قتلعام جنگل‌های مریوان ادامه دارد

طی چند هفته‌ی اخیر انتشار تصاویر و ویدیوهای کثیری از نابودی جنگلهای مریوان توسط افراد سودجو و مزدور توجه همگان را به خود جلب کرده است.

جنگلهای مریوان که جزء زیباترین و بکرترین جنگلهای زاگرس و روژهلات کوردستان می‌باشد، سالهاست هدف افراد سودجو، مزدور و منفعت‌طلب قرار گرفته است و بخش کثیری از آن به نابودی کشیده شده است.

تصاویر منتشر شده که همگی توسط مردم عادی و فعالین زیست محیطی تهیه شده‌اند نشان از گستردگی نابودی جنگل‌های این بخش از روژهلات کوردستان دارد.

عمدتا افراد سودجو و مزدور محلی و زمینخوارها عامل قتلعام‌ جنگل‌های مریوان می‌باشند. این افراد با هدف ایجاد زمینهای کشاورزی، باغ‌ها و همچنین با هدف زغال‌گیری دست به قلع و قمع درخت‌های بلوط زده و در این میان حکومت و نهادهای حکومتی نیز خود را به خواب زده‌اند و اقدامات جدی در راستای برخورد با این افراد انجام نمی‌شود.

ایجاد زمین کشاورزی و باغ جزء دلایل اصلی نابودی بلوط‌های این منطقه است. افراد منفعت‌طلب بدون هیچ ترس و واهمه‌ای به طور گسترده اقدام به بریدن و ریشه کن کردن درختان بلوط کرده و با ایجاد باغهای بسیار و کندن چاه برای آبیاری این باغ‌ها نیز سبب کاهش سفره‌های آب زیرزمینی می‌شوند.

نهادهای دولتی با این افراد برخورد جدی نکرده و معمولا تعداد کمی از این افراد شناسایی شده و مورد بازخواست قرار می‌گیرند. بیشتر افراد شناسایی شده نیز معمولا با دادن رشوه خود را نجات داده و محاکمه نمی‌شوند. تعداد انگشت شماری نیز که محاکمه می‌شوند با مجازات جدی و مناسبی مواجه نمی‌شوند و همین امر سبب شده تا هر روز تعداد بیشتری دست به ریشه‌کن کردن درختان بلوط بزنند.

غیر از کشاورزان و باغداران نیز تعداد کثیری به زغال‌گیری مشغول هستند. این افراد معمولا درختان بلوط تنومند و کهنسال را هدف قرار داده و اقدام به خشکاندن درخت و سپس بریدن آنها می‌کنند. سپس در چاله‌های زغال گیری درختان را سوزانده و تبدیل به زغال می‌کنند.

مقدار زیادی از زغال‌های بدست آمده بارگیری شده و در مقابل چشم نهادهای دولتی به سایر شهرها و استانها و حتی باشور کوردستان فرستاده می‌شود. شناسایی افراد زغال‌گیر بسیار آسان است اما معمولا با این افراد برخورد جدی نشده و هر روز به طور گسترده‌تری به کار خود ادامه می‌دهند. نابودی جنگل‌های مریوان به حدی گسترده شده که حتی گروهی به خود اجازه داده و با استفاده از ماشین آلات سنگین اقدام به خاک‌برداری و ایجاد زمین کشاورزی می‌کنند.

علی رغم تلاش‌های بسیار مردم و فعالین محیط‌زیست اما به دلیل عدم همراهی دولت و نبود قوانین بازدارنده‌ی جدی، قتل‌عام جنگل‌های مریوان هر روز در مقیاسهای گسترده‌تر انجام می‌شود و به نظر می‌رسد طی چند سال آینده چیزی از این جنگل‌های زیبا باقی نمی‌ماند.

کمیته‌ی اکولوژی جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار)، ١٠ آوریل (٢٢ فروردین) در بیانیه‌ای کتبی از یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان (ی.ر.ک) خواست برای صیانت از جنگل‌ها و پایان دادن به قتلعام بلوط‌های سرسبز زاگرس واکنش نشان دهد.