نیلوفر کوچ: کورد وارد مرحله کسب حاکمیت شده است

​​​​​​​نیلوفر کوچ میانجیگری دولت‌ها برای اتحاد بین کورد را به عنوان نتیجه سیاست‌های سده ۲۱ و  همزمان اختلافات و ارتباطات معرفی کرده و اظهار داشت که کورد وارد مرحله کسب کیان سیاسی شده است.

۲۵ حزب و جنبش سیاسی در روژآوای کوردستان ائتلافی سیاسی  را تحت عنوان اتحادیه میهنی کورد به منظور انسجام صفوف کورد ایجاد کرده‌اند. اما دولت ترک در مقابله تلاش‌های خلق کورد و محدود نمودن آن همواره در حال انجام برنامه و طرحهای خود برآمده است.

نیلوفر کوچ عضو کنگره ملی کوردستان و سخنگوی کمیته دیپلماسی کنگره ملی کوردستان در رابطه با ایجاد این ائتلاف سیاسی بین نیروهای کورد اظهار داشت: اکنون کورد وارد مرحله کسب کیان سیاسی شده است.

دولت اشغالگر ترک در کوردستان، بدون وقفه علیه باشور، باکور و روژآوای کوردستان حملات خود را ادامه می‌دهد. نیلوفر کوچ در رابطه با این اقدامات اظهار داشت: در باکور (شمال کوردستان) قتلعام سیاسی و فرهنگی در حال انجام است و سازمانهای مدنی کورد از جمله شهرداری‌ها و احزاب سیاسی کورد نیز که به مقاومت علیه نابودی مشغول هستند، هدف این حملات قرار گرفته‌اند. نیروهای پیشاهنگ در چارچوب مطالبات خلق مقاومت کرده و آماج قتلعام‌های سیاسی قرار می‌گیرند. در زندان‌ها با انتشار ویروس کرونا مواجه شده و به طور غیر مستقیم زندانیان سیاسی را به قتل می‌رسانند. هم اکنون نه فقط علیه کوردهای زنده، بلکه علیه استخوان‌های کورد نیز نبردی جدید را آغاز کرده اند.

تمامی اقدامات و تلاشهای دولت ترک، از میان برداشتن و نابودی باکور کوردستان است. در باشور کوردستان نیز طرح‌هایی را که در سالهای ۱۹۹۰ صورت گرفته بوند دوباره احیا کرده‌اند. در باشور کوردستان نزدیک به ۲۵ پایگاه کدولت اشغالگر ترک حضور دارند. با ایجاد اختلاف بین نیروهای کورد و خصوصا مئسله زینی ورته تلاش می‌کنند کوردها را در مقابل یکدیگر قرار دهند و زمینه را برای اشغالگری بیشتر فراهم کنند.

در روژآوای کوردستان بعد از درهم شکستن داعش سیاست «تفرقه بینداز-حکومت کن» را توسعه داده‌اند. با اشغال عفرین این سیاست آغاز شده است و با اشغال گری سپی، سریکانی ادامه یافته است.

بحران سوریه بدون حضور کورد حل نمی‌شود

نیلوفر کوچ خاطرنشان ساخت که امروز خلق کورد دستاوردهای فراوانی را کسب کرده است. اما از طرف دیگر دولت ترک می‌بیند که کورد با حضور خود می‌تواند در تغییر خاورمیانه واجد نقش باشد، به همین علت دامنه جنگ خود را گسترش داده است. مقاومت علیه داعش و ایجاد مدلی دمکراتیک توجه همه جهانیان را به سوی خود جلب کرده است. تصویری که از سوی کورد در سطح جهانی ایجاد شده است بسیار مثبت است. تا کنون دولت ترک می‌گفت کوردها ‌در تلاش برای تغییر مرزهای سیاسی هستند. اما راه حل دمکراتیکی که کوردها توسعه داده‌اند، هم در روژآوا و هم در مدل فدرال باشور کوردستان نشان می‌دهد که ادعاهای ترک‌ها درست نیست. حضور کوردها تعیین کننده بوده و برای دولت ترک مشکل آفرین بوده است. زیرا کورد اکنون از قدرت برخوردار است. مدل روژآوا دولت ترک را به هراس واداشته است. هر دولت و گروهی که با بحران سوریه در ارتباط است ناگزیر است که در شمال-شرق سوریه کورد را مخاطب خود قرار دهد. زیرا بدون در نظر گرفتن فاکتور کورد، راه حل امکان‌پذیر نیست.

