همدستی خودفروشان و اشغالگران در کوردستان: ۲۵ سال به دنبال پسرم گشتم

دایه صالحه آلتنتاش که پس از دو سال جنازه‌ی پسر خود برهان آلتنتاش را تحویل گرفت، گفت،  ۲۵ سال به دنبال پسرم گشتم. علاءالدین آلتنتاش پدر برهان هم گفت: "استخوانهای فرزند من، یک تار موی او هم به آینده و فرهنگ مبارزات تبدیل خواهد شد."

سال ۲۰۱۷ در گورستان گارزان بدلیس، ۲۶۷ جنازه از قبر خارج شده و آنها را به پزشکی قانونی استانبول منتقل کرده بودند. یکی از این جنازه‌ها متعلق به برهان آلتنتاس (نومان تاتوان) بود. پس از دو سال جنازه‌ی آلتنتاش به خانواده‌ی وی تحویل داده شد و از گورستان مفقودین کیلیوس خارج شد. خانواده نیز جنازه را در روستای پینداس بدلیس به خاک سپردند.

برهان آلتنتاش در سال ۱۹۷۱ در روستای پینداس تاتوان بدلیس به دنیا آمد. پس از آنکه روستای آنها سوزانده شد، در سال ۱۹۹۴ آنها به استانبول کوچ کردند. زمانی که در استانبول به خدمت سربازی رفته بود به صفوف پ.ک.ک پیوست و مشخص نشد که چه زمانی جان خود را از دست داد. خانواده‌ی وی می‌گویند در سال ۱۹۹۷ به همراه ۳ رفیق خود توسط کُردهای خودفروش وابسته به رژیم ترک مسموم شده و کشته می‌شوند. خانواده‌ی وی گفتند که پس از آنکه پسرشان زندگی خود را از دست داده است تا ۲۲ سال جنازه‌ی او را ندیده‌اند، پس از آنکه جنازە از گارزان خارج شدە و آنرا به استانبول منتقل کرده‌اند، آنان هم نمونه‌ی دی ان ای دادە‌اند و اینگونه پسر خود را پیدا کردند.

۲۵ سال به دنبال پسرم گشتم

دایه صالحه آلتنتاش گفت، ۲۵ سال است که پسرم را ندیده‌ام و برای آنکه او را ببینم جایی نمانده که نروم. آلتنتاش خاطرنشان نمود، پس از آنکه جنازه از گورستان گارزان بیرون آورده شد و به استانبول منتقل شد ما نمونه‌ی دی ان ای دادیم. او گفت:"۲۵ سال به دنبال پسر خود گشتم. من با دست خودم پسرم را به روستا آوردم. ۲۵ سال به دنبال استخوانهای پسرم گشتم و اینگونه استخوانهای پسرم را پیدا کردم."

می‌خواهند کوردها فراموش کنند

علاءالدین آلتنتاش پدر برهان هم خاطرنشان نمود که پس از آنکه گورستان گارزان خراب شد ما هم به پزشکی قانونی رفتیم و برای تست دی ان ای خون دادیم و پس از سه ماه آنها جنازه را از گورستان مفقودان کیلیوس خارج کرده‌اند.  آلتنتاش گفت: "برای آنکه استخوانهای پسرم را ببینم بسیار تلاش کردم. خیلی‌ها می‌خواهند گذشته‌ی ما، تاریخ ما و آینده‌ی ما را از یادمان ببرند. اما ما فراموش نمی‌کنیم. ما از گذشته و آینده‌ی خود صیانت می‌کنیم. استخوانهای پسر من، یک تار موری پسر من ضامن آینده و مبارزات ماست."

عمو آلتنتاش تاکید کرد که دولت ترکیه از روی عمد آرامگاه شهدا را تخریب می‌کند و گفت: "مبارزات ما تاریخ ماست. آنها نمی‌توانند مانع تفکر ما شوند".

ضرورت وحدت ملی کوردها 

آلتنتاش خاطرنشان نمود، "دیگر باید کوردها از هم دور نشوند، برای اتحاد ملی هرچه لازم باشد، باید انجام شود. تا اتحاد ملی ایجاد نشود، تا با هم یکی نشویم، تا با هم فکر نکنیم، شرایط زندگی برایمان فراهم نخواهد شد. اگر اتحاد داشتیم اکنون گورستانهایمان بمباران نمی‌شد. اگر اینگونه نشود، آرامگاه‌های دیگر را هم  بمباران می‌کنند، جنازه‌های فرزندانمان را از می‌ربایند، مانع تفکر ما می‌شوند. اما اگر اتحاد ملی وجود داشته باشد این اتفاق نمی‌افتد".

علاءالدین آلتنتاش از خانواده شهیدان دیگر درخواست کرد برای پیگیری و بازگرداندن پیکر شهیدان نمونه‌های دی‌ان‌ای خود را به مراکز مربوط ارائه کنند.

منبع: MA