محکومیت حملات ترکیه از سوی بزرگان ایزدی و جوانان چمچمال

بزرگان و ریش سفیدان شنگال و جوانان چمچمال حملات دولت اشغالگر ترک به مخمور، بهدینان و منطقه برادوست را محکوم کردند.

نیروهای مسلح دولت ترک دو روز قبل به مناطقی در بهدینان، برادوست و مناطق دیگری از کوردستان حمله نمودند. در این رابطه ریش سپیدان و بزرگان شنگال و جوانان چمچمال در مخالفت با حملات نیروهای مسلح ترک به شنگال، مخمور، بهدینان و برادوست بیانیه‌ای را منتشر کرده و این حملات را محکوم کردند.

گروهی از ریش سپیدان و بزگان جامعه ایزدی همراه با فهد حمید، بخشدار منطقه شنگال حملات دولت ترک به شنگال را محکوم کرده و در این رابطه با انتشار بیانیه‌ای این اقدام دولت ترک را محکوم کردند. ریش سپیدان و بزرگان، روسای عشایر ایزدی و بخشدار شنگال با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومت حملات دولت ترک بر نقش دولت ترک در برهم زدن ثبات و صلح نیز تاکید کردند. حسین حاجی در این رابطه اظهار داشت: شنگال منطقه‌ای آرام و آزاد است. ترکیه و همکاران این کشور می‌خواهند که آرامی و ثبات این منطقه را برهم بزنند. تلاش می‌کنند شنگال تخلیه شود. این همان خواسته‌ای است که داعش با تمامی وحشیت تاریخی خود قادر به انجام آن نشد، اکنون دولت ترک با این حملات می‌خواهد به چنین کاری دست بزند. حملات دولت ترک نمی‌توانند ما را ترسانده و تحت تاثیر قرار دهند. دولت ترک هر اندازه دست به حمله بزند، پایبندی ما به خاک و سرزمینمان بیش از پیش افزایش می‌یابد.

حاجی در این بیانیه افزود: این حملات بدون اطلاع دولت عراق انجام نشده و این حملات به همان اندازه که علیه ارزش‌ها و مقدسات جامعه ما هستند، به همان اندازه نیز در مقابل استقلال و حاکمیت عراق است. اما دولت عراق در این رابطه سکوت کرده است. با بیانیه‌های مکتوب نمی‌تواند برای سکوت خود توجیهی بیاید. لازم است که دولت عراق موضع صریح خود را در این رابطه نشان دهد و اگر در این رابطه موضعگیری نکند، به این معنا خواهد بود که شریک و همدست این اقدامات وحشیانه است.

حاجی در این بیانیه اظهار داشت که حملات با هدف خالی کردن شنگال از ایزدیان و ترساندن جامعه ایزدی انجام شده است. در شنگال آرامش و ثبات وجود دارد. شنگال اکنون آزاد است، از مجلس و خودمدیریتی برخوردار است. یگانهای امنیتی شنگال در آن حضور دارند. ایزدیان در حال بازگشت به سرزمین خود هستند، هدف این حملات اینست که ایزدیان به این منطقه بازنگردند. با این حملات درصدد ترساندن ایزدیان هستند.  تلاش می‌کنند جامعه ایزدی را نابود کنند. شنگال را خالی از ایزدیان کنند.

در این بیانیه از عراق خواسته شده است که از مسئولیت خود را در رابطه با حفظ حاکمیت ارضی انجام دهد و از سازمان ملل متحد، سازمان‌های حقوق بشری نیز خواسته شده است که در مقابل حملات دولت ترک که به منظور نابودی ایزدیان است، بر دولت ترک فشار وارد کنند و این دولت را در مقابل کشتار غیرنظامیان مسئول شناخته و تحت پیگرد قرار دهند.

محکومیت دولت ترک از سوی جوانان چمچمال

در منطقه چمچمال از توابع سلیمانیه در اقلیم جنوب کوردستان، جوانان حملات دولت اشغالگر ترک به خاک جنوب کوردستان را محکوم کردند. در مخالفت با این حملات در پارک نوروز چمچمال جوانان بیانیه‌ای را در این باره منتشر کردند. در این بیانیه که با شعار «مرگ بر خیانت»، آغاز شده است، آران ایوب بیانیهای را قرائت کرده و این حملات را محکوم نمود. ایوب در این رابطه اظهار داشت: حملات دولت اشغالگر ترک به جنوب کوردستان را محکوم می‌کنیم، ما این حملات را  به هیچ عنوان نپذیرفته و باید همه بدانند که جنوب کوردستان با وضعیت خطرناکی مواجه است. در تمامی ابعاد اقتصادی، مسائل اجتماعی جنوب کردستان با مشکل مواجه است. دولت اشغالگر ترک با تمامی نیروی خود برای نابودی کورد و کوردستان گام برداشته است. دولت اشغالگر ترک مرزهای عراق را به رسمیت نمی‌شناسد و هزاران نفر از نظامیان خود را به جنوب کوردستان انتقال داده است. این حملات با همکاری حکومت اقلیم کوردستان  صورت گرفته است.