائل را عمیقتر خواهد کرد"

در ادامه رئیس مشترک کودار گفت:"حل مسائل ایران با دخالت‌های خارجی ممکن نیست بلکه با پشتیبانی اراده‌ی مردم میهتوان مسائل را چاره‌یابی کرد. دولت‌های منطقه‌ای مانند سوریه و عراق و ایران به دلیل پیروی از سیاست دولت-ملت و یک مذهب و یک حکومت، راه را برای دخالت‌های خارجی کشورهای روسیه و امریکا باز کرده‌اند، اما نیروی خارجی نه تنها نمی‌تواند مسائل را حل کند، بلکه سبب عمیقتر شدن مسائل می‌شود، به همین دلیل ما معتقدیم که فقط جامعه با اراده و توسعه‌ی تواناییهای خود در مبارزات مدنی، سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی، می‌تواند در مقابل سیاست پاکسازی و قاتل دولت-ملتها ایستادگی کند، به همین دلیل لازم می‌دانیم که خلقمان با اتحاد میان خود و با آماده کردن خود، خویشتن را برای تغییرات نو در منطقه آماده کند."

"حکومت جامعه را به زندانی بزرگ تبدیل کرده است"

فواد بریتان در مورد اتهامات وارده به خلق کورد و احزاب سیاسی توسط حکومت ایران گفت:"دولت ایران همیشه با سیاست سیاه‌نمایی، همیشه اپوزسیون خود را متهم می‌کند که ضد دولت ایران و دشمن خدا هستند و همکار اسرائیل و آمریکا می‌باشند، و با این سیاست و اعدام آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین جامعه را به زندانی بزرگ تبدیل کرده است، این هم به دیدگاه رهبران ایران بازمی‌گردد و اینگونه به جامعه می‌گوید،"شما نه تنها حق اعتراض ندارید بلکه اگر ناراضی باشید شما را زندانی و حتی اعدام می‌کنیم، شما حق ندارید اعتراض کنید و آزادانه زندگی کنید. زمانی که ما صحبت می‌کنیم، شاهد اعدام و زندانی کردن صدها فعال دیگر هستیم که در سال گذشته در تظاهرات‌ها شرکت کردند. به شیوه‌ای وحشیانه با آنها برخورد می‌کند، زمانی که می‌بیند نیرویی ناراضی و جایگزین وجود دارد، با هر روشی آنها را متهم می‌کند، و گرنه ما به عنوان کودار پیشتر نیز اعلام کردیم که منتظر هیچ دخالت خارجیی نیستیم، همیشه نیز اعلام کرده‌ایم که ما برای چاره‌یابی مسائل با روش‌های مناسب آماده هستیم، برای این منظور هم دولت باید دست از سیاست کشتار و اعدام و فشار به خلق دست بردارد. با نمایندگان حقیقی مردم به مذاکره بپردازد، به ویژه خلق کورد، چون دمکراتیک شدن ایران در گرو حل مسئله‌ی کورد است."

فواد بریتان در مورد مکانیسم کار و مبارزات کودار تاکید کرد، درست است که در حال حاضر شرایط برای اجرای همه‌ی پروژه‌های کودار مناسب نیست، اما کودار فقط پروژه‌ای برای آینده نیست، بلکه کودار با پشتیبانی جامعه به عنوان پرو-مدلی پیش می‌رود و هدف این است که سیاست ممنوعیتی که دولت در پیش گرفته و به جامعه می‌گوید، از سیاست دوری کنید و فقط افراد محدودی باید در سیاست شرکت داشته باشند و جامعه فقط دنباله‌‌رو این افراد باشد، اما کودار اکنون تلاش می‌کند تا سیاست را به آغوش جامعه بازگرداند، سیاست را به افراد جامعه بازگرداند تا بتواند به شیوه‌ای شجاعانه حقوق خود را مطالبه کند و در چهارچوب اعتراضات خود را سازماندهی کند و درخواست‌های خود را به زبان آورد. ما می‌خواهیم سیاست شجاعانه را به جامعه بازگردانیم، بدون شک آسان نخواهد بود و بهای آن سنگین است، جامعه از این لحاظ روزانه قربانی می‌دهد، بویژه با پیشاهنگی زنان و جوانان و مقاومت داخل زندان‌ها، در حال حاضر جنبش آپویی در روژهلات کوردستان بر روی آن کار می‌کند و از تجارب مختلف بویژه تجربه‌ی روژاوای کوردستان بهره می‌گیرد، به همین دلیل مکانیسم ما برای پراکتیزه کردن پروژه‌هایمان به خود جامعه بازمی‌گردد، به ویژه سازماندهی نمودن جامعه. اینگونه می‌توانیم در آینده در روژهلات کوردستان و ایران این پروژه‌ها را به طور کامل اجرایی کنیم و مسائل جامعه را حل کنیم."

"مشکل اقتصادی فقط یکی از مشکلات است"

رئیس مشترک کودار در ادامه گفت که آنها معتقدند، مسائل کنونی روژهلات کوردستان و ایران فقط مشکل اقتصادی نیست، بلکه مشکل اقتصادی فقط یکی از مشکلات موجود است. وی گفت:" ما باید از لحاظ فکری نگرش جامعه به مسائل را آماده کنیم، ما تفکر حکمرانان ایران را علل مسائل موجود می‌دانیم و برای حل آن در روژهلات کوردستان و ایران به مبارزات فکری نیازمندیم، اینگونه می‌توان مسائل را چاره‌یابی کرد."

رئیس مشترک کودار در ادامه حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت:"ما می‌دانیم که اکنون رهبر آپو فقط به عنوان یک فرد زندانی و منزوی نشده است، بلکه به عنوان یک فلسفه و پارادایم زندانی شده است. می‌خواهند صدای رهبر آپو به جهان نرسد. ما معتقدیم در مرحله‌ی کنونی خاورمیانه بیشتر از همیشه نیازمند رهبر آپو و فلسفه‌اش برای حل مسائل منطقه، است."

فواد بریتان رئیس مشترک کودار در خاتمه گفتوگو گفت:"در دانشگاه‌های جهان در مورد اندیشه وفلسفه ی رهبر آپو تحقیق می‌شود و تاکید می‌شود که تنها جایگزین زیاده‌خواهی‌های دولت-ملت است. مدل کنفدرالیسم دمکراتیک بهترین راه حل برای مسائل خلق‌های ایران و روژهلات کوردستان است، به همین دلیل حصر رهبر آپو حصر جامعه است. می‌خواهند مدل امرالی را به مدلی برای حصر جامعه تبدیل کنند، به همین دلیل بسیار مهم است که فکر و اندیشه ی رهبر آپو را به خوبی درک کنیم. به همین دلیل وظیفه‌ی هر فردی در خاورمیانه و بویژه خلق کورد است که خود را مسئول بداند و برای آزادی رهبر آپو تلاش و فعالیت کند و بویژه جوانان و زنان و روشنفکران و هنرمندان باید افکار و اندیشه‌های رهبر آپو را در جامعه گسترش دهند."