هشدار نسبت به کوردکشی در برادوست

اسکندر رشید برادوستی: کوردها باید در چارچوب اتحاد ملی از همدیگر حمایت نموده و اجازه ندهند بار دیگر کوردکشی به عنوان خواسته دشمن در کوردستان روی دهد.

اسکندر رشید برادوستی از روسای عشیره برادوست تحولات جاری در منطقه زینی ورتی را به عنوان گامی اشغالگرانه در کوردستان خوانده و اظهار داشت: کوردها باید در چارچوب اتحاد ملی از همدیگر حمایت نموده و اجازه ندهند بار دیگر کوردکشی به عنوان خواسته دشمن در کوردستان روی دهد.

حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) نیروهای پیشمرگه خود را به منطقه زینی ورتی اعزام کرده است و همزمان با آن نیروهای مسلح ترک منطقه را بمباران می‌کنند. ساکنان منطقه نیز به دلیل تحولات جاری دچار نگرانی شده‌اند. تحولات جاری در منطقه تحت کنترل اتحادیه میهنی کوردستان روی داده است و به عنوان توطئه همکاری حزب دمکرات کوردستان و ترکیه و ممانعت از اتحاد ملی کورد و محاصره قندیل ارزیابی شده است.

لازم است که حزب دمکرات کوردستان به بخشی از این توطئه تبدیل نشود

اسکندر رشید برادوستی یکی از روسای عشیره برادوستی در رابطه با تحولات جاری در منطقه اظهار داشت: ترکیه از سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در منطقه برادوست دست به عملیات نظامی زده است. ترکیه در سال‌های گذشته نیز تحت عناوین مختلفی عملیات پنجه در برادوست و خاکورک انجام داده است و ۳۵ کیلومتر را به اشغال درآورده است. ترکیه با هواپیماهای جنگی، توپخانه دوربرد و خمپاره این مناطق را گلوله‌باران می‌کند. در این مناطق افراد غیرنظامی فراوانی نیز جان خود را از دست داده‌اند. اموال و خانه‌های مردم دچار آسیب فراوان شده‌اند. احشام شهروندان تلف شده و در این راستا حزب دمکرات کوردستان در برادوست، سیدکان و خنیره پایگاههای نظارتی و دیده‌بانی را مستقر کرده و تلاش می‌کند تا مواضع نیروهای پ.ک.ک را کشف کند.

از طرف دیگر حزب دمکرات کوردستان تلاش می‌کند تا روستاهای کانی رش، نامیرگان، مره رش، سیدا، چیادار و چیاکوت در منطقه برادوست را اشغال کند. خلق واکنش شدیدی را به حزب دمکرات کوردستان نشان داده و در نتیجه توطئه‌های آنان در این منطقه موفقیتی کسب نکرد.

برادوستی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ترکیه این بار با حمایت حزب دمکرات کوردستان نیروهای خود را به منظقه زینی ورتی اعزام کرده و درصدد برآمده است تا این منطقه را تحت کنترل خود در آورد. از این طریق تلاش می‌کند تا همه جنوب کوردستان را تحت کنترل درآورد. اما این حزب نباید تحت هیچ عنوانی به بخشی از این توطئه تبدیل شود.

تلاش برای قطع ارتباط مناطق

برادوستی در بخش دیگری از سخنان خود افزود که از طریق این توطئه درصدد هستند که خط راپرین-سوران را قطع کرده و از این طرق ترکیه تلاش دارد تا تمام منطقه اقلیم جنوب کوردستان را تحت کنترل خود در آورد. جمهوری اشغالگر ترک از طریق این حملات درصدد است تا ارتباط خط مواصلاتی بهدینان (زاپ- متینا- هفتانین) و سوران (خاکورک-حنیره، دیانا و سیدکان) را از هم قطع کند. به همین دلیل تلاش می‌کند تا بر زینی ورتی کنترل یابد و قندیل را اشغال کند. همزمان تلاش می‌کند تا بر روی خطوط آبی خابور، زاپ، اواشین و باسیا و خاکورک سد ایجاد کند. تحرکاتی را در این رابطه مشاهده می‌کنیم اما مسئولان در این رابطه هیچ اظهار نظری نمی‌کنند. هدف آنها اینست که بر روی تمامی رودخانه‌های کودستان سد ایجاد کنند. شاید تصور شود که حکومت درصدد حل مشکلات آبی اقلیم کوردستان است اما هدف این نیست. بر عکس تلاش می‌کنند تمامی جغرافیای منطقه، آثار باستانی و تاریخی و روستاهای این منطقه در جنوب کوردستان را مانند شمال کوردستان زیر آب قرار دهند. به همین منظور بسیاری از روستاهای ما را اشغال کرده‌اند و روستاییان را از این روستاها اخراج کرد‌ه‌اند.

از اساس موجودیت کورد را هدف قرار داده‌اند

برادوستی خاطرنشان ساخت که در تحولات و رویدادهای جاری در منطقه زینی ورتی دشمنان خلق کورد دست داشته و و در پایان اظهار داشت: لازم است تمامی احزاب سیاسی کوردی ایعاد این سیاست پلید را مشاهده کنند. تمامی جنوب کوردستان و در اصل تمامی موجودیت کوردی را هدف قرار داده‌اند. اگر ما نتوانیم مانع از تحقق این طرح پلید شویم، کوردستان در مواجه با نسل‌کشی بزرگی قرار می گیرد. باید حزب کارگران کوردستان با برخورداری از عقل سلیم عمل کرده و در این راه صبور باشد. لازم است که کوردها در چارچوب اتحاد ملی از یکدیگر حمایت به عمل آورده و اجازه ندهند که جنگ کوردکشی که خواست دشمن است روی دهد. به هیچ وجهی نباید اجازه داد که دشمن در این مناطق مستقر شود. زیرا چنین اقدامی زندگی همه را با خطری بزرگ مواجه می‌کند.