میتانی: کورد باید از تاریخ خود درس بگیرد

برادوست میتانی تاریخ‌نگار ، روشنفکر و فعال فرهنگی طی گفتگویی اظهار داشت: تاریخ خلق کورد مملو از تجربه است. باید از این تجارب سود گرفت تا بتواند در تعیین سرنوشت خود گام بردارد. به همان شیوه این موضوع در فراخوان رهبر اوجالان نیز آمده است.

برادوست میتانی تاریخنگار و ریاست مشترک اتحادیه روشنفکران منطقه جزیر، شعبه گرکی لگه در رابطه با پیام اخیر رهبر آپو و لزوم اتحاد ملی خلق کورد با خبرگزاری هاوار نیوز گفتگو کرد.

تاریخ خلق کورد مملو از تجربه است

برادوست میتانی با اشاره به نمونه‌های تاریخی ملت کورد اظهار داشت: تاریخ کورد مملو از تجارب پر اهمیتی در استای اتحاد خلق کورد است. در دوران باستان مشاهده می‌شود که تمامی قبایل کورد متحد شده و در جنگ آمانمندا در مقابله با آکدی‌ها به پیروزی دست پیدا کردند. این نبرد به نماد اتحاد خلق‌های گوتی در کوهستان‌ جودی تبدیل شد. همچنین میتانی‌ها (هوریان) بیش از ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد از طریق اتحاد، ایجاد یک نیروی نظامی قدرتمند توانستند دولت بزرگی را بر پای دارند، بسیاری از خلق‌ها را رهایی بخشیده و در مقابل فرعون‌ها نیز به پیروزی دست پیدا کردند. فرماندهان میتانی و اعضای خانواده حاکم در دوران پادشاه ماتیوازا دچار اختلاف شدند و به همین دلیل دولت میتانی نیز از میان رفت.

برادوست میتانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در دوران امپراتوری ماد، دیاکو ۷ قبیله میدی را متحد ساخته و دولت قدرتمند و گسترده‌ای را ایجاد کرد، اما در زمان آستیاگ، ۵۲۸ سال قبل از میلاد مسیح در نتیجه اختلافات آستیاگ با هارپاک که فرمانده نظامی امپراتوری ماد بود، این امپراتوری از میان رفت و باعث شد تا فارس‌ها این امپراتوری را نابود کنند.

میتانی با اشاره به رویدادهای تاریخ در دوره میانه نیز افزود: مجموعه رویدادهایی در زمان ادریس بدلیسی نیز روی داده‌اند، بدلیسی ۲۱ قبیله عشیره کورد را متحد نمود. اما از آنجا که این قبایل منافع خود را در اولویت قرار دادند در نهایت در راستای منافع عثمانی‌ها قرار گرفتند و به پیروزی دست نیافتند. در دوره امرای بدرخانی نیز میر بدرخان، شاهزاده نشینی قدرتمندی را با ایجاد اتحاد میان قبایل کوردی ایجاد کرد. اما یزدان شیر از خانواده حاکم، علیه میر بدرخان بپاخاسته و با همکاری عثمانیان امیرنشینی بدرخانی را از میان برداشت. بعد از آن بود که عثمانیان به مخالفت با یزدان شیر پرداخته و سپس تمامی این امیرنشین از میان رفت.

تلاش ترکیه برای تکرار تاریخ

برادوست میتانی در ادامه سخنان خود با اشاره به رویدادهای اخیر در جنوب کوردستان و تلاش‌های سیستم ترکیه برای ایجاد جنگی بین کورد-کورد اظهار داشت: در جنوب کوردستان خلق در تاریخ معاصر به دلیل جنگ داخلی دچار مشکلات فراوانی شد. خلق کورد بعد از سالهای ۱۹۹۰، توانست که با اتحاد خود نیروی ویژه‌ای کسب کند. پارلمان و حکومت فدرال را ایجاد کرده و دستاوردهای بی‌شماری را کسب کند.

