تکمیلی | سازمان‌ها و نهادهای جامعه ایزدی توافق هولیر- بغداد را مردود می‌دانند

توافقنامه میان پ.د.ک و حکومت عراق در مورد شنگال با واکنش‌های گسترده‌ای در شنگال روبرو شده‌ است، سازمان‌ها و مردم شنگال می‌گویند ایزدی‌ها و مردم شنگال اجازه نخواهند داد دیگران برای آنان تصمیم بگیرند.

توافق میان پ.د.ک و حکومت عراق با اعتراض‌های گسترده‌ای در میان مردم شنگال و سازمان‌های آنان مواجه شده است. شنگالی‌ها می‌گویند که این توافق زیرپا گذاشتن اراده تمامی خلق‌ و طیف‌های مردم شنگال است و تنها برای منافع برخی گروه‌‌ها و جریان‌ها شکل گرفته که پیش از این از شنگال فرار کردند و مردم را به دست داعش سپردند.

حسین حاجی عضو شورای مرکزی حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان و میرزا بکر عضو هیئت عشایر ایزدیان نارضایتی خلق‌ شنگال و جامعه ایزدی از توافق مذکور مابین حکومت اقلیم کوردستان و دولت مرکزی عراق را بیان کرده و خاطرنشان نمودند که اعلام چنین توافقی غیرمشروع، ضد اراده ایزدی‌ها و مردم شنگال است و از اینرو نه خلق شنگال و نه ایزدی‌ها اجازه نمی‌دهند دیگران با سرنوشتشان بازی کنند.

حسین حاجی گفت:"ما انتظار داشتیم توافقنامه میان حکومت اقلیم و حکومت عراق نه به شکل کنونی بلکه بر مبنای خواست‌ها و حقوق ایزدی‌ها باشد. جامعه ما فاجعه‌ای بزرگ را از سر گذارند، با قتلعام روبرو شد. حکومت عراق می‌باید به این موارد می‌پرداخت نه اینکه در فتنه‌های سیاسی به دنبال مصالح فردی و منطقه‌ای خود باشد. از اینرو ما هم به عنوان سازمان‌ها و نهادهای شنگال و هم به عنوان خلق شنگال چنین توافقی را نمی‌پذیریم و زیر بار آن هم نمی‌رویم، آنرا مردود می‌دانیم. هر تصمیم، برنامه و عملی که مردم شنگال در آن جای نگرفته بودند مورد پذیرش ما نخواهد بود و عملی هم نخواهد شد.

۶ سال است حکومت عراق خاک شنگال را ترک کرده و به فراموشی سپرده است، حتی کوچکترین فعالیت خدماتی هم انجام نداده است. اکنون خلق شنگال با سازمان‌ها و موسسات خود آرامش و امنیت اجتماعی را فراهم کرده‌اند و می‌خواهند به مصائب خود رسیدگی کنند. اگر حکومت عراق درصدد باشد خواسته‌های خود را بر شنگال تحمیل کند قطعا ما آنرا مردود می‌شماریم.

هرگونه گفتگو و تصمیمی در مورد شنگال اگر با خواسته‌ها، باورمندی‌ها و منافع مردم شنگال همخوان نباشند محال است که به نتیجه‌ای دست یابند.

همچنین روز اعلام این توافقنامه هم جالب توجه و معنی‌دار است. در این روز اشغالگران به سه اقدام دست زده‌اند. اول اینکه توطئه‌ای بین‌المللی علیه رهبر آپو به راه انداختند، دومین حمله اشغالگرانه به سریکانی و گرسپی بود، سومین نیز اعلام این توافقنامه در مورد شنگال است. توافقنامه اخیر نتیجه ذهنیت اشغالگری است. اگر بخواهند آنرا بر خلق تحمیل کنند ما آنرا مردود اعلام می‌کنیم.

مصطفی کاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق تاکنون چه خدمتی به مردم عراق و شنگالی‌ها کرده است؟ وضعیت عراق را مد نظر قرار نمی‌دهد، به وضعیت اقتصادی، امنیتی، سیاسی، وضعیت اداری توجهی نمی‌کند. به تنش میان ایران و آمریکا توجهی نمی‌کند. مگر نمی‌بیند که این کشور در چه حال و روزیست.  برای دستیابی به منافع خود و ادعای اینکه به بحران میان خود و حکومت اقلیم پایان داده است درصدد چنین توطئه‌ای علیه خلق ایزدیست. می‌خواهم بگویم از سر تا ته این نقشه غلط است و هیچ نتیجه‌ای هم کسب نخواهد کرد. باید با مردم شنگال در مورد منافع خلق شنگال به توافقنامه دست یابند. شنگال امن است و دارای سازمان‌ها و نهادهای خود است. خود را مدیریتی می‌کند، نیروی نظامی و امنیتی خود را هم دارد و از آن نیز به خوبی محافظت کرده‌ و به مردم خدمت می‌كنند. مردم شنگال به چیزی کمتر از این راضی نخواهند بود."

میرزا بکر عضو هیئت عشایر ایزدی با یاداوری توافقنامه میان هولیر و بغداد هشدار می‌دهد که چنین اقدامی زمینه بازگشت داعش و حمله مجدد آنرا شنگال فراهم می‌کند، از اینرو همان نیروهایی که از شنگال فرار کردند را دوباره به شنگال برگردانند و یکبار دیگر شنگال را بدون دفاع رها کنند. میرزا بکر افزود:"تصمیمی که مدعی بازگشت اداره رسمی به شنگال شده برخواسته از همان ذهنیتی است که شنگال ثمره و نتیجه آن بود و فاجعه‌ی بزرگی را بر سر جامعه ما آورد، این ذهنیت دوباره در تلاش است به شنگال بازگردد. این هوشمندی به ارزش‌های ما، شرف و کرامت ما تجاوز کرد، شرف ما را زیرپا گذاشت. اکنون دوباره خواستار بازگشت این هوشمندی هستند، قاطعانه ما آنرا نمی‌پذیریم.

بجز فرزندان ایزدی که برای دفاع از شنگال مقاومت کردند و جنگیدند و هزینه آنرا هم به جان خریدند هیچ احدی نمی‌تواند در مورد سرنوشت شنگال تصمیم بگیرد. ما از سازمان‌ها و نهادهای خود دفاع می‌کنیم و بجز آنان هیچ کسی را به رسمیت نمی‌شناسیم.

البته این بازی‌ها و فتنه‌ها نتیجه عدم اتحاد ما ایزدی‌هاست. بنابراین ما همچون جامعه ایزدی باید به اتحاد دست یابیم و همصدا شویم تا هدف توطئه‌های دیگران قرار نگیریم.

خلقمان باید در مقابل این نقشه موضع شفاف خود را بیان کنند، باید به زادگاه خود برگردند و به آوارگی و پناهندگی پایان بخشند.

ایزدی‌ها برای نخستین بار در طول تاریخ به چنین سازماندهی نیرومند و نیروی عظیمی دست یافته است. بنابراین باید از اراده خود صیانت کنیم و بازی‌ها و فتنه‌های بدخواهان را خنثی کنیم.

ما البته بخشی از دولت عراق هستیم، اما اگر کسی چشم طمع به موجودیت و دستاوردهای ما داشته باشد علیه آن ایستادگی کرده و با آن مقابله می‌کنیم."


* تیتر این خبر پس از تکمیل آن تغییر یافت.