مجلس اشتار: همه باید در این مقطع حساس به مسئولیت‌های خود واقف باشند

پاکستان بیلن عضو شورای هماهنگی مجلس اشتار در رابطه با حمله به کمپ پناهندگان مخمور با اظهار امیدواری نسبت به عدم تکرار رویدادهایی از این دست اظهار داشت که در این مقطع حساس همه به مسئولیتهای خود واقف باشند.

طی روزهای اخیر نیروهای مسلح ترک حملات خود را به خارج از مرزهای ترکیه افزایش داده‌اند. در ۱۵ ژوئن نیروهای مسلح ترک با هواپیماهای جنگی خود مخمور و شنگال را بمباران نمودند. در ۲۳ ژوئن نیز هواپیماهای بدون سرنشین ترک کوبانی را بمباران نمودند و سه زن کورد در جریان این حمله جان خود را از دست دادند. همچنین هواپیماهای ارتش ترک منطقه فدرال اقلیم کوردستان را مرتبا بمباران می‌کنند. به دلیل افزایش حملات ارتش ترک طی روزهای اخیر، ۱۲ هزار شهروند که در کمپ پناهندگان مخمور ساکن هستند، نگرانیهای فراوانی را در رابطه با تجدید حملات دولت ترک داشته‌اند. کمپ پناهندگان مخمور در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۹ از سوی نیروهای حزب دمکرات کوردستان محاصره شده و تحت تدابیر شدید این کمپ به محاصره درآمده است. در رابطه با حملات دولت ترک به این منطقه، پاکستان بیلن از اعضای شورای هماهنگی مجلس اشتار موضع احزاب و سازمانهای مدنی را تحلیل کرد.

حملات نابودگرانه علیه خلق کورد

بیلن در سخنان خود اظهار داشت که حملات هوایی اخیر در مقایسه با حملات گذشته از دامنه و شدت بیشتری برخوردار هستند. حملات اخیر همزمان در سه منطقه مخمور، شنگال و مناطق حفاظتی مدیا روی دادند. هر چند در این حملات احتمالا هیچ کس جان خود را از دست نداده است، اما دامنه و شدت این حملات بسیار گسترده و برنامه‌ریزی شده بوده است. هزاران شهروند در مخمور به دلیل ظلم ترکیه به این منطقه پناه آورده‌اند. به دلیل حملات دولت ترک، کودکان ما دچار مشکلات روانی شده‌اند. در این حملات باغ‌ها و منازل غیر نظامیان و ساکنان این کمپ ویران شده‌اند. هدف این حملات اینست که خلق کورد را از میان بردارند. هم اکنون حملاتی به منظور نابودی خلق کورد در جریان است.

حزب دمکرات کوردستان حملات را نادیده می‌گیرد

بیلن خاطرنشان ساخت که این حملات، حمله نخستین به این منطقه نیستند. مسئولا حزب ترکیه در این رابطه بیانیه صادر کرده و اعلام نموده ان که این حملات ادامه می‌یابند. بعد از  اینکه به این کمپ حمله شد، به شلادزه نیز حمله شد. در انجا ۵ نفر از شهروندان نیز جان خود را از دست دادند. هدف این حملات نابودی و از میان برداشتن خلق کورد است. تا کنون حکومت عراق و حکومت اقلیم کوردستان هیچ بیانیه‌ای را در این رابطه منتشر نکرده‌اند. واکنشی نسبت به این حملات نداشته‌اند. این سکوت نشان می‌دهد که در این حملات با ترکیه همدست هستند.

لازم است که در این مقطع حساس هم نسبت به رویدادهای اخیر مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند. در مقابله با این حملات خلقمان در هولیر اعتراض خود را نشان داد. نیروهای امنیتی در هولیر، به مداخله دست زده و ۴۵ نفر را دستگیر کردند و دولت ترک نیز به راحتی دست به حمله می‌زند. زیرا حزب دمکرات کوردستان و نمایندگان دیگر هیچگونه واکنشی جدی در رابطه با این حملات از خود نشان نمی‌دهند. در صورتیکه این حملات با جدیت پاسخ داده می‌شد، خلق کورد به شدت این حملات را محکوم می‌کرد، این حملات با چنین شدتی ادامه نمی‌یافتند. به منظور ممانعت از ادامه این حملات، لازم است حکومت عراق، رهبری منطقه فدرال و نیروهای بین‌المللی و تمامی مدافعان حقوق بشر علیه این حملات با جدیت وارد عمل شوند. باید همه در این مقطع حساس نسبت به این حملات جدیت خود را نشان داده و در این رابطه مسئولیت‌پذیر باشند.