​​​​​​​وکلای سوئدی: حزب کارگران کوردستان باید از لیست ترور خارج شود

نمایندگان پارلمان سوید اعلام نمودند که بعد از اظهارات رسمی مسئولان سوید مبنی بر عدم دخالت حزب کارگران کوردستان در قتل اولف پالمه، لازم است که نام این حزب از لیست ترور خارج شود و لازم است که کورد در سراسر اروپا به این منظور اقدام نمایند.

بعد از ٣۴ سال پرونده قتل اولف پالمه در جریان نشستی در استکهلم بسته شد. در رابطه با اهمیت این مسئله برای کورد و حزب کارگران کوردستان، خبرگزاری فرات نیوز با نویسندگان و سیاستمداران کورد و سوئدی به گفتگو پرداخته است.

لارز بورگناس از روزنامه نگاران سوئدی که از سال  ١٩٨۶ به بعد پرونده قتل اولف پالمه را بر پیگیری می‌کند، اظهار داشت که پلیس امنیتی سوئد (ساپو) یا گروهی در میان ساپو که اولف پالمه آن را به عنوان تهدیدی علیه دولت سوئد می‌دید، وی را به قتل رسانده است. بورگناس در این رابطه اظهار داشت که اتهام قتل اولف پالمه را نخست بر دوش پ.ک.ک گذاشتند، سپس تلاش کردند که اتهام قتل پالمه را به شخصی الکلی نسبت دهند و به این شیوه سعی شد تا واقعیت را پرده‌پوش کنند.

در همین رابطه دادگاه عالی سوید نیز اعلام نمود که هیچ دلیلی برای قتل پالمه از سوی پترسون مشاهده نمی‌شود و حکم آزادی وی را صادر نمود. روز گذشته دادستانی سوئد کریستر پترسون طی نشستی خبری اعلام نمود که پالمه از سوی یک سیاستمدار از حزب راست‌گرا به نام ستیگ برگستورم به قتل رسیده است، اما چون برگستروم درگذشته است، گشودن پرونده‌ای جدید برای وی امکان پذیر نبوده و در نهایت پرونده این قتل جنجالی بسته شد.

شورش رشی نویسنده کورد نیز که سالیان درازی است رویداد قتل اولف پالمه را پیگیری و در این رابطه کتابی را نیز نوشته است، خاطرنشان می‌سازد که برگستروم سال ٢٠٠٠ درگذشته است. وی در این