لطیف فاتح فرج: پ.ک.ک نماینده‌ی آزادیخواهی است به همین دلیل ترکیه با آن می‌جنگد

ترکیه با پ.ک.ک نمی‌جنگد بلکه با همه‌ی کوردها می‌جنگد. پ.ک.ک چون در خط مقدم جنگ کوردها علیه ترکیه قرار دارد، بیشتر دیده می‌شود. مردم باید این را درک کنند که پ.ک.ک اکنون نمایندگی آزادیخواهان را به عهده دارد.

در حالی که دولت اشغالگر ترکیه حملاتش به باشور کوردستان را افزایش داده است و روزانه روستاهای باشور کوردستان را بمباران می‌کند، هموطنان را شهید می‌کند، قتل‌عام به راه می‌اندازد و مقر و پادگان‌های بیشتر برای اشغالگران در داخل خاک باشور کوردستان تاسیس می‌شود، طیفهای سیاسی باشور کوردستان در رقابت شدیدی با یکدیگر قرار دارند، به گونه‌ای که بر زندگی شهروندان تاثیر گذاشته است و راه را برای ترکیه باز کرده تا از سکوت حکومت اقلیم استفاده کند و اشغالگریهایش در خاک باشور کوردستان را افزایش دهد.

خبرگزاری فرات نیوز در این زمینه با لطیف فاتح فرج، نویسنده و روزنامه‌نگار کورد مصاحبه‌ای انجام داده است.

باشور کوردستان در بدترین شرایط قرار دارد

نویسنده لطیف فاتح فرج در مورد شرایط سیاسی و کشمکش‌های احزاب سیاسی باشور کوردستان گفت: "در حال حاضر باشور کوردستان در بدترین شرایط خود قرار دارد چون نیروهای سیاسی که باشور کوردستان را اداره می‌کنند، مستقل نیستند و دارای اراده‌ی مستقل نمی‌باشند و خود، خود را اداره نمی‌کنند. کسان دیگری باشور کوردستان را اداره می‌کنند. آنها بخش زیادی از استقلال خود را از دست داده‌اند، علاوه بر اینها در داخل نیز با یکدیگر اختلافات بسیاری دارند. اکنون و در حال حاضر پارتی و یکیتی مانند زمان جنگ داخلی با هم برخورد می‌کنند، به گونه‌ای که جنگ از حالت سایه خارج شده و به جنگ سرکرده‌ها رسیده است. به گونه‌ای که یکی از اعضای بلند پایه‌ی پارتی، یکی از اعضای بلند پایه‌ی یکیتی را تهدید به بریدن زبانش می‌کند. این هم بدترین شرایط ممکن برای ماست، این هم به دشمنان ما وابسته است چون همیشه کوردها را بی‌ارزش نشان می‌دهند و افراد کورد را بی‌اراده و شکست خورده می‌کنند و در هم می‌شکنند. دشمنان کورد در باشور کوردستان کاری کرده‌اند که کوردها مانند برده رفتار کنند و صاحب خود نباشند و جنگ وکالتی برای دیگران انجام دهند. این دلایل سبب شده تا دشمنان بتوانند به آسانی دخالت کنند و با سرنوشت این ملت بازی کنند."

اقدامات را با دست خود کوردها انجام می‌دهند

این نویسنده در مورد طمع اشغالگران به خاک باشور کوردستان گفت، اشغالگران چشم طمع به روئیای کوردها دارند و پس از ۲۹ سال حکمرانی با همه‌ی اشتباهات، می‌خواهند این پروژه را که اکنون نامش اقلیم کوردستان است، نابود کنند. وی در ادامه گفت:" برای این هدف به هر کاری دست می‌زنند و برای آن از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند و اقدامات را نیز بوسیله‌ی خود کوردها انجام می‌دهند. کوردها را در مقابل روئیایشان و در مقابل این پروژه قرار می‌دهند و نتیجه هم بدست آورده‌اند. اشغالگران کمتر به آن نیاز دارند که از نیروهای خود استفاده کنند. اکنون ترکیه با استفاده از این شرایط و با استفاده از تسلیم شدن پارتی به سیاستهای ترکیه و آ.ک.پ، در هفتاتین و جاهای دیگر به خاک باشور کوردستان حمله کرده است. دولت ترکیه دهها مقر و پادگان از بهدینان تا مناطق بله و بارزان دارد. ترکیه بسیار تلاش می‌کند تا در سلیمانیه و گرمیان پایگاه‌هایش را گسترش دهد.علی‌رغم همه‌ی اینها بخش کوچکی از جنگ را خود انجام می‌دهد، بلکه در کل جنگ را بوسیله‌ی کوردها انجام می‌دهد، با فروپاشی جامعه‌ی کورد آنرا انجام می‌دهد."

