محمود عثمان: آزادی اوجالان جنگ را به پایان می‌رساند

محمود عثمان، سیاستمدار کورد با اشاره به جایگاه اوجالان در تحقق صلح می‌گوید:"با آزادی اوجالان و گفتگوی ایشان با خلق می‌توان جنگ را متوقف کرد. زیرا اوجالان ضامن صلح است. اما متأسفانه ترکیه و شرکایش که در حال تجارت اسلحه هستند بر تداوم جنگ پافشاری می‌کنند."

روز ٩ اکتبر ١٩٩٨ توطئه‌ای بین‌المللی با شرکت مستقیم آمریکا، اسرائیل، انگلیس، دولت‌های اروپا و ترکیه علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان آغاز شد. هدف توطئه خروج اوجالان از خاک سوریه بود. رهبر خلق کورد با هدف حل مسئله کورد راه کشورهای اروپایی را برگزید، اما نیروهای کاپیتالیستی و همدستان کوردشان روز ١۵ فوریه ١٩٩٩ عبدالله اوجالان را در  کنیا به گروگان گرفتند و به رژیم فاشیست، اشغالگر و کوردستیز ترکیه تحویل دادند.

خبرگزاری فرات نیوز به مناسبت ٢٢مین سالگرد توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان با دکتر محمود عثمان از سیاستمداران سرشناس باشور کوردستان و یکی از دوستان رهبر خلق کورد گفتگو کرد.

"برای جلوگیری از جنگ در سوریه خاک این کشور را ترک کرد"

دکتر محمود عثمان در آغاز گفتگو خاطرنشان کرد:"هدف نخستین توطئه خروج اوجالان از خاک سوریه بود. زیرا درصورت عدم خروج ایشان جنگ بزرگی در سوریه روی می‌داد. اوجالان مایل نبود سوریه با جنگی تحمیلی روبرو شود. به همین دلیل همراه با گروهی از رفقایش خاک سوریه را ترک کرد. با خروج ایشان توطئه بین‌المللی با سرکردگی آمریکا آغاز شد. آمریکا نقش بسیار کثیفی در این توطئه بازی کرد. حتی ما درک نمی‌کردیم چرا تا این سطح [با کوردها] دشمنی می‌کنند. اوجالان در پی توطئه به ایتالیا رفت و پس از مدتی به کنیا در قاره آفریقا و آنجا هم به اسارت گرفته شد، بعد هم به ترکیه تحویل داده شد."

"آمریکا سرکردگی توطئه را برعهده داشت"

دکتر محمود عثمان به دولت‌ها و نیروهای بین‌المللی که در توطئه علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان همدست شده بودند اشاره کرده و می‌گوید:"آمریکا سرکردگی توطئه‌ را بر عهده گرفته بود. ترکیه و اسرائیل هم در این توطئه نقشی بزرگ داشتند. کشورهای اروپا هم به همچنین، کسی نمی‌توانست اوجالان را بپذیرد. این توطئه در واقع توطئه‌ای علیه ملت کورد بود، مسئله رهبری یک ملت بود نه یک فرد خاص، متأسفانه توطئه را به انجام رساندند و اوجالان را ربودند."

"حصر را تشدید کردند، مانع رسیدن صدای اوجالان شدند"

دکتر محمود عثمان با اشاره به خصومت رژیم ترکیه با کوردها گفت:"حکومت اردوغان دشمن ملت کورد است. مسئله تنها اوجالان نیست. در حقیقت ترکیه دشمن پ.ک.ک، دشمن شمال، دشمن جنوب و دشمن روژاوای کوردستان است. مسئله نه یک فرد و نه یک حزب است. اوجالان در زمینه آشتی شناخته شده است. به همین دلیل توانایی هضم آنرا ندارند. آنان می‌خواستند اوجالان علیه پ.ک.ک باشد، می‌خواستند مدیریت پ.ک.ک در قندیل را تضعیف کنند، از اینرو هم به روژاوا و هم باشور هجوم کردند. حصر بر اوجالان را تشدید کردند تا اینگونه مانع رسیدن صدا و تصویر اوجالان به خلق شوند. هر کسی می‌داند که حبس اوجالان ضدقانونی است، حصری که امروز علیه اوجالان اعمال می‌شود حتی با موازین قانونی ترکیه هم سازگاری ندارد."

"با آزادی اوجالان جنگ متوقف می‌شود"

دکتر محمود عثمان در ادامه به جایگاه والای عبدالله اوجالان در میان جنبش آزادیخواهی کوردستان و ملت کورد اشاره کرده و می‌افزاید:"هواداران اوجالان و پ.ک.ک در هر چهار بخش کوردستان وجود دارند. به نظر من اگر ترکیه به منافع خود اهمیت دهد باید وی را آزاد کند. زیرا اوجالان در زمینه صلح مبارزه می‌کند و برای گفتگو هم آماده است. اما متأسفانه ترکیه جنگ‌طلب است و نمی‌خواهد این جنگ را متوقف کند. آزادی اوجالان و یا آغاز گفتگو با اوجالان می‌تواند جنگ را متوقف کند. [اما در مقابل] ترکیه و همدستانش به تجارت اسلحه مشغولند و خواستار تداوم این جنگ هستند."

"کورد از خود دفاع می‌کنند"

دکتر محمود عثمان اظهار کرد:"رژیم ترکیه، کورد را بی‌اساس تروریست عنوان می‌کند. از آنکارا به روژاوا و باشور حمله‌ور می‌شوند، تروریست واقعی آنها هستند. کورد تنها از خود دفاع می‌کند. خوب، کورد از خود دفاع کند، پس آنکه حمله می‌کند کیست؟ اوست که خلق کورد را هدف حمله تروریستی قرار می‌دهد. اگر بتوانند پ.ک.ک را از میان بردارند، سپس نوبت به پ.د.ک و ی.ن.ک می‌رسد و آنها را هم از میان خواهند برد."