"نظامی که از سرمایه حفاظت می‌کند، بسیار از کرونا خطرناکتر است"

محمد شیرین گیوربز نماینده‌ی کنفدراسیون سندیکای کارگران انقلابی (دیسک) در کلانشهر آمد نارضایتی خود را علیه کارفرمایان اعلام کرد که به بهانه‌ی شیوع کرونا کارگران را از کار اخراج کرده‌اند.

حکومت ترکیه پس از آنکه شیوع ویروس کرونا را اعلام کرد برخی اقدامات اقتصادی را در صدر قرار داد، این اقدامات به جای آنکه کارگران و زحمتکشان را محافظت کند، به منظور حفاظت از کارفرمایان و سرمایه‌داران است. کارگاه‌ها پس از اعلام شیوع ویروس کرونا تعدادی از کارگران خود را اخراج کردند و برخی دیگر نیز به مرخصی بدون حقوق فرستاده شدند.

محمد شیرین گیوربز نماینده‌ی کنفدراسیون سندیکای کارگران انقلابی (دیسک)* در این زمینه به خبرگزاری فرات نیوز گفت، قبل از شیوع ویروس کرونا شرایط کار برای کارگران در کارگاه‌ها و محل کار بد بود. اکنون نیز اقداماتی که برای مقابله با کرونا در پیش گرفته شده‌اند برای کارگران و زحمت کشان سودی ندارد.

"اگر ویروس ما را نکشد، رژیم قطعا خواهد کشت"

گیوبز اعلام کرد، باید در کارگاه‌های و محل کار اقدامات پیشگیرانه انجام شود و گفت، "از مردم می‌خواهند تا از خانه خارج نشوند. همچنین گفته می‌شود مردم در مکان‌های شلوغ تجمع نکنند. اما برای کارگران و زحمتکشان هیچ اقدامی صورت نگرفته است. متاسفانه هیچ کس به فکر آن نیست که کارگران در کارگاه‌ها و محل کارشان در چه شرایطی کار می‌کنند. اگر از مردم می‌خواهند در خانه بمانند باید در مورد کارگران نیز صدق کند. باید شرایط مناسب برای کارگران نیز فراهم شود. متاسفانه در این شرایط هزاران کارگر بیکار شده‌اند. آنهایی نیز که کار می‌کنند به جای آنکه به فکر جان خویش باشند از ترس از دست دادن کارشان همچنان به کار کردن ادامه می‌دهند. همان طور که یک راننده‌ی ماشین باری گفت : "اگر ویروس هم ما را نکشد این رژیم قطعا ما را خواهد کشت". به همین دلیل خطر رژیم [سرمایه‌داری] بیشتر از خطر ویروس است".

گیوربز همچنین گفت، "حکومتی که نه به نفع کارگران بلکه به نفع سرمایه‌داران و کارفرمایان کار کند و از آنها محافظت می‌کند باید هر چه سریعتر برای کارگران نیز تغییراتی ایجاد کند. این تغییرات هم در راستای کمک به کارگران متضرر باشد. در چنین شرایطی نباید کارگران ترس از دست دادن کارشان را داشته باشند".


DÍSK