مرگ دو زندانی دیگر با علائم ویروس کرونا در زندان اورمیه

طی یک هفته‌ی گذشته دست کم دو زندانی در زندان اورمیه با داشتن علائم کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

خانواده‌های زندانیان محبوس در زندان اورمیه در گفتگو با شبکه حقوق بشر کوردستان اظهار کرده‌اند، وضعیت زندان اورمیه بحرانی است.مسئولان این زندان به جای رسیدگی به درخواست مرخصی زندانیان و افزایش امکانات بهداشتی و مراقبتهای پزشکی جو امنیتی زندان را تشدید کرده‌اند و نیروهای سپاه نیز خود را برای برخورد با هرگونه اعتراضی آماده کرده اند.

همچنین شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان به نقل از منابع خود می‌گوید، تابحال ۴۰ زندانی زندان اورمیه که مشکوک به کرونا بوده‌اند از بندهای ۱-۲، ۳-۴ و ۱۴ و روان درمانی به خارج از زندان یا بند "پاک" منتقل شده‌اند.

"بند پاک" پس از شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است و دارای سه بخش شامل بخش زندانیان جدیدالورود، زندانیان مشکوک به کرونا و زندانیان مبتلا به کرونا پس از ترخیص از بیمارستان است، اما چون زندانیان دارای فضای بهداشتی و هواخوری مشترک هستند عملا سیستم قرنطینه بی اثر شده است.

همچنین زندانیان جدیدالورود بدون پایان کامل دوران قرنطینه به داخل زندان منتقل می‌شوند. به عنوان نمونه هفته‌ی گذشته "انور قربان‌زاده" بدون سپری کردن کامل دوران قرنطینه ز بند "پاک " به بند ۳-۴ منتقل شد و در آنجا با بروز علائم کرونا به همراه ۱۹ زندانی دیگر به بیمارستان منتقل شد و در بیمارستان فوت کرد. گفته می‌شود یک زندانی دیگر نیز در بیمارستان فوت کرده است که هویت او هنوز مشخص نشده است.

در ادامه گزارش آمده است که از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران تاکنون دست‌کم ۵ زندانی به نام‌های  فاطمه علیزاده، حسن جوادی، فریق محمدی و انور قربان زاده با علائم کووید-۱۹ در زندان اورمیه جان‌ باخته‌اند.  هویت نفر پنجم نیز هنوز مشخص نشده است.