"نیروهایی که باعث تنش در زینی ورتی شده‌اند سریعا عقب‌نشینی کنند"

کمیته روابط خارجی ک.ج.ک در بیانیه‌ای از نیروهایی که خواستار تنش در منطقه زینی ورتی می‌باشند خواسته است فورا به مناطق پیشین خود عقب‌نشینی کنند.

 کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کوردستان تایید کرد که حزب دمکرات کوردستان نیروی جدیدی را به منطقه زینی ورتی اعزام و خاطرنشان ساخت که نسبت به افزایش تنش بین نیروهای کورد نگران است. کمیته امور خارجی ک.ج.ک از خلق کورد در جنوب کوردستان نیز خواست که در این باره حساسیت لازم را از خود نشان داده و به منظور ممانعت از افزایش تنش هر چه بیشتر، فشارهای خود را بر طرفین وارد نموده و اجازه عملی شدن طرح‌ها و برنامه‌های دولت ترک را مبنی بر به جنگ واداشتن کوردها با یکدیگر خنثی نماید. کمیته از نیروهایی که خواستار این تنش شده‌اند نیز خواست به مناطق پیشین خود عقب‌نشینی کنند.

در منطقه زینی ورتی تنش‌ها روز به روز افزایش می‌یابند. این منطقه که جزو استان هولیر است، در منطقه‌ای واقع شده است که تحت کنترل نیروهای اتحادیه میهنی کوردستان واقع است. این منطقه، حلقه واصل بخش راپرین و سوران بوده و بین کوه‌های کاروخ و قندیل قرار دارد. به همین دلیل از موقعیتی استراتژیک برخوردار است.

مدتی پیش از این بین نیروهای اتحادیه میهنی کوردستان و حزب دمکرات کوردستان بر سر این منطقه تنش‌هایی روی داد. بعد از گفتگو، طرفین به سازش دست پیدا کردند و طبق این سازش گردان هفت پیاده، وابسته وزارت پیشمرگه که متشکل از نیروهای اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کوردستان است در این منطقه مستقر شوند. بعد از ان ادعا شده بود که این نیرو از منطقه عقب‌نشینی کرده است و تنها نیروهای اتحادیه میهنی در منطقه حضور خود را حفظ کرده‌اند. روز گذشته نیز اعلام شد که نیروهای حزب دمکرات کوردستان با نیروی جدید و سلاحهای سنگین به منطقه اعزام شده است که این امر تنش‌ها در سطح منطقه را افزایش داد.

در همین رابطه کمیته روابط خارجی ک.ج.ک بیانیه‌ای را صادر کرده است. متن این بیانیه به شرح ذیل است:

"ما از روزهای گذشته در رابطه با خطراتی که منطقه را تهدید می‌کند حساسیت داشته‌ایم. با خلق منطقه گفتگوهایی را انجام داده‌ایم. خلق اظهار داشته است که وضعیت خطرناک موجود در راستای منافع کوردها نبوده و خواهان ادامه چنین وضعیتی نیستند و ادامه ان صرفا به نفع دولت ترکیه است، لازم است که تمامی نیروهای کورد نیز در این رابطه حساسیت لازم را داشته باشند. ما حساسیت خلق را با افکار جمعی کورد در میان می‌گذاریم. از خلقمان در سرتاسر جنوب کوردستان، از افراد و گروه‌های مهم اجتماعی، روشنفکران، نویسندگان و هنرمندان می‌خواهیم که به منظور پیشگیری از هر گونه وضعیت ناگواری وارد عمل شوند. زیرا اگر بار دیگر کوردها در مصاف با یکدیگر قرار گیرند این مسئله صرفا به نفع دشمنان کورد و دولت ترک و آ.ک.پ تمام خواهد شد."

کمیته امور خارجی ک.ج.ک در خاتمه بیانیه خود از تمامی نیروهایی که باعث پیش آمدن چنین وضعیتی شده‌اند درخواست نمود که به مواضع پیشین خود عقب‌نشینی نمایند.