میتانی در ادامه افزود: در سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ به دلیل اختلافات و بروز جنگ داخلی خلق کورد متحمل هزینه شد. در همان زمان نیز دولت اشغالگر ترک تلاش داشت تا از طریق جنگ کورد-کورد تمامی دستاوردهای خلق کورد را از میان بردارد. وی با اشاره به رفتارهای ترکیه در زمان برگزاری رفراندوم استقلال جنوب کوردستان و ائتلاف این کشور با ایران و عراق نیز اظهار داشت: ترکیه نیز اجازه نداد که رفراندوم به موفقیت دست یابد و در ضمن باعث شد که خلق کورد مناطق بسیاری مانند کرکوک و شنگال را از دست بدهد. سیستم ترکیه همچنان با جنبش رهایی‌بخش کوردستان در نبرد بوده و تلاش می‌کند تا کوردها را با یکدیگر به جنگ وادارد و دستاوردهای آنها را از میان بردارد. امروز خلق کورد از رویدادهای زینی ورتی در هراس است. ترکیه تلاش می‌کند تا  جنگی را در این منطقه برافروزد. باید خلق کورد و جنبش سیاسی خلق کورد و روشنفکران نسبت به این مسئله با حساسیت برخورد کنند.

پیام رهبر اوجالان فراخوانی برای اتحاد ملی است

رهبر آپو در ۲۷ آوریل از طریق تلفن با خانواده خود سخن گفته و پیامی را برای خلق کورد منتشر کرد. میتانی در باره پیام رهبر آپو نیز گفت: مشاهده شد که رهبر آپو این موضوع را با تمرکزی ویژه دنبال می‌کند. پیامهای بسیاری را در این رابطه منتشر کرده است، خصوصا پیام اخیر که بسیار مهم بود. رهبر اوجالان در این رابطه گفته است که خاک کوردستان متعلق به یک حزب یا یک عشیره و قبیله نیست. خاک کوردستان متعلق به تمامی آحاد خلق کورد است. وی در این پیام فراخوانی را برای انسجام صفوف کوردی، حل اختلافات و در پیش گرفتن دیالوگ منتشر کرده است.  زیرا روی دادن جنگی داخلی بین کوردها تنها در راستای خدمت به منافع دشمنان است. اوجالان بند‌های توافقی را که با آقای ادریس بارزانی در سال ۱۹۸۲ منعقد شده بود یادآور می‌شود. این توافق جنگ داخلی بین کورد را ممنوع می‌کند.

میتانی در ادامه سخنان خود افزود: پیام رهبر آپو را باید جستجویی برای حل اختلاف مشاهده کرد. باید ما این راه‌ها را جستجو کنیم. خصوصا در رابطه با وضعیت روژآوا. رهبر آپو در فراخوان اخیر خود می‌گوید که نباید بپذیریم که یک مغازه کوچک داشته باشیم یا این مغازه صرفا متعلق به ما باشد. بلکه می‌خواهد که مغازه‌ای بزرگ داشته باشیم که متعلق به تمامی خلق‌ها و نیروها باشد. همچنین رهبر آپو خواستار انسجام صفوف ملت دمکراتیک نیز می‌شود. دیدگاه‌های اوجالان مانند خطوط راهنمایی بخشی هستند که باید آنها را تحقق بخشید.

میتانی با اشاره به تلاش‌های انجام شده رای تحقق اتحاد ملی کورد در روژآوا نیز اظهار داشت: ما نسبت به اتحاد ملی کورد در روژآوا خوشبین هستیم. خصوصا بعد از اعلام ابتکار عمل فرمانده مظلوم عبدی این خوشبینی‌ها افزایش یافته‌اند. تصور می‌شود که پیشرفتهایی در این باره وجود داشته و این تلاشها وارد مرحله مهمی شده‌اند.

برادوست میتانی از گروه‌های حاضر در شورای میهنی کورد –سوریه درخواست که موضع خود را در این باره مشخص کنند. ما می‌دانیم که دولت ترک تلاش می‌کند تا این تلاش‌ها را خنثی کند. ائتلاف سوریه وابسته به دولت ترکیه است که با حقوق خلق کورد دشمنی دارد. میتانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اشغالگران عفرین، سریکانی و گری سپی نمونه‌هایی از دشمنی دولت اشغالگر ترک با خلق کورد هستند. متاسفانه شورای میهنی کورد-سوریه همچنان عضوی از ائتلافی است که خود دشمن کوردهاست. من می‌گویم که اگر شورای میهنی کورد-سوریه عضو این ائتلاف باشد، اتحاد کوردی امکان پذیر نخواهد بود. در خاتمه برادوست میتانی از تمامی گروههای کوردی درخواست نمود که از طریق دیالوگ اختلافات بین خود را حل کرده و برای منافع ملی و میهنی کوردی گام بردارند.