ن.پ.گ: یاد و خاطره فرمانده عگید جفیان را گرامی می‌داریم

ن.پ.گ اعلام کرد «عگید جفیان» عضو شورای فرماندهی ه.پ.گ و فرمانده عرصه بوتان همراه با دو گریلای دیگر به نام‌های «هبون» و «جانفدا» به شهادت رسیده‌اند. ن.پ.گ می‌افزاید: با ایستار فدایی خویش که مبتنی بر مشی عگید و زیلان بود برای ما همچون معیاری واقعی می‌ماند."

اطلاعیه فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) به شرح زیر است:

"١١ سپتامبر/٢١ شهریور در منطقه ماسیرو واقع در بخش شاخی استان وان در جنگ علیه نظامیان رژیم استعمارگر تُرک، فرمانده «عگید جفیان» فرمانده نیروهایی که در شنگال از قتلعام جامعه ایزدیمان جلوگیری کرد، عضو شورای فرماندهی ه.پ.گ و فرماندهی عرصه بوتان همراه با رفقایمان «جانفدا گویی» و «هبون گرسپی» به شهادت رسیدند. نخست مراتب تسلیت خود را به خانواده گرانقدر رفقا، خلق میهن‌دوست گوَر، خلقمان در بوتان، نیروهای گریلا و عموم خلق کوردستان اعلام می‌داریم. میثاقی که با شهیدان قهرمانمان بسته‌ایم را تجدید می‌کنیم.

تحرکات اشغالگرانه استعمارگران صبح روز ١١ سپتامبر در منطقه ماسیرو به روال همیشه با حمله هوایی آغاز شد، در حمله هوایی آسیبی به نیروهای گریلا وارد نشد. علیرغم آنکه راهکارهای جایگزینی نیز وجود داشتند اما رفیق عگید تصمیمی تاریخی برای انجام عملیات گریلایی اخذ کرد و همراه با نیروهای قهرمان گریلای همرزمش در مقابل تپه‌ای که قرارگاه فرماندهی نیروهای دشمن بود با روحیه‌ی فدایی آپویی عملیاتی را به انجام رساند. این عملیات انقلابی ساعت ۶:٣٠ صبح آغاز شد و با نتایج خود به عملیاتی تاریخی مبدل شد. در نتیجه این عملیات ۵ درجه‌دار ارتش ترکیه، در مجموع ١٠ نظامی رژیم استعمارگر و جانی ترکیه به هلاکت رسیدند. نیروهای گریلا با فرماندهی رفیق عگید اهداف دشمن را به شیوه‌ای موفقیت‌آمیز منهدم کردند، اما هلی‌کوپترهای کبرا و ابزارهای جنگی پیشرفته آنان را هدف قرار داده و جنگ شدت گرفت. در این عملیات تاریخی که به حماسه‌ای واقعی مبدل شده است رفیق عگید جفیان فرمانده این منطقه، جانفدا گویی و هبون گرسپی دو فرمانده یگان به شهادت رسیدند.

جزئیات مربوط به شهادت رفقا جانفدا گویی و هبون گرسپی پیش از این در اطلاعیه‌ای از سوی مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات ه.پ.گ منتشر شده بود. اما اطلاعات تکمیلی حاکیست رفیق عگید به شهادت رسیده است.

   نام و نام خانوادگی: وحدالدین کارای

   کد سازمانی: عگید جفیان

   محل و سال تولد: جولمرگ

   نام مادر – نام پدر: خدیجه - سعدالله

  تاریخ و محل شهادت: ١١ سپتامبر ٢٠٢٠ / بوتان

ملیتان آپویی که وظایفی بزرگ بر عهده گرفت

رفیق عگید جفیان یکی از فرزندان کوردستان از دامان خلق میهن‌دوست گوَر برخواسته بود. همچون یک جوان با ژرف‌اندیشی میهن‌دوستی واقعی در دانشگاه اولوداغ با اندیشه‌های رهبر آپو آشنا شد. رفیق عگید قلبی سرشار از انرژی برای مبارزه آزادیخواهی کوردستان داشت، وی سال ١٩٩۵ دانشگاه را به پایان رساند و به نیروهای گریلا پیوست. از روز پیوستن به صفوف انقلاب به درازای ٢۶ سال در کوهستان‌های کوردستان پیشاهنگی جنگ را بر عهده گرفت. ملیتانی آپویی بود که در سخت‌ترین شرایط به مبارزه در عرصه‌های زاگرس و بوتان اهتمام ورزید، فرماندهی عرصه‌های چارچلا و کاتو ژیرکا را از لحاظ ایدئولوژیک، سازمانی و نظامی بر عهده گرفت. سال ٢٠١٣ در مقطع عقب‌نشینی رفیق عگید به مناطق حفاظتی مدیا بازگشت و در بخش تدارکات باکور در فعالیت‌های آموزش و سازماندهی جای گرفت و در مورد ارتقای جنگ گریلایی، نقش و جایگاه نیروهای ه.پ.گ کار کرد.

