مرکز اطلاع‌رسانی ارتش لیبی: کورد در جنگ داخلی لیبی چه می‌کند، ما درک نمی‌کنیم!

مرکز اطلاع‌رسانی ارتش ملی لیبی اعلام کرد، نیروهای مسلح "پیمشرگ روژ" در لیبی در کنار " گرگ‌های خاکستری" هستند که زیر نظر دستگاه اطلاعاتی ترکیه می‌باشند. این مرکز می‌گوید، کورد چرا و چگونه آنجا هستند؟ ما متوجه نمی‌شویم و بسیار متعجب و شوکه شده‌ایم!

احمد مسماری سخنگوی ارتش ملی لیبی گفت، در میان تبهکارانی که ارتش ترکیه به لیبی فرستاده است گروهی تحت عنوان "پیشمرگ روژ" وجود دارد.

المسماری در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، یک عضو تبهکاران با نام "شاکر فرمان صالح بونجق هیرکف" در هولیر باشور کوردستان در میان "پیشمرگ روژ" آموزش نظامی دیده است و گفت: "فرد مذکور اهل تربسپی روژاوا است و نام سازمانی وی "حسن جزیری"  می‌باشد. در هولیر توسط دولت ترکیه آموزش نظامی دیده است." اظهارات المسماری سبب واکنش‌های گسترده در میان کوردها شده است.

از طرف دیگر شیرکو آزاد گلالی عضو پارلمان حکومت اقلیم کوردستان نامه‌ای به رئیس پارلمان نوشته و در آن می‌گوید: "سازمانی که نام پیشمرگه‌ی روژ بر آن نهاده‌اند نام پیشمرگه را لکه‌دار کرده وباید هر چه سریعتر این گروه منحل شود."

"با نقشه‌ی قبلی فرستاده شده‌اند"

مرکز اطلاع‌رسانی ارتش ملی لیبی که برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد حضور این سازمان در لیبی با وی صحبت کردیم، گفت: ما فهمیدیم که این افراد به شیوه‌ای سازمان یافته، توسط دولت ترکیه به لیبی فرستاده شده‌اند."

مرکز اطلاع‌رسانی ارتش میهنی لیبی همزمان اعلام کرد، هیچ کس به طور مستقل برای جنگ به لیبی نمی‌آید. بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، این افراد به شیوه‌ای سازمان یافته به لیبی آمده‌اند."

این مرکز در مورد چگونگی آمدن این افراد به لیبی گفت: "در سال ۲۰۱۹ دولت ترکیه تروریستهایی را از سوریه به لیبی فرستاد. افرادی که دستگیر شده‌اند می‌گویند:" ما در مقابل دریافت حقوق ۲۰۰۰ دلار در ماه به این جنگ آمده‌ایم."

" عنوان گرگ‌های خاکستری را برای خود انتخاب کرده‌اند"

این مرکز در مورد سازمانی که نام "پیشمرگ روژ " را بر خود نهاده‌اند، گفت:"تعدادی سوری هم در میان آنها وجود دارد و عنوان " گرگ‌های خاکستری" را بر خود نهاده‌اند. دستگاه اطلاعاتی ترکیه در هولیر آنها را آموزش داده است. ما هم بسیار متعجب هستیم که چرا کوردها باید در میان این گروها باشند."

دیروز و امروز گروهک مزدور "پیشمرگ روژ"

این سازمان که خود را "پیشمرگ روژ" می‌نامند در میان کوردها هیچ جایگاهی ندارند، پیشتر نیز در چندین مورد حمله به روژاوا و شنگال در صدر اخبار قرار گرفته بودند.

این گروه که در زیر چتر انجمن میهنی کوردستان سوریه (ENKS) و در حقیقت پ.د.ک قرار دارند، پس از آنکه نتوانستند در روژاوا مستقر شوند، به باشور کوردستان رفتند و در آنجا در کمپ‌ها آموزش دیدند. سال ۲۰۱۱ زمانی که بحران سوریه آغاز شد و در سرتاسر این کشور فعالیتها آغاز شد، در روژاوای کوردستان نیز چندین گروه با عناوین مختلف ایجاد شدند.

در میان اخوانی‌ها و القاعده خود را سازماندهی کردند

این افراد خود را در میان اخوانی‌ها که خود را اپوزسیون سوریه می‌نامیدند و در میان القاعده، سازماندهی کردند. در مناطق عفرین و کوبانی و جزیر تحت عنوان فرقه‌ی آزدی، صلاح‌الدین ایوبی، یوسف الازما و فرقه‌ی جمعیت خود را سازماندهی کردند. هدف اصلی این گروه‌ها، کوردها بود.

در قتلعام‌های تل آران و تل حاصل شرکت کردند

این گروه‌ها در محله‌های کوردنشین حلب عملیاتهای خراب کارانه انجام دادند و در سال ۲۰۱۳ به همراه النصره در قتلعام تل آران و تل حاصل شرکت کردند.

چندین تن از آنها نیز پس از قتلعام‌ها در جلسات شهر دیلوک (عنتاب) شرکت کردند. در عفرین به همراه ارتش آزاد سوریه در حمله به منطقه‌ی قستل جندو شرکت کردند.

در کوبانی این گروه‌ها بر ضد کوردها، اعضای خود را مسلح کردند و چندین تن از آنها نیز برای ارتش آزاد سوریه باج جمع می‌کردند.

در جزیر نیز فرقه‌ی «نسل بارزانی»، «فرقه‌ی میشل تمو» و «فرقه‌ی شیخ معشوق» درست شدند که هدف اصلی آنها نیز کوردها بود.

در حمله به سریکانی نیز شرکت کردند

در سال ۲۰۱۳ زمانی که تبهکاران النصره به سریکانی حمله کردند، بخشی از اعضای این گروه‌ها نیز به شهر رفتند و بخشی نیز در داخل شهر منتظر بودند، اما پس از آنکه حمله به سریکانی شکست خورد، به مرز سریکانی (باکور کوردستان) و سپس به هولیر گریختند.

در روژاوا انفجارهایی انجام دادند

در دیرک، قامیشلو و تربسپی علیه مبارزان ی.پ.گ انفجارهایی انجام دادند. چندین تن از اعضای آنها که دستگیر شدند اعتراف کردند که در باشور کوردستان آموزش دیده‌اند.

در باشور کوردستان توسط دولت ترکیه آموزش دیدند

اعضای آنها در باشور کوردستان در کمپ‌های بنه سلاوه، خنس و بعشیقه توسط دولت ترکیه و دستگاه اطلاعاتی میت (ترکیه) و پاراستن (پ.د.ک) آموزش دیدند.

این گروه پیشتر نام "پیشمرگ روژاوا" و سپس نام "پیشمرگ روژ" را بر خود نهادند.

در حمله به عفرین و شنگال شرکت کردند

در ۳ مارس ۲۰۱۷ در منطقه‌ی خان سور شنگال به مردم ایزدی حمله کردند. خود نیز اعلام کرده بودند که به همراه ۶ فرقه‌ی دیگر در حمله اشغالگرانه دولت ترک به عفرین در کنار نظامیان ترکیه جای گرفته‌اند.