نورشن حسین: اشغال سریکانی ادامه‌ی توطئه‌ی ۹ اکتبر ١٩٩٨ است

۹ اکتبر ۲۰۱۹ ترکیه حمله‌ی اشغالگرانه به سریکانی را آغاز کرد، این همان روزی بود که توطئه‌ی علیه اوجالان در سال ۱۹۹۸ آغاز شده بود. نورشن حسین گفت: "اشغال سریکانی ادامه‌ی توطئه علیه اوجالان بود".

نورشن حسین نماینده شمال و شرق سوریه در باشور کوردستان در گفتگو با خبرگزاری فرات نیوز در مورد اشغالگری دولت ترکیه در سریکانی و گرسپی و تغییر دمگرافی منطقه توسط دولت ترکیه و سالگرد آغاز توطئه‌ی بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد سخن گفت.

"اشغالگری با همکاری آمریکا انجام شد"

نورشن حسین گفت:"یک سال از اشغال شهرهای گرسپی و سریکانی که دولت ترکیه با همکاری تبهکارانش انجام داد، گذشت. این اشغالگری بی شک با همکاری آمریکا صورت گرفت، که از بخشی از خاک سوریه عقب کشید و با ترکیه توافق کرد. این پیمان بر اساس حفظ امنیت دولت ترکیه بود، در این چهارچوب حملات گسترده‌ای به سریکانی و گرسپی آغاز شد. بهانه‌ی ترکیه جنگ علیه ترور بود. ترکیه ادعا می‌کرد که از امنیت مرزهای خود دفاع می‌کند و سیستمی جدید ایجاد می‌کند، اما بعد از یک سال حقیقت این توطئه به طور کامل آشکار شد که آنچه ترکیه می‌گفت فقط بهانه‌ای برای اشغالگری بود، هدف اصلی ترکیه از این اشغالگری تغییر دمگرافی منطقه بود. ترکیه برای اشغال خاورمیانه تلاش می‌کند و هدفش زنده کردن پیمان میثاق ملی ترک است".

"ترکیه در سریکانی به ترور دولتی دست می‌زند"

نورشن حسین، رئیس مشترک نمایندگی شمال و شرق سوریه در باشور کوردستان گفت:"آنچه در سریکانی می‌بینیم زندگی مملو از ترور و اعمال وحشیانه‌ی دولت ترکیه و تبهکارانش و به دور از صلح و آرامش است. هدف دولت ترکیه این است که شهروندان این شهرها آنها را ترک کرده تا گروه‌های تندروی اسلامگرا را جایگزین آنها کنند و این در حالیست که این گروه‌ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند بلکه گروههای تبهکار و تروریست هستند.

سریکانی که پیشتر به تنوع فرهنگ‌ها و همزیستی شناخته می‌شد، با ملیتهای کورد، عرب و ارمنی و خودمدیریتی و ارادههی آزاد شناخته می‌شد، بر اساس ملت دمکراتیک و برادری خلق‌ها بنیاد نهاده شده بود، اما اکنون همه چیز برعکس شده است، زندگیی عاری از همه‌ی معیارهای حقوق بشری تحمیل شده است، هر گونه اعمال وحشیانه توسط ترکیه و تبهکارانش علیه شهروندان انجام می‌شود."

"انتخاب ۹ اکتبر تصادفی نبود"

نماینده شمال و شرق سوریه در باشور کوردستان به انتخاب روز آغاز اشغالگری سریکانی اشاره کرد و گفت:" انتخاب روز ۹ اکتبر به عنوان روز آغاز اشغال سریکانی تصادفی نبود، چون این روز در اذهان خلق کورد به عنوان روزی سیاه و پر از رنج و آزار شناخته می‌شود، چون این روز روز آغاز توطئه‌ی بین المللی علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان بود، در این روز در سال ۱۹۹۸ با توطئه‌ای بین المللی به همکاری نیروهای هژمونگرای جهان و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا توطئه‌ای علیه رهبر خلق کورد انجام شد و رهبر آپو ناچار شد سوریه را ترک کند و در نتیجه رهبر آپو در ۱۵ فوریه‌ی ۱۹۹۹ به اسارت گرفته شد. بدون شک خلق کورد این توطئه را علیه خود می‌داند."

وی در ادامه‌ی سخنانش در مورد نقش فکر و اندیشه‌ی عبدالله اوجالان در شمال و شرق سوریه گفت:"سیستم همزیستی و برادری خلق‌ها که اکنون در شمال و شرق سوریه و پیشتر نیز در عفرین و سریکانی بنیاد نهاده شده بود در زیر چتر آزادی و صلح و همزیستی خلق‌ها بنیان گذاشته شد. خلق‌های منطقه به شیوه‌ای دمکراتیک در کنار هم زندگی می‌کنند، اینها همه نتیجه‌ی فلسفه و اندیشه‌ی رهبر آپو است، فلسفه‌ی ملت دمکراتیک و برادری خلق‌ها، بدون شک این فلسفه در مقابل سیاست نیروهای هژمونگرای جهانی و سیستم سرمایه‌داری جایگزینی بسیار مهم است، فیلسوفها و متفکران جهان نیز از این تجارب آگاه هستند و آنرا با ارزش می‌دانند، به همین دلیل ارتباط زیادی میان روز آغاز عملیات اشغالگری سریکانی و توطئه علیه رهبر خلق کورد وجود دارد، بدون شک دولت ترکیه مخصوصا این روز را انتخاب می‌کند، این را هم فراموش نکنیم که دولت ترکیه در روز ۲۵ ژوئن که سالگرد اعدام شیخ سعید پیران بود حکم اعدام عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد را صادر کرد اما خوشبختانه انجام نشد."

"ترکیه برای پاکسازی و نابودی کوردها نقشه‌های وحشیانه‌ای دارد"

نورشن حسین تاکید کرد که ترکیه همیشه برای پاکسازی خلق کورد نقشه‌های وحشیانه‌ای دارد و افزود:"همه این حقیقت را می‌دانند، هم خلق کورد و هم جامعه‌ی بین‌الملل. سازمان ملل اخیرا گزارشی در مورد اعمال و پایمال کردن حقوق کوردها توسط دولت ترکیه منتشر کرد، هرچند این گزارش کوتاه هم بود، اما نشان می‌دهد که دولت ترکیه در سطحی قرار گرفته که همه‌ی توطئه‌هایش آشکار شده است و در همه جا دخالت می‌کند. مردم را در لیبی، در آذربایجان، در سوریه و عراق با جنگ مواجه کرده است و تمام تلاشش این است که فاشیسم خود را در منطقه حاکم کند."

نورشن حسین نماینده شمال و شرق سوریه در باشور کوردستان در پایان سخنانش، درخواست اتحاد و همبستگی ملی و طیفهای سیاسی خلق کورد را برای مقابله با نقشه‌های خطرناک دولت ترکیه و کارزار آزادی رهبر آپو، مطرح کرد و درخواست نمود تا اتحادی که در روژاوای کوردستان درست شده است به مایه‌ی اتحاد ملی تبدیل شود و تاکید کرد بدون آزادی رهبر آپو، آشتی و آزادی برای منطقه بدست نخواهد آمد.