اختلاف-ارتباط: سیاست دولت‌ها در سده بیست ویکم

نیلوفر کوچ در رابطه با میانجیگری نیروهایی که در روژآوای کوردستان برای تحقق اتحاد ملی حضور دارند را نیز ارزیابی کرده و اظهار داشت: مستقیما با کورد در ارتباط دیپلماتیک بوده و این موضوع زمینه را رسمی شدن این موضوع مهیا می‌کند. این مسئله بسیار مهم است. به همین علت لازم است که ما بیش از پیش قدرتمند شویم. مشخص است که این دولت‌ها نمی‌توانند بر اساس سیاستهایشان در قرن بیستم و ابتدای دهه ۹۰ در باشور کوردستان با روژآوای کوردستان عمل نمایند. اما همزمان نمی‌خواهند که ما مطالبات بیشتری را مطرح کنیم. اعتقاد دارم که در رابطه با موضوع سریکانی، عفرین و گری سپی گفتگوهایی در جریان است. کسانی که از دولت ترک در اشغالگری حمایت کردند، هم اکنون از اتحاد نیروهای کوردی حمایت می‌کنند. سیاست سده بیست و یکم در مواجهه با کورد، رویکردی مبتنی بر برخورد و توافق بوده است. این دولت‌ها در مواقعی برای تحمیل خواسته‌هایشان بر کورد، از دولت ترک به عنوان شمشیر استفاده می‌کنند اما اکنون همین نیروها در نتیجه قدرت و پیروزی کورد، به میانجی تبدیل شده‌اند. این دولت‌ها ناگزیر از حمایت کورد هستند.

مرحله‌ای جدید در روژآوا

نیلوفر کوچ مرحله تلاش برای اتحاد را به عنوان نشست‌ها و دیدارهای مهم  معرفی کرده و در این رابطه اظهار داشت: بعد از باشور کوردستان، روژاوای کوردستان به عنوان دومین بخش کوردستان وارد فاز برخورداری از حاکمیت سیاسی شده و این مرحله، مرحله‌ای بسیار مهم و حساس است. باید بر این نکته واقف بود که در وضعیت کنونی دولت اشغالگر ترک حملات خود را افزایش داده است. دولت ترک تلاش می‌کند تا تقویت دیپلماسی بین‌المللی را تضعیف کند. اما پیش از تقویت دیپلماسی، ایجاد اتحاد میان نیروهای کورد از اولویت بیشتری برخوردار است. نیروهایی که در مذاکرات مبتنی بر اتحاد مشارکت می‌کنند، موقعیت را می‌توانند تغییر داده و این وظیفه‌ای است که بر دوش تمامی نیروهای کوردی است. شورای میهنی کورد  ENKS – نیز ناکزیر است موقعیت خود را تغییر داده و وارد مرحله جدید شود. احتمال دارد که بین اعضای این شورا نیز اختلافاتی روی دهد.

دولتهایی مانند امریکا، روسیه و فرانسه که با کورد در ارتباط هستند و  با کورد به عنوان طرف سیاسی خود مذاکره می‌کنند، در گزارش‌های رسمی خود از کورد به صورت رسمی یاد می‌کنند. کورد در مقطع کنونی وارد مرحله پیروزی و کسب حاکمیت سیاسی شده است. ملتی که در قرن بیست انکار می‌شد، اکنون در قرن بیست و یک وارد مرحله پذیرش سیاسی، منطقه‌ای و جهانی شده است. اتحاد ملی کورد در نهایت به پیروزی تمامی عناصر تشکیل دهنده منطقه منجر می‌شود. زیرا خواست تمامی خلق‌های جهان، ایجاد ملتی دمکراتیک است و اکنون خلق کورد در خاورمیانه پیشاهنگی این خواست جهانی را بر عهده دارد. اکنون جهانیان از کوردها انتظارات دیگری دارند. دولتها هر چه بر سیاست اختلاف تقسیم کوردها اصرار داشته باشند، دیگر چنین خواسته‌ای آسان به دست نمی‌آید. زیرا کورد اکنون از قدرت برخوردار است. دولت اشغالگر ترک غیر از جنگ و سیاست قتلعام تلاش می‌کند به شیوه دیگری نیروهای مختلف کورد را در مقابل یکدیگر قرار دهد و به این شیوه مانع از پیروزی خلق کورد شود. رویداد زینی ورتی نمونه‌ای از این خصوصیت دولت ترک است.

