فوزا یوسف: ما می‌توانیم حیات آزادی را که خلقمان آرزومند آن است ایجاد کنیم [بخش سوم و پایانی]

فورا یوسف عضو شورای هماهنگی جنبش دمکراتیک در رابطه با اتحاد خلق کورد و نزدیک شدن دیدگاه‌های احزاب کورد برای همبستگی اظهار داشت: موجودیت کوردها با تهدید بزرگی مواجه شده است و حملات شدیدی علیه هویت کوردی در جریان است.

فورا یوسف عضو شورای هماهنگی جنبش دمکراتیک* در رابطه با اتحاد خلق کورد و نزدیک شدن دیدگاههای احزاب کورد برای همبستگی اظهار داشت: موجودیت کوردها با تهدید بزرگی مواجه شده است و حملات شدیدی علیه هویت کوردی در جریان است. با اتحاد خلق کورد، قدرت، موجودیت و حقوق  میتوان این خلق را حفظ کرد. ما باید امیدهای خلق را تحقق بخشیم. ما می‌توانیم حیات آزادی را که خلقمان آرزومند آن است تحقق بخشیم.

در رابطه با موضوع اتحاد ملی در میان کوردها، استقبال احزاب سیاسی از انسجام و اتحاد بیشتر، فوزا یوسف عضو شورای هماهنگی جنبش جامعه دمکراتیک اظهار داشت:

موجودیت کورد با تهدیدی بزرگ روبرو شده است. وضعیتی که در عراق در حال وقوع است، حملاتی که علیه کورد در باکور (شمال کوردستان) در جریان است، حملاتی که در روژآوا و شرق علیه کوردستان می‌شود، واقعیت این تهدید را به نمایش می‌گذارد. تهدید و حمله بزرگی علیه موجودیت و هویت ما برقرار است. بدون تردید در مقابل این حملات، مقاومت بزرگی نیز در جریان است، اما تهدیدها علیه خلق نیز بزرگ و فراوان هستند. به همین دلیل بر اساس خط ملی، باید واقعیت را درک کرده و در مقابله با تهدیدات هوشیار باشیم. هم در بعد تهدیدات داخلی و هم در بعد تهدیدهای خارجی باید این هوشیاری را حفظ کنیم. فرصت برای ایجاد اتحاد ملی موجود است.

برای اتحاد باید منافع ملی در اولویت باشد

تا همین اواخر در میان جنبش‌های سیاسی کورد خواست و میل فراوانی برای اتحاد و گردهمایی آنها وجود داشت، اما این خواست با محدودیتهایی از سوی نیروهای بین‌المللی مواجه می‌شد. اما اکنون هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی خواست و اراده بزرگی برای پیشبرد اتحاد ملی و انسجام وجود دارد. بر همین مبنا تلاش‌های بسیاری روی داده‌اند؛ اما متاسفانه تاکنون در سطح ایجاد یک کنگره ملی عمومی به نتیجه دست نیافته است. دلایل این تفرق بسیارند. بسیاری از سازمان‌ها و نیروهای کورد در شرایط دشواری که کوردها در آن قرار دارند، زندگی نمی‌کنند. این مسئله نیز به نوبه خود بسیار بزرگ است. برخی از نمایندگان احزاب کورد منافع کوچک و شخصی خود را بر منافع ملی در اولویت قرار می‌دهند. این مسئله مانع از ایجاد اتحاد می‌شود. برای ایجاد اتحاد باید منافع ملی در اولویت قرار بگیرد.

اتحاد کوردها در روژآوا و دیر بخش‌های کوردستان بسیار مهم است

در روژآوای کوردستان تلاش‌هایی برای دست‌یابی به اتحاد در جریان است.  خلق کورد در روژآوا با حمله، تهدیدف اشغالگری و قتلعام مواجه شده است. لازم است به عنوان کوردهای روژآوا‌ی کوردستان این مسئله را به دقت درک کرده و بر مبنای آن خودمان را سازماندهی کنیم. اتحاد کوردها در روژآوای کوردستان و بخشهای دیگر کوردستان بسیار مهم است. زیرا سوریه وارد مرحله جدیدی می‌شود، به همان اندازه که ما اکنون موجودیت خودمان را تعیین می‌کنیم، می‌توانیم حقوق خودمان را نیز در همین مرحله کنونی تامین کنیم، بعد از آنکه بنیادهای سوریه جدید گذاشته شد و قانون اساسی جدید نگاشته شد، آنزمان دیگر ما نمی‌توانیم این فرایند را به عقب بازگردانیم. براین اساس، ابتکار عمل‌های مطرح شده، هم از سوی روشنفکران، هم خلق‌های مطقه و هم نیروهای سوریه دمکراتیک، گام‌های بسیار ارزشمندی هستند. لازم است که حول این فراخوانها تغییر و تحولاتی ایجاد شود، اما اگر این تحولات ایجاد نشود، ما نمی‌توانیم فردا سربلند در مقابل خلقمان قرار بگیریم. تا کنون قدمهایی برداشته شده و همچنان اقدامات ما ادامه دارند.

باید امیدها و آرزوهای خلق را تحقق بخشیم

اخیرا شورای میهنی کورد-سوریه ENKS دفاتر خود را منطقه گشوده است. کاش این قدم زودتر برداشته می‌شد. ما تعلل کردیم در صورتیکه روند روی‌دادها در منطقه و سوریه از سرعت برخوردار است. اگر ما نیز قدمهای سریعی را برنداریم، دوباره ارزشها و دستاوردهایمان را از دست می‌دهیم. امیدواریم که از هم اکنون به بعد، گام‌های بزرگی برداشته شود. زیرا در کانون تهدیدها قرار داریم. پرسپکتیو و دیپلماسی ملی را باید متحد کنیم. برای منافع خلقمان تلاش و مبارزه کرده و حقوق آنها را در گام نخست حفظ کنیم. خلقمان با آرزوهای بزرگ، منتظر گامهای ما در این زمینه است. لازم است که ما نیز از مطالبات خلقمان صیانت به عمل آورده و در مقابل وظایف تاریخی خودمان، لازم است مسئولیت پذیر باشیم.

به عنوان جنبش سیاسی کوردی، لازم است نسبت به موقعیت سیاسی آگاه، با ذکاوت و هوشمندی در این راه حرکت کرد. راه حل در اتحاد ملی است. ما از نیروی اتحاد برخورداریم. آینده‌ای که ما می‌خواهیم آن را ایجاد کنیم، خود را در انسجام صفوف ما می‌بیند. قدرت در اتحاد تبلور می‌یابد و از طریق قدرت می‌توانیم حقوق خودمان را تامین کنیم. ما براین باوریم که همه باید با این روحیه و ذهنیت عمل نمایند و محدودیتهای پیش رو را باید از میان بردارند.



* TEV-DEM
منبع: jinnews