فاتح فرج تاکید کرد:"ترکیه با ایجاد تفرقه میان ملیتها و آیینها این جنگ را در باشور کوردستان پیش می‌برد و از این تفاوت‌ها به شیوه‌ای خطرناک استفاده می‌کند. در طول تاریخ دشمنان و بدخواهان کورد این کار را در مقابل ما انجام داده‌اند. ترکیه از راه فرهنگ و رسانه، از راه فرستادن جاسوس به داخل باشور کوردستان و از راه دخالت در سیاست داخلی می‌خواهد چیزی با عنوان انسان کورد باقی نگذارد و همه را از بین ببرد. تفاوت میان یکیتی و پارتی و کشمکش‌های میان احزاب سیاسی در باشور کوردستان بسیار برای ترکیه سودمند است و از وظایف ترکیه برای دشمنی با کوردها کاسته است."

پ.ک.ک نماینده‌ی آزادیخواهی است به همین دلیل ترکیه با آن می‌جنگد

لطیف فاتح فرج در مورد آنهایی که می‌خواهند بگویند جنگ ترکیه فقط با پ.ک.ک است و با کوردها مشکلی ندارد گفت:" این دروغ بزرگی است که ما بگوییم این جنگ ترکیه و پ.ک.ک است، ترکیه با پ.ک.ک نمی‌جنگد بلکه با کوردها می‌جنگد. باید مردم این را درک کنند که اکنون پ.ک.ک نماینده‌ی آزادیخواهان است.حرف‌هایی که گفته می‌شود پ.ک.ک دست از دولت-ملت کشیده است و برخی شایعه سازی دیگر، اینها همه کار بارزانی‌هاست و حرف‌های بیهوده هستند. آنچه اکنون حائز اهمیت است این است که اکنون پ.ک.ک نماینده‌ی مردم کوردستان و خلق‌های آن است، به همین دلیل ترکیه با پ.ک.ک می‌جنگد، پ.ک.ک برای کوردها می‌جنگد به همین دلیل ترکیه با هدف قرار دادن پ.ک.ک همه‌ی کوردها را هدف قرار می‌دهد. به باور من اکنون خط‌ها از هم جدا شده و کار از آن گذشته است که ما بگوییم پ.ک.ک را داریم و حزب دمکرات کوردستان را داریم، یا بگوییم پ.ک.ک را داریم و اتحاد میهنی را داریم، یک حقیقت وجود دارد، یا باید پ.ک.ک باشی و در سنگر کوردها باشی و با دشمنان بجنگی، یا باید در خط خیانت قرار بگیری و به دشمنان کورد خدمت کنی. در حال حاضر حتی اگر با صحبت کردن نیز علیه اشغالگران باشی، تو در خط پ.ک.ک هستی، اگر غیر این فکر کنی و صحبت کنی تو در خط خیانت قرار داری.

به همین دلیل مهم است که تکلیف خود را مشخص کنی، هر طیفی هم که تکلیف خود را مشخص نکند، خیانت بزرگی به جنبش آزادیخواهی کوردستان کرده است. اگر تکلیف خود را مشخص نکرده و جبهه‌ی خود را انتخاب نکند، آنگاه حتی به بشریت هم خیانت کرده‌ای. زیرا دولت ترکیه انسان‌ها را در باشور کوردستان می‌کشد، کودکان، سالمندان و زنان را می‌کشد. اردوغان بسیار آشکار در مورد کوردها می‌گوید، هر کس در اینجا [ترکیه] در مورد کوردها صحبت می‌کند به عراق برود در آنجا کورد وجود دارد. حتی از اسم اقلیم کوردستان هم استفاده نمی‌کند، چون آن را به رسمیت نمی‌شناسد، خانواده‌ی بارزانی را هم تا آنجا که برایش‌ سودمند باشد، می‌خواهد. ترکیه از خانواده‌ی بارزانی به منظور ضربه‌زدن به کوردها و دزدیدن ثروت و سامان کوردستان استفاده می‌کند."

