قادر وسو: اعتمادی به حکومت اقلیم نداریم از ما دفاع کند

قادر وسو دهیار روستای ساروش از توابع قندیل می‌گوید: هیچ اعتمادی به حکومت اقلیم کوردستان نداریم که از ما دفاع کنند. در حالی که تمامی احزاب کورد در این منطقه (دامنه قندیل) رشد کرده‌اند.

در ادامه دیدار از مناطق مسکونی دامنه قندیل و بویژه روستاهایی که در نتیجه حملات هواپیماهای جنگنده ترکیه متحمل خسارت شده‌اند قادر وسو، دهیار روستای شاروش در خصوص سکوت حکومت اقلیم کوردستان نسبت به حملات جنگنده‌های ترکیه به خبرگزاری فرات نیوز می‌گوید:"تا جاییکه به خاطر داشته باشم تمامی احزاب اینجا ظهور کرده و رشد کرده‌اند، اما هیچ خدمتی به این منطقه نکرده‌اند. ساکنان اینجا پتوی کودکانشان را به پیشمرگه بخشیده‌اند. اما وقتی آنان کنترل شهرها را به دست گرفتند ما را فراموش کردند. از کورتک تا اینجا ٢٠ کیلومتر است حتی اگر این فاصله را میان احزاب تقسیم کنیم هر حزب می‌توانست تنها یک کیلومتر را آسفالت کند، اما اینکار را نمی‌کنند."

مام قادر در مورد بمباران جنگنده‌های ترکیه به حملات گاه و بیگاه هواپیماهای جنگنده ترکیه در طول ٧ -٨ سال گذشته اشاره کرده که در آن چندین خانه ویران شده‌اند. وی می‌افزاید:"سال گذشته سه تن از بستگانمان در روستای آشولکه و در کورتک از سوی هواپیماهای جنگنده بمباران شدند. ٣ نفرمان شهید شدند و چهار زخمی داشتیم. آن‌ها غیرنظامی بودند و با یک خودرو عادی آمد و رفت می‌کردند. تنها گناه آنان کوردبودن بود."

قادر وسو در مورد تحریف پرونده جانباختگان حملات هوایی ترکیه توسط پزشکی قانونی حکومت اقلیم می‌گوید:"وقتی بستگانمان در حمله جنگنده‌های ترکیه شهید شدند حکومت اقلیم حتی در حد یک بیانیه هم اعتراض نکرد. حکومت اقلیم هیچ موضعی را در محکومیت حملات ترکیه و حملات اشغالگرانه نشان نداده است. ترکیه ۴٠ کیلومتر به داخل خاک اقلیم کوردستان آمده است. تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. اما حکومت مرکزی عراق به مخاطرات حملات اشغالگرانه ترکیه واقف است و تا حدی مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق در مورد حملات ترکیه واکنش نشان داده‌اند. آنچه که من درک کرده‌ام این است که حکومت اقلیم کوردستان برای منافع اقتصادی سرکردگانش ملت کورد را به دولتی فروخته‌اند که به خون کوردها تشنه است."

مام قادر وسو وضعیت زندگی ساکنان روستا را مخاطره‌امیز می‌داند و می‌افزاید، همه خود را آماده کرده‌اند که هر لحظه هدف حمله جنگنده‌های ترکیه قرار گیرند، ما از زمان این حمله اطلاع نداریم. وی می‌افزاید:"ترکیه وقتی جایی را هدف حمله قرار داد تفاوتی قائل نمی‌شود. ده‌ها هکتار از مزارع و باغ‌هایمان را به آتش کشیده است. جنگنده‌های ترکیه آغل گوسفندان مام رسول که در روستایمان بود را بمباران کردند، ٨٠ رأس گوسفند تلف شد. ترکیه تحت نام پ.ک.ک حمله به کوردها را مشروع نشان می‌دهد. من و یک پ.ک.ک‌ای برای ترکیه مثل هم هستیم، هر دو کورد هستیم، تنها هدف ترکیه کوردکشی است."

قادر وسو در پاسخ به پرسش درصورت حمله زمینی ترکیه به دامنه قندیل چه نیرویی می‌تواند از خلق محافظت کند می‌گوید:"ما هیچ اعتمادی به حکومت اقلیم کوردستان نداریم تا از ما محافظت کند، اما برخلاف آن اعتماد کاملی به گریلاهایی پ.ک.ک داریم از ما دفاع کنند و تا کنون هم به خوبی از ما محافظت کرده‌اند."

در پایان گفتوگو قادر وسو، دهیار روستای ساروش در دامنه قندیل در پاسخ به اظهارات بارزانی‌ها و گماشتگان آنان در مورد مشروع نبودن حضور پ.ک.ک در خاک کوردستان گفت:"کوردستان تقسیم نشده است. کوردستان سرزمین هر کوردی است که در آن زندگی کند، هر کوردی از کوردستان دفاع کند ما قدردان او خواهیم بود و حمایتش می‌کنیم."