لیلا گوون، ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک: تنها مانع فقدان اتحاد ملی است

لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک از کوردها خواست تا اشتباهات و کاستیهای گذشته را به کنار نهاده و با روح اتحاد ملی حرکت و عمل نمایند. گوون اظهار داشت که در تنها مانع در مقابل دستیابی کوردها به موقعیت سیاسی،  فقدان اتحاد ملی است.

در رابطه با مسئله اتحاد ملی کورد، ارزیابیها و بررسیها همچنان ادامه دارند. در رابطه با اتحاد ملی کورد، لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک و نماینده مجلس از حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز سخن گفته و نظرات خود را در این رابطه مطرح نمود.

لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک از سال ۱۹۹۴ به بعد در شهر قونیه عضویت هیات مدیره حزب HADEP درآمده است و از آن زمان به بعد فعالانه در عرصه سیاست کوردی به فعالیت دست میزند.

بعد از آنکه لیلا گوون به ریاست مشترک ک.ج.د رسید و در رابطه به حمله به عفرین به ایراد سخنانی دست زد، دستگیر شد. گوون در زندان زنان شهر آمد در ۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ در مخالفت با انزوای تحمیلی علیه رهبر خلق کورد، به اعتصاب غذای بدون بازگشت و نامحدود دست زده و یعد از گذشت ۲۰۰ روز، در ۲۶ مه سال ۲۰۱۹ بنابه درخواست اوجالان دست از اعتصاب غذای خود برداشت.

لیلا گوون نقطه نظرات ک.ج.د را در رابطه با اتحاد ملی کورد استراتژیک اررزیابی کرده و گفت: به دلیل آنکه نیروهای فرادست و حاکم در کوردستان صد سال پیش کوردستان را به چهار بخش تقسیم کرده‌اند، این مسئله تاثیر بسیار منفی را بر کوردها ایجاد کرده است.  کوردها یکصد سال است که خود را تقسیم شده دیده و این را تجربه کرده‌اند. اما ما به عنوان یک خلق تقسیم نشدیم. هر چند نیروهای فرادست به ایجاد مرز دست زدند اما ما مرزها را به رسمیت نمی‌شناسیم. باید این مرزها را از میان برداشت. به منظور تحقق اتحاد ملی کورد، باید به انتقاد از خود دست بزنیم. باید همراه با مبارزات خود، نقائص و کمبودهای خود را نیز ببینیم. تا زمانیکه اتحاد ملی کوردها محقق نشود، هیچگونه راه حلی ایجاد نمی‌شود.

اگر کنگره ملی کورد تشکیک شده بود، رویدادهای شنگال، کرکوک و کوبانی روی نمی‌دادند

گوون در بخش دیگری از سخنان خود افزود اگر کنگره ملی کورد ایجاد می‌شد، رویدادهای شنگال، کرکوک و کوبانی روی نمی‌دادند، در سال ۲۰۱۳ قدمهای مهمی در این راستا برداشته شد. تمامی احزاب سیاسی و سازمانهای اجتماعی گردهم آمدند. کوردها به منظور ایجاد ائتلاف و اتحاد خود قدمهایی را برداشتند. اما تحت تاثیر مداخله دولت این مبارزات متوقف شد. چه کسانی متضرر شدند؟ فقط کوردها. اگر ما در انزمان قادر به ایجاد اتحاد ملی در میان کوردها بودیم، کنگره ما برگزار می‌شد، امروزه رویدادهای شنگال، کرکوک و کوبانی روی نمی‌دادند. اما ما افکارمان را در این رابطه یکی نکرده و خواست اتحادمان را به جهانیان نشان ندادیم.

لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در بخش دیگری از سخنان خود افزود کوردها به منظور رقم زدن آینده خود، نمی‌توانند از مدل قدرتمند رهبر آپو، یعنی مدل ملت دمکراتیک مدلی بهتر بیایند. این مدل برای حل مسئله خود بهترین مدل است. نمونه مشهود آن نیز روژآوا است. نگاه کنید، عربها از پروژه‌ای برخوردار نیستند، اما حکومت خود را دارند. از سوی دیگر ثبات و امنیتی ندارند. در تونس، مصر و ایران نیز جنگ در جریان است.  زیرا در رابطه با آینده هیچ طرح و پروژه‌ای ندارند. کوردها تلاش دارند تا بر روی سرزمین خود سیستم دمکراتیکی را ایجاد کنند. در هر چهار بخش کوردستان این مطالبه وجود دارد. در این رابطه دهها هزار کورد به قتل رسیده‌اند. در قرن ۲۱ کوردها نسبت به دست‌یابی به موقعیت سیاسی خود اصرار دارند. این موقعیت سیاسی خودمدیریتی به شیوه کانتون نام دارد، مهم نیست چه اتفاقی روی می‌دهد، کوردها باید به این موقعیت سیاسی دست پیدا کنند. امروزه نزدیک به ۵۰ میلیون کورد وجود دارند که فاقد موقعیت سیاسی هستند. تمامی دولت‌های جهان علیه کوردها هستند. امروزه شرایط برای ما بهتر از هر موقعیت دیگری است و خلق به هوشیاری دست یافته است. خلقمان با قهرمانی به مبارزه و مقاومت دست می‌زند. تنها کاستی ما فقدان اتحاد ملی است. اگر ما متحد شویم هیچ کس یارای ممانعت از تحقق خواسته‌های ما را ندارد. اگر کوردها به اتحاد دست پیدا کنند، در هر چهار بخش کوردستان از موج این حملات کاسته می‌شود.

گوون در بخش پایانی سخنان خود افزود: آنها دیگر بیش از این مداخلات نیروخای خارجی را در رابطه با مسئله کورد نپذیرفته و اجازه نمی‌دهیم که در خارج برای آینده ما تصمیم‌گیری شود. ما گردهم آمده و در این رابطه به بحث و بررسی راهکارها پرداخته و خطوط قرمز خود را ترسیم خواهیم نمود. باید پیش از هر چیز ما به ایجاد یک روح ملی دست بزنیم. ما سال ۲۰۲۰ را به سال اتحاد ملی کورد تبدیل می‌کنیم. اگر ما اتحاد ملی خود را ایجاد نکنیم، همانند هورین خلف آماج حملات فرادستان قرار خواهیم گرفت. باید تمامی نیروهای خود را یکی کنیم.