نامساعد بودن وضعیت جسمی «حبیب‌الله لطیفی» زندانی سیاسی کورد

بنابر گزارش منتشر شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان وضعیت جسمی حبیب‌الله لطیفی زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد در زندان شهر سنه نامساعد است

یک منبع مطلع از نامساعد بودن وضعیت جسمی حبیب‌الله لطیفی زندانی سیاسی کورد محکوم به حبس ابد در زندان سنه خبر داده است.

شبکه حقوق بشر کوردستان با انتشار این خبر می‌افزاید حبیب‌الله لطیفی از چند روز پیش دچار علائمی مشکوک به بیماری کووید-١٩ شده و وضعیت سلامتی وی نامناسب است. در گزارش آمده است که تاکنون هیچ‌گونه آزمایشی از آقای لطیفی به عمل نیامده و این امر به نگرانی در مورد وضعیت وی دامن زده است.

انتشار این خبر در حالی است که یک سال پیش پزشک رسمی زندان سنه در پی انجام معاینات و آزمایشات پزشکی متعدد، رسما اعلام کرده بود کە حبیب‌الله لطیفی بە بیماری «گوارشی سندروم رودە تحریک‌پذیر و همچنین اختلال روانپزشکی موسوم بە افسردگی» مبتلا بودە و با توجە بە «ماهیت صعب‌العلاج بودن این بیماری‌ها و جهت جلوگیری از تشدید بیماری» نیاز بە نگهداری در محیطی آرام و دور از استرس دارد. با این همه حبیب‌الله لطیفی در ١٣ سال گذشته از حق مرخصی محروم شده است.

علی‌رغم تأیید موارد فوق از سوی کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی و صراحت قانون در مورد ضرورت رسیدگی عاجل بە وضعیت زندانیان مبتلا بە بیماری‌های صعب‌العلاج، نهادهای امنیتی رژیم در استان سنه مانع از اعطای هرگونە تسهیلات قانونی بە وی شدەاند. همچنین طی سال‌های گذشته محمدصالح نیکبخت، وکیل حبیب‌الله لطیفی بارها به دلیل شرایط جسمی و روحی او و گزارش‌های پزشکی درخواست مرخصی استعلاجی موکل خود را داده که تاکنون مورد قبول مراجع ذیربط قرار نگرفته است.

حبیب‌الله لطیفی، فعال سیاسی و دانشجوی مهندسی صنایع، آبان ماه ۱۳۸۶ در سنه بازداشت و بە اتهام «اقدام علیە امنیت ملی» بە اعدام محکوم شد. در سال‌های گذشتە چند بار تاریخ اجرای حکم اعدام وی تعیین اما با واکنش خانواده و وکیل و همچنین اعتراض مردم سنه متوقف شد.