نهاد کایا: "توطئه‌ها گسترده هستند، کوردها باید متحد شوند"

اگر بین پ.ک.ک و احزاب کوردی، اختلاف، تنش و جنگ روی دهد، کورد سده ۲۱ را نیز از دست خواهد داد. اگر کورد در سده ۲۱ دچار این آسیب مهیب شود، بدین معناست که در جنگ جهانی سوم نیز بازنده شده است

نهاد کایا، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در رابطه با وقایع روزهای اخیر در منطقه زینی ورتی اعلام نمود که حملات و توطئه  علیه کورد بسیار گسترده هستند. کایا در تحلیلهای خود براین باور است که حزب دمکرات کوردستان از طریق همکاری با ترکیه درصدد کسب قدرت از دست رفته خود برآمده است. اما طرح و توطئه در مرحله کنونی گسترده است، در صورتیکه جنگی داخلی روی دهد، کوردها سده ۲۱ را نیز از دست خواهند داد. بدون هیچ تردیدی کوردها باید متحد شوند.

هواپیماهای ارتش اشغالگر ترک از ۱۵ آوریل به مناطق زینی ورتی و کمپ پناهندگان شهید رستم جودی در مخمور به حمله هوایی دست زده‌اند. بعد از آنکه حزب دمکرات کوردستان نیروهای خود را در منطقه مستقر کرده است و نیروهای مسلح ترک نیز با بمباران هوایی منطقه، راه را برای تنش در منطقه باز کرده‌اند. از یک طرف شهروندان منطقه واکنش‌ها و موضعگیری‌های خود را در مقابل حزب دمکرات کوردستان و حملات انجام شده نشان داده‌اند، از طرفی نیز خلق کورد و سازمان‌های کورد نیز در مقابل این حملات واکنش نشان داده‌اند. در این رابطه نهاد کایا، روزنامه‌نگار و تحلیلگر منطقه به گفتگویی با آژانس خبری مزوپوتامیا پرداخته است.

استقرار نیروی مشترک در منطقه

در این گفتگو کایا اعلام کرد که زینی ورتی منطقه‌ای بین حزب دمکرات کوردستان و اتحادیه میهنی کوردستان بوده و این منطقه بین دو طرف تقسیم شده است. اما حزب دمکرات کوردستان به صورت یکطرفه نیروهای خود را در منطقه مستقر کرده و تفاهمنامه سال ۱۹۹۶ با اتحادیه میهنی را نقض کرده است. همانگونه که نچیروان بارزانی اظهار داشته بود، نیروی مشترکی که در منطقه مستقر شده باشد وجود ندارد. تنها نیروی یکی از طرفین در منطقه حضور دارد.

کایا با اشاره به گفته‌های دولت باخچلی رئیس حزب فاشیست م.ه.پ و اردوغان در رابطه با قندیل که گفته بودند «پرچم ترکیه را به انجا می‌بریم» اظهار داشت: "ترکیه نمی‌تواند نیروهای خود را در این منطقه مستقر کند. در چنین صورتی در ابعاد نظامی، دیپلماتیک و سیاسی دچار تنگنا می‌شود. ترکیه در صدد مشروعیت بخشیدن به این خواسته خود می‌باشد. در این رابطه ترکیه، حزب دمکرات را به شریک و همکار خود تبدیل کرده است. این حزب بیانیه‌ای را صادر کرده است که عاری از حقیقت است. زیرا زینی ورتی منطقه‌ای استراتژیک است. این منطقه دروازه ورود به قندیل است. حزب دمکرات کوردستان برای بازگرداندن موقعیت و پرستیژ از دست رفته خود که سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۴ در نبرد با داعش به آن دست یافته بود و در سال ۲۰۱۷ در رفراندوم استقلال کوردستان از دست داد، با ترکیه دست به همکاری زده است. زیرا در آن دوره گریلاهای حزب کارگران کوردستان و پیشمرگهای پ.د.ک و ی.ن.ک در مقابل داعش گام‌های جدی برداشته و این موفقیتها باعث نگرانی جدی ترکیه شد. اما اکنون که پ.د.ک در بعد دیپلماسی و نظامی دچار تنگنا شده است، به اقدامات جدیدی دست زده است."

