لیلا گووَن: یکبار دیگر راه بحران را در پیش گرفته‌اند

    لیلا گووَن ریاست مشترک ک.ج.د با اشاره به اینکه رژیم ترکیه از سویی مانع ملاقات منظم وکلا و خانواده با آقای اوجالان می‌شود و از سوی دیگر در صدد زدن به بحران است

    لیلا گووَن ریاست مشترک ک.ج.د با اشاره به اینکه رژیم ترکیه از سویی مانع ملاقات منظم وکلا و خانواده با آقای اوجالان می‌شود و از سوی دیگر در صدد زدن به بحران است. گووَن اظهار کرد:"اگر وضعیت کنونی ادامه یابد همچنان که آقای اوجالان یادآوری کرده بودند کودتاگران از نو وارد میدان خواهند شد."

    لیلا گووَن پیشاهنگ اعتصاب غذا در زندانهای رژیم ترک برای پایان دادن به حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد پس از ترخیص از بیمارستان هفته گذشته به دیدار خلق جولمرگ و سپس میهن‌دوستان آمَد رفت. گووَن در مصاحبه با خبرگزاری فرات به ارزیابی تحولات جاری پرداخت.

    گووَن با بیان اینکه اعتصاب غذای زندان و خارج از زندان در ٢٠٠مین روز به پیروزی رسید و دولت ترکیه را مجبور به گشایش درهای امرالی کرده است افزود:"آشکار شد که حق با ماست. اوجالان در اولین دیدار به موارد مهمی اشاره کرد. پیشنهادهای چاره‌یابی وی یکبار دیگر به سیاست در ترکیه امید بخشید. ما در آن مرحله یادآور شدیم که درصورت اظهار نظر آقای اوجالان وضعیت بهتری پیش می‌آید. دیدگاه ما تغییری نکرده است. همه شاهد بحران هستیم. هر روز روژاوا را تهدید به حمله می‌کنند. اجساد کشته‌ها را برمی‌گردانند و جنگ ادامه دارد. [رژیم ترک] به قتل‌عام سیاسی ادامه می‌دهد و صدها انسان را بازداشت می‌کنند. علیه شهرداری‌های کلانشهرهای ه.د.پ به کودتا دست زده و برای آنان گماشته تعیین کردند. اکنون هم مانع ملاقات منظم با آقای اوجالان می‌شوند. همزمان در پی ایجاد بحران هستند."

باید صدایمان را بلند کنیم
    گووَن با اشاره به تهدیدها علیه روژاوا، بست خانواده‌ها در مقابل دفتر ه.د.پ شهر آمد و تعیین گماشتگان با هم ارتباط دارند و افزود:"ضروریست ما در چنین مقطعی صدایمان را بلند کنیم. همچنین برای حل این مسائل باید اراده نیرومندی را نشان دهیم. با تمام این اوصاف انسان باید حقایق را بپذیرد. اگر ما چنین عمل کنیم شاید هدف قرار گیریم، اما اینگونه به مسئولیت تاریخی خویش عمل می‌کنیم. ما مجبور به انجام این وظیفه هستیم. انقلابگر، دمکرات، سوسیالیست، فعال حقوق بشر و تمام آنان که می‌خواهند ترکیه بزرگ گردد لازم است صدای خویش را بلند کنند. ما در چنین برهه‌ای هستیم."

نیروی کودتا وارد میدان می‌شود
   گووَن با اشاره به بحران‌های حاکمیت ترکیه گفت:"اگر چنین وضعیتی ادامه داشته باشد همچنان که آقای اوجالان گفته بود کودتاگران دوباره زمان امور را به دست می‌گیرند. ترکیه هیچگاه نخواهد توانست وارد اتحادیه اروپا شود ونمی‌تواند کشوری دمکراتیک گردد. از این رو لزوم تغییری بنیادین وجود دارد. راه اساسی هم تنظیم قانون اساسی تازه است. سالهاست هر یک از احزاب سیاسی پس از به گرفتن زمام امور از آماده‌سازی قانون اساسی تازه سخن می‌گویند، اما به آن عمل نمی‌کنند. ه.د.پ اکنون این مورد را مهم می‌داند و در چهارچوب برنامه تازه کاری خویش در زمینه حقوق و قانون اساسی با بسیاری از نیروها و جریان‌ها ملاقات می‌کند. این امر بسیار مهم است و باید در آن پیشاهنگی نمود."

   گووَن خاطرنشان کرد که چهارچوب قانون اساسی تازه اگر بر مبنای دکلراسیون ١٠ ماده‌ای آقای اوجالان در توافقنامه دلمه‌باغچه باشد در این صورت مسئله کورد حل خواهد شد و افزود:"کوردها با زبان، فرهنگ و هویت خویش خواهند زیست. این امر میسر می‌شود و در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد. به عنوان مثال روژاوا را می‌توان نام برد. در روژاوا تنها کوردها زندگی نمی‌کنند، خلق‌های دیگر هم وجود دارند. تمام آنان سوریه‌ی دمکراتیک را اداره خواهند کرد. برای پایان دادن به آلام و دستیابی به چاره‌یابی لزوم تهیه قانون اساسی دمکراتیک وجود دارد."

گووَن در خاتمه تصریح کرد که در هر شرایطی از دستاوردهای خلق دفاع خواهند کرد.