در کنار ایاصوفیه هزاران مکان تن‌فروشی وجود دارد

این نویسنده در مورد سوء استفاده‌ی اردوغان از باورهای اسلامی گفت:"اردوغان مسجد ایاصوفیه را باز کرده و در آن نماز می‌خواند، اما در کنار آن هزاران خانه‌ی فحشا وجود دارد. این هم بازی کردن با باور انسانهاست اگر فکر کنیم اردوغان نماینده‌ی مسلمانان است. نه فقط اردوغان و آ.ک.پ، بلکه اگر اربکان نیز در حکومت باشد یا اگر حزب داود اغلو هم حاکم باشد همین که فهمیدند کوردها خواهان حقوق خود هستند، فورا در مقابل آن خواهند ایستاد و آنرا هدف قرار می‌دهند. پنج سال است که پروژه ی صلح را متوقف کرده‌اند، چون احساس کردند که در باکور کوردستان پ.ک.ک بسیاری چیزها را در صلح بدست می‌آورد. به همین دلیل به نظر من چه پ.ک.ک باشد چه نباشد، چه آ.ک.پ حاکم باشد یا هر حزب دیگری، اگر با همین ذهنیت حکومت کنند این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت. در هر جایی که کورد باشد ترکیه بر علیه آن خواهد ایستاد حتی اگر اکنون در آلمان یک حزب کوردی درست شود، تنها دشمنی که خواهد داشت ترکیه و آ.ک.پ خواهد بود."

پ.ک.ک نماینده‌ی همه‌ی بشریت است

این نویسنده‌ی کورد در مورد جنگ مشروع پ.ک.ک علیه اشغالگران و قلدری و توطئه‌های آ.ک.پ گفت:"همه‌ی نیروهای جهانی از سیستم سرمایه‌داری آمریکا و روسیه و اروپا، آنهایی که همه علیه هم هستند، در زمان دستگیری عبدالله اوجالان در مقابل پ.ک.ک متحد شدند، اما می‌بینید که تاکنون پ.ک.ک پابرجاست و حتی گسترش هم یافته است. حتی قبل از پ.ک.ک نیز روحیه‌ی کورد بودن در وجود کوردها وجود داشته است، از قیامهای درسیم، شیخ عبیدالله، شیخ رضای درسیم و همه‌ی قیامهای دیگر کوردستان که به اساس تشکیل پ.ک.ک تبدیل شدند. در حال حاضر نیز پ.ک.ک نمایندگی همه‌ی بشریت در این منطقه را به عهده دارد و برای همه‌ی بشریت می‌جنگد."