در رهایی شنگال نقشی تاریخی داشت

پس از حمله داعش در ٣ آگوست ٢٠١۴ به شنگال، رفیق عگید فرماندهی نیروهایی را بر عهده گرفت که به کمک خلق ایزدی شتافتند. در این برهه نقشی تاریخی بر عهده گرفت و به شخصیتی تاریخی بدل شد که فرماندهی عملیات رهایی جامعه ایزدیمان از سبعیت داعش را بر عهده داشت و با فداکاری بزرگ، با جسارت و توانایی فکری خویش خلقمان را از چنگال وحشی‌های داعش نجات داد. بویژه زمانی که خلقمان تشنه و گرسنه به کوه شنگال رسیده و کوهستان محاصره شده بود، در آن روزهای بحرانی و تاریخی در مقابل حملات به شنگال ایستادگی کرد و بر اساس محافظت از جامعه ایزدیمان آنان را نجات داد و برای ایجاد کریدور امن بسوی روژاوا با فداکاری و عزمی بزرگ تلاش نمود. توانست طی ٨ روز ١۵٠ هزار نفر از خلقمان را از طریق کوهستان شنگال به سلامت به روژاوا برساند. این بزرگترین عملیات نجات انسانی بود که حتی دولت‌های توانمند نیز قادر به انجام آن نیستند اما از سوی رفیق عگید، به نمایندگی از حزبمان پ.ک.ک با برنامه‌ای دقیق و منظم با موفقیت به نتیجه رسید.

رفیق عگید ماه‌ها حملات به کوهستان شنگال را در هم شکست و در پایان به مرکز شنگال نفوذ کرده و مدتی مدید جنگ در داخل شهر را فرماندهی کرد و در عملیات آزادسازی مرکز شنگال و تمامی این منطقه نقشی مهم بر عهده گرفت و به وظایف خود در این عرصه نیز با موفقیت تمام عمل کرد. علیه فاشیسم داعش که متکی بر رژیم آ.ک.پ و طیب اردوغان بود به نمایندگی از جنبشمان فرماندهی عملیات‌های انقلابی را برعهده گرفت و انتقام خون شهیدان این قتلعام را گرفت و داعشی‌های وحشی را از شنگال بیرون کرد. رفیق عگید ٣ سال در شنگال فرماندهی نیروهای گریلا را بر عهده داشت. خدمات بزرگی به این منطقه نموده و پس از کمک به استقرار سیستم آزادیخواهی در شنگال آنجا را ترک کرده و به کوهستان‌های آزاد برگشت. رفیق عگید سال ٢٠١٧ در حالی که فرماندهی نقل و انتقال باکور را برعهده داشت بهار سال ٢٠١٨ فرماندهی عرصه بوتان را بر عهده گرفت و به این عرصه رفت. رفیق عگید وظیفه فرماندهی عرصه و ایالت بوتان را بر دوش گرفته و نقش بزرگی در جنگ در بوتان بازی کرد و خط مشی فرمانده بزرگ عگید (ماحصوم کورکماز) را در عملکرد خویش به اثبات رساند."

روحیه فدایی وی برای گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان یک الگوی کامل است

فرمانده گرانقدر رفیق عگید با حس میهن‌دوستی خود، با دانش انقلابی و دوراندیشی خود، با تاکتیک‌‌های حمله و دفاع خود همچون یک فرمانده قهرمان آپویی جنگ را عاقلانه به پیش می‌برد و در این حیطه مُهر خود را بر پیروزی‌های بزرگی زده بود. عملکرد وی در مبارزه با پایبندی به خلق و رفقایش، همچنین خلاقیت در زندگی، صداقت، عزم و فداکاری وی، به علاوه عملیات اخیر که مبتنی بر مشی عگید‌ها و زیلان‌هاست اثبات کرد که یک الگوی کامل است. خلق میهن‌دوست گوَر فرمانده‌های گرانقدری همچون ولات هرنکی، برچم جیلو، رزگار گوَر و تِکوشر گوَر و صدها فدایی و فرمانده دیگر را در دامان خود بزرگ کرده‌اند، اکنون فرزند قهرمان دیگری را به کاروان قهرمانان خویش افزوده است.

بسیاری از فرزندان عزیز خلقمان تا به امروز در مبارزه مقدس آزادیخواهی به شهادت رسیده‌اند. یکی از حلقه‌های مهم مقاومت و شهادت در مبارزه آزادیخواهی کوردستانی روز ١١ سپتامبر در منطقه ماسیرو شکل گرفت که در آن رفقا عگید، جانفدا و هبون به شهادت رسیدند. روحیه فدایی، عزم و حماسه‌آفرینی این قهرمانان در روز شهادت خود دستورالعملی برای گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان است. همچنانکه روزه مرگ در ١۴ ژوئیه ١٩٨٢ نشان داد عملیات قهرمانانه فرماندهان و ملیتان‌های آپویی اثبات نمود که باید چگونه عمل کرد، واضح است این شیوه ضربه زدن نیروهای گریلاست، جنگ و زندگی گریلای نوین این است، ما رفاقت با این رزمندگان و فرمانده‌هان را مایه‌ی سربلندی و افتخار خود می‌دانیم.

گوَر، شرنخ-قلابان، گرسپی که از مراکز مهم میهن‌دوستی کوردستان می‌باشند، همچنین تمامی خلقمان که چنین قهرمانانی را بزرگ کرده‌اند به داشتن آنان مفتخر است. ما پیمان می‌بندیم برای آنکه سزاوار رفاقت این رفقا باشیم، برای تداوم راه و مشی آنان در راستای گریلای پیروز آپویی قاطعانه به مبارزه ادامه دهیم و خط قهرمانی را با دیهیم آزادی مزین کنیم. برای تمامی رفقا در راه مبارزه‌ای که لایق رفقای رهبر آپو و شهیدان قهرمانمان است آرزوی موفقیت داریم."