ترکیه از طرح‌ها و اقدامات خود دست بر نمی‌دارد

کایا در این رابطه اظهار داشت که ترکیه از طرح‌ها و برنامه‌های خود در ضدیت با اقلیم باشور کوردستان دست برنداشته و ویروس کرونا را نیز مانند برکتی از جانب خداوند در این مرحله می‌بیند. در همین دوره، حملات خود را به شمال-شرق سوریه ادامه داده و از شیوع این ویروس به عنوان فرصتی برای خود استفاده می‌کند. همین اقدامات را در منطقه اقلیم کوردستان و زینی ورتی با همکاری پ.د.ک انجام می‌دهد.

موضع آمریکا

کایا اظهار داشت که این مسئله صرفا به تنش بین ترکیه، پ.ک.ک، پ.د.ک و روسیه محدود نمی‌شود. در این میان باید نقش نماینده ویژه آمریکا در سوریه، جیمز جفری را نیز درک کرد. باید رویدادهای زینی ورتی و تحولات شمال-شرق سوریه را دو روی سکه دانست. باید تحولات موجود در عراق و سوریه را با همدیگر ملاحظه کرد. آمریکا در این رابطه سیاستهای مختلفی را پیگیری می‌کند. جیمز جفری در این سیاستها، از ترکیه طرفداری می‌کند. براین باور است که در منطقه تغییری روی دهد، این تغییر تنها از طریق ترکیه امکان‌پذیر است. در فرایندی که پ.ک.ک تلاش می‌کند همکاری‌های بین روژآوا و باشور کوردستان را گسترش داده و ENKS و TEV-DEM را به یکدیگر نزدیک نماید، جیمز جفری در تلاش است که پ.ک.ک را از این فرایند خارج و پ.د.ک را به جای آن برجسته نماید.

وجود طرح‌های گسترده

کایا در این رابطه اعلام کرد بعد از رویدادهای اخیر در منطقه زینی ورتی، خلق در منطقه به واکنش پرداختند. این واکنش‌ها می‌توانند افزایش یابند. در روزهای آینده اما می‌توان شاهد اجرای طرح‌های دیگری نیز بود. تلاش‌هایی علیه ایران نیز در جریان هستند. امریکا در حال اجرای طرح‌هایی است. «پیشمرگه‌های روژ« و پ.د.ک نیز در این میان حضور دارند. تمامی این موارد حاکی از وجود پروژه‌ای گسترده است. می‌توان گفت که در آینده طرح‌های دیگری نیز احتمالا پیاده می‌شوند. پ.د.ک در بعد سیاسی و نظامی با ترکیه به توافق رسیده است. در این مقطع نوع برخورد اتحادیه میهنی کوردستان مهم است. در صورتیکه پ.د.ک و ی.ن.ک با یکدیگر عمل نمایند، آسیبها فراوان خواهند بود. اکنون اتحادیه میهنی کوردستان در این رابطه به دو بخش تقسیم شده است. بخشی از آنها با ترکیه عمل می‌کنند و تلاش دارند تا اقدامات مشترکی را با پ.د.ک در پیش گیرند. بخش دیگر نیز تلاش می‌کند تا به عنوان بخشی از عراق عمل نماید. در این فرایند، موضعگیری اتحادیه میهنی کوردستان بسیار مهم خواهد بود.

اگر در این فرایند، بین پ.ک.ک و احزاب کوردی، اختلاف، تنش و جنگ روی دهد، کورد سده ۲۱ را نیز از دست خواهد داد. اگر کورد در سده ۲۱ دچار این آسیب مهیب شود، بدین معناست که در جنگ جهانی سوم نیز بازنده شده است. به همین دلیل لازم است که کورد تمامی بازی‌ها را ملاحظه کند. ملت کورد اکنون در فرایندی قرار گرفته است که می‌تواند اتحاد ملی را ایجاد کند، در رفراندوم استقلال کوردستان، نچیروان بارزانی علیه مسعود بارزانی بود و آشکارا با ترکیه همراهی کرد. هم اکنون نیز تحت عنوان ریاست اقلیم کوردستان با ترکیه همکاری‌های خود را ادامه می‌دهد. در این مرحله کوردها بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد هستند.