تاثیر پیروزی اتحاد ملی کورد بر بخش‌های دیگر کوردستان

بحثها و مذاکراتی که در راستای اتحاد ملی در روژآوای کوردستان در جریان هستند، با بخشهای دیگر کوردستان نیز ارتباط دارند و هر گونه پیروزی در روژآوا می‌تواند گره از مشکل بخش‌های دیگر کوردستان نیز بگشاید. نیلوفر کوچ در ادامه سخنان خود افزود که پیروزی در روژآوا برای احیای سیاسی باکور کورستان نیز مهم است. هم اکنون باکور کوردستان تحت فشار شدید دولت اشغالگر ترک است که اتحاد ملی در روژآوا می‌تواند فشارها بر باشور کوردستان را نیز کاهش دهد، برای ایران نیز پیامی مهم خواهد بود. بعد از آنکه موضوع سوریه وارد مرحله سیاسی شود، آمریکا علی القاعده در عراق احتمالا خود را برای حمله‌ای به ایران اماده خواهد کرد. به همین دلیل آمریکا به دولت ترک اجازه می‌دهد که باشور کوردستان را بمباران کند. جنگ ایران و آمریکا بیش از هر جای دیگری در عراق در جریان است. و احتمالا آمریکا در این رابطه بخواهد نقش بیشتری را با اتحاد میهنی کورد داشته باشد. زیرا در نوامبر امسال در امریکا انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می‌شود و هم اکنون آمریکا در وضعیت خوب سیاسی قرار ندارد. زیرا سیاستهای خارجی آمریکا در هیچ از کشورهای عراق، لیبی، افغانستان، فلسطین-اسرائیل به نتیجه نرسیده است و این کشور تنها در سوریه می‌تواند به نتیجه برساند. انتخاب ترامپ تا اندازه‌ای به وضعیت سوریه بستگی دارد. در سیاست آمریکا، سیاستهای خارجی از نقش مهمی برخوردار هستند. بعد از انتخابات به احتمال فراوان شاهد برخوردی با ایران خواهیم بود.

خطر تداوم سلطه ترک‌ها بر مناطق اشغال شده

نیلوفر کوچ در بخش دیگری از سخنان خود افزود که وظیفه کنگره ملی کوردستان به پیروزی رساندن اتحاد ملی کورد است. اعضای احزابی که در ائتلاف میهنی کورد جای می‌گیرند، بیشتر از اعضای کنگره ملی کوردستان بوده و از تجربه لازم برای اتحاد برخوردارند. کنگره ملی کوردستان از طریق اعضای خود در حال مذاکره و گفتگو است. تمامی اعضا با نگرشهای و تجارب تاریخی خود می‌توانند این مرحله را با قدرت هر چه بیشتر به سوری پیروزی ببرند. لازم است موضوعات عفرین، سریکانی و گری سپی خارج از مذاکرات قرار نگیرد. احتمال دارد که کوردها را به توافق با یکدیگر برسانند، میانجیگری نموده و از طرف دیگر دولت اشغلگر ترک را نیز راضی نگاه دارند و حاکمیت  شهرهای اشغال شده روژآوا را به ترکیه بدهند. یعنی همان کارهایی که در باشور کوردستان انجام دادند را در اینجا نیز تکرار کنند. به همین علت لازم است که در بعد دیپلماسی این موضوع به خوبی درک شود و هیچگونه امتیازی به دولت اشغالگر ترک داده نشود.

منبع: ANHA