اگر پ.ک.ک هم نماند، ترکیه بهانه‌ای دیگر برای نابودی کوردها پیدا می‌کند

لطیف فاتح فرج در ادامه‌ی سخنانش گفت:"حتی اگر فرض کنیم پ.ک.ک در میدان باقی نماند و از بین برود، دولت ترکیه به ویژه اروغان و آ.ک.پ دشمنی دیگر برای خود پیدا می‌کنند و به آن حمله می‌کنند. بدون شک پس از پ.ک.ک نوبت پارتی و یکیتی خواهد رسید و بعد از آنها نیز نیروهای کوچک دیگر. هیچ کس به اندازه‌ی مسعود بارزانی به اردوغان و آ.ک.پ خدمت نکرد، اردوغان دست او را گرفت و به میدان آمَد برد و [بارزانی] در آنجا از مردم خواست به آ.ک.پ رای دهند، پس از آن اردوغان، مسعود بارزانی را حتی به عنوان رئیس عشیره هم قبول نکرد. کسانی در آ.ک.پ وجود دارند که به این باور می‌رسند که آ.ک.پ به آنها دروغ می‌گوید و به صلح باور ندارد و عقب می‌نشیند، محمد دنگیر فرات یکی از این افراد بود که عقب کشید در حالی که مدت‌ها به اردوغان و آ.ک.پ خدمت کرد، زمانی که متوجه شد این موضوع دروغ است و مسئله‌ی صلح میان کوردها و ترکیه نزد اردوغان و آ.ک.پ دروغی بیش نیست، عقب کشید و از راه ه.د.پ دوباره وارد پارلمان شد. ما باید این حقیقت را درک کنیم که ترکیه در طول تاریخ با کوردها مشکل داشته است نه با یک سازمان و حزب، ترکیه می‌بیند کورد با فرهنگ و زبان متفاوت وجود دارد، می‌خواهد نابودش کند. یک سال در موکس تعدادی دختر و پسر کورد پایکوبی می‌کردند، لباس کوردی به تن نداشتند، من هم پیش آنها رفتم، گفتم چرا لباس کوردی به تن ندارید؟ گفتند، دولت اجازه نمی‌دهد. دولت ترکیه با لباس کوردی مشکل دارد، با زبان کوردی مشکل دارد، با فرد کورد مشکل دارد، مشکل آنها فقط پ.ک.ک نیست. دروغ بزرگ مدیاهای ترک و مدیاهای سایه‌ی ما این است که می‌گویند اگر پ.ک.ک وجود نداشته باشد ترکیه حمله نمی‌کند، نه فقط رسانه‌ها بلکه اکنون تعدادی از پارلمانتارها هم که همکار اشغالگران هستند، این گفته را تکرار می‌کنند و می‌گویند، اگر پ.ک.ک نباشد، ترکیه به ما حمله نمی‌کند. این ترکیه و حزب دمکرات کوردستان بودند که در هکاری پیشمرگه‌ی اتحادیه میهنی کوردستان را هدف قرار دادند و صدها تن از آنها را شهید کردند. در گذشته نیز ترکیه در خانواده‌ی بارزانی کسانی را کشته است به همین دلیل خود فریب دادن و نادانی است اگر فکر کنیم دولت ترکیه دشمن پ.ک.ک است نه کورد."

بهترین پاسخ به ترکیه در حال حاضر ابطال توافقنامه‌ی ۵۰ ساله است

لطیف فاتح فرج در پایان سخنانش‌ گفت:" آنانی که امروز نمایندگی فروختن مردم و ملت را به عهده دارند، احزاب هستند. مسئولیت بزرگ به عهده‌ی پارتی و یکیتی و سایر احزاب است. بزرگترین برخورد با ترکیه در حال حاضر لغو توافقنامه‌ی ۵۰ ساله با ترکیه است، چون توافق ۵۰ ساله، توافق به بردگی گرفتن اقلیم کوردستان است. بزرگترین مقابله این است که میثاق ملی را منحل کرده و توافقها لغو شوند، باید این روئیای ترکیه را از بین برد که روز گذشته اردوغان به مقبره‌ی آتاتورک رفت و گفت، 'راهت را ادامه می‌دهیم'. من معتقدم اگر فردا مسعود بارزانی به پارلمان برود -هر چند اعتماد به پارلمان را از دست داده‌ام-، اما اگر بیاید و احزاب را جمع کند و در آنجا تصمیم بگیرند که پیمان ۵۰ ساله با ترکیه را لغو کنند، از بغداد بخواهند که بازگردند و با آنها توافق کنند و خواستار کنفدرالیسم شوند، خواستار مصرف پول نفت به طور مشترک با بغداد شوند و مشکل بودجه حل شود، همچنین درخواست کنند که ترکیه مقرها و پادگانهایش در باشور کوردستان را تخلیه کند، اگر این کارها انجام شود فکر می‌کنم به پیروزی می‌رسیم چون خارج از اینها هیچ در دیگری باقی نمانده است و همه‌ی درها رو به بردگی باز می‌شوند."