قطعنامه کنفرانس یک روزه ایزدی‌های شنگال

ایزدی‌های شنگال روز ۴ آگوست با شرکت ٢۵٠ تن از مهمانان داخلی و خارجی کنفرانس یک روزه‌ای را با شعار «ایزدی‌ها در مورد آینده خود به بحث می‌نشینند» برگزار کردند.

کمیته اجرایی کنفرانس قطعنامه پایانی کنفرانس ایزدی‌های شنگال را منتشر کرد.

قطعنامه به این شرح است:

"روز ۴ آگوست ٢٠٢٠ به مناسبت ششمین سالگر قتلعام ٣ آگوست ٢٠١۴ ما همچون حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان (پاده) کنفرانسی گسترده را برپا کردیم. کنفرانس با شعار «ایزدی‌ها در مورد آینده خود به بحث می‌نشینند» با مشارکت ٢۵٠ نفر از ایزدی‌‌ها، احزاب سیاسی، طیف‌های شنگال و مهمانان برگذار گردید. همچنین تعدادی مهمان از راه تله‌کنفرانس در این نشست شرکت کردند.

نمایندگان و مسئولین شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال، یگان‌های مقاومت شنگال و یگان‌های زنان شنگال، فهد حامد قائم‌مقام شنگال و تعدادی از شخصیت‌ها و نمایندگان جریان‌های سیاسی همچون خال علی، داود جندی، سید محمد اعرجی، سعید بتوش در این کنفرانس حضور بهم رساندند.

کنفرانس در رابطه با سه موضوع اساسی به رایزنی پرداخت

کنفرانس سه موضوع اساسی را مورد گفتگو قرار داد. موضوع اول تحت عنوان "ایزدی‌ها در تاریخ"، موضوع دوم "در حوزه سیاسی و قانونی چه گام‌هایی را در مورد قتلعام اخیر می‌توان به انجام رساند" و در موضوع سوم نیز "شنگال از جنبه‌های سیاسی، اداری و نظامی به چه سمت‌و سویی می‌رود" مورد گفتگو قرار گرفتند. شرکت کنندگان در کنفرانس در این چارچوب به رایزنی پرداختند و به شیوه‌ای موفقیت‌آمیز به نتیجه رسید.

جامعه ایزدی از سازمان‌ها و مدیران اداره خودمدیریتی حمایت می‌کنند

پس از فرمان ٣ آگوست ٢٠١۴ خلق ایزدی شنگال به مقاومت پیوستند و زندگی خویش را سازماندهی کردند. از جمله نیروهای دفاعی خود ی.ب.ش و ی.ژ.ش، شورای اجرایی، نیروهای آسایش، نهادها و مراکز خدماتی، همچنین سازمان‌های اجتماعی بنیان گذاشته شدند. در مجموع اداره‌ای متکی بر اراده ساکنان شکل گرفته است و جامعه ایزدی با پذیرش اداره خودمدیریتی آنرا متعلق به صیانت از آن می‌پردازد.

خواستار مداخله در امور ایزدی‌ها و بازگشت به وضعیت قبل از ٢٠١۴ هستند

اما متأسفانه نه حکومت مرکزی عراق، نه حکومت اقلیم کوردستان و نه سازمان‌ها و نیروهای بین‌المللی نخواسته‌اند اراده مستقل ایزدی‌ها را به رسمیت بشناسند. اما همین نیروها هر کدام به سهم خود درصدد بهره‌گیری از مسئله ایزدی‌ها برای منافع خود و قربانی کردن خلق ایزدی هستند، آنان در امور شنگال مداخله می‌کنند. هر کدام از نیروها و جریان‌های مذکور نقشه‌هایی برای شنگال و خلق ایزدی طرح کرده‌اند و در مقابل طیف‌های شنگال اعلام کرده‌اند که این جریان‌ها و نیروهای برای کسب منافع خویش خواستار بازگرداندن وضعیت به قتل از سال ٢٠١۴ هستند.

هدف اساسی دفاع از خودمدیریتی مستقل، محافظت از خودمدیریتی و پیشرفت آن در تمامی زمینه‌هاست

یکی از اهداف کنفرانس ما این بود که این اراده مستقل که نتیجه رنج، خون و تلاش‌های بی‌همتای شهدا و خلقمان می‌باشد به رفتارهای حاکمیت‌گرا و بالادستان پایان دهد. دومین هدف نیز این بود که اراده مستقلی که از خاکستر خویش برخاسته است بر اراده مستقل خویش برای همیشه پافشاری می‌كند، هر نوع رفتاری فرای اراده مذکور را رد می‌كند؛ وضعیت آرامی را که نخست برای ایزدی‌ها و تمامی طیف‌های شنگال در جریان زندگی مسالمت‌آمیز و آزاد فراهم کرده است با سیستم خودمدیریتی خویش در تمامی زمینه‌ها به پیش برده، ارتقا بخشیده و مستمر سازند.

کنفرانس ما با شعار «قتلعام ایزدیان را به رسمیت بشناسید»، «اراده خودمدیتی را بپذیرید» و «زنده‌باد زندگی مسالمت‌آمیز و برابرِ طیف‌های جوامع شنگال و عراق» به پایان رسید."