مجلس پژاک: اول مه بازخوانی تازه‌ای از مبارزات علیه سیستم سرمایه‌داری است

پژاک: معرفی سیستم سرمایه‌داری همچون سیستم سلطه‌گر، پیش بردن مبارزاتی چند سویه، خارج شدن از حلقه‌ی سیستم سرمایه‌داری و شکستن ارتباط کارگر-کارفرما می‌تواند این مبارزات را به سمت پیروزی رهنمون کند.

مجلس حزب حیات آزاد کوردستان با صدور بیانیه‌ای اول ماه مه، روز جهانی کارگران و زحمت‌کشان را تبریک گفت.

متن بیانیه مجلس پژاک به شرح زیر است:

"اختلاف مابین کارگر و کارفرما دارای قدمتی تاریخی است که با گسترش مالکیت بر ابزار کار این شکاف عمیقتر شده است. به ویژه در عصر صنعت‌گرایی و غریبه شدن انسان با دسترنجهایش این اختلاف بیشتر قابل مشاهده است. اول ماه مه در سایه‌ی مبارزات کارگری به زمینه‌ی مبارزات علیه سیستم سرمایه‌داری و تلاش برای بهتر کردن وضعیت کار و شرایط کارگران تبدیل شد.

تغییر در شیوه‌ی تولید و پیشرفتها در زمینه‌ی تکنولوژی، مبارزات کارگری را وارد مرحله‌ی نوینی کرده است، نئولیبرالیسم ارتباط کلاسیک کارگر و کارفرما را فروپاشیده است، همچنین از راه تکنولوژی محل کار تغییر کرده است و نمی‌شود در مورد یک نهاد بزرگ کارگران در یک جا بحث کرد. این تغییرات مبارزات کارگری را نیز وارد مرحله‌ی تازه‌ای کرده است. همچنین نمی‌شود فقط در چهارچوب زیاد کردن دستمزد و بهتر کردن شرایط کار در مورد مبارزات کارگری سخن گفت، در سیستم نئولیبرال که همه‌ی بخش‌های زندگی جامعه را در برگرفته است، اول ماه مه نیاز به بازخوانی تازه‌ای از مبارزات علیه سیستم سرمایه‌داری دارد که در چهارچوب اقتصادی خود را نشان داده است و به روش زندگی تبدیل شده و مصرف‌گرایی را گسترش داده است و همچنین بر محیط‌زیست و ارتباطات اجتماعی تاثیر مخربی گذاشته است.

امروز در برهه‌ای روز یکم ماه مه، روز جهانی کارگران را گرامی می‌داریم که بشریت به دلیل شیوع ویروس کرونا، که نتیجه عملکرد خود سیستم سرمایه می‌باشد بیشتر تحت فشار است، به ویژه قشر کارگر، همچنین ناکارآمدی سیستم سرمایه‌داری در بهتر کردن زندگی جامعه کاملا مشهود است. مبارزات کارگری که در چهارچوب مبارزات سندیکاها خود را معرفی می‌کرد، در مقابل اقتصاد  نئولیبرالیسم نمی‌تواند پاسخ دهنده‌ی مبارزات علیه سرمایه‌داری باشد. معرفی سیستم سرمایه‌داری همچون سیستم سلطه‌گر، پیش بردن مبارزاتی چند سویه، خارج شدن از حلقه‌ی سیستم سرمایه‌داری و شکستن ارتباط کارگر-کارفرما می‌تواند این مبارزات را به سمت پیروزی رهنمون کند.

یکم ماه مه ۲۰۰۸ برای مبارزات آزادیخواهی خلق کورد در روژهلات و ایران، یادآوری یاد شهدای مطبوعات رفقا رامان جاوید، آرمانج مریوان، ودات آمد، هیرش مهاباد، فرات چَلی و آرگش کاردو است که در یک حمله‌ی هوایی قربانی همپیمانی ایران، ترکیه و آمریکا سه رژیم متخاصم که برای از بین بردن مبارزات آزادیخواهی خلق کورد با هم متحد شده بودند. این سه با حمله به مرکز مطبوعات در واقع پارادایم جنبش آزادی را که بر اساس حفاظت از محیط‌زیست و دمکراسی خلق‌ها و آزادی زن بنیاد نهاده شده است مورد حمله قرار دادند. آنان اینگونه خود را دشمن آرمان‌های کوردها معرفی کردند. با ادای دَین به شهدایمان، مبارزات کارگران را به سمت پیروزی می‌بریم و آنرا به قله‌ی آزادی می‌رسانیم.

در این روز در نمود رفقای شهید همه‌ی شهدای راه آزادی را ارج می‌نهیم و عهد می‌بندیم تا رسیدن به آرزوی آن شهدا و جامعه‌ای آزاد و عدالت‌محور به مبارزاتمان ادامه می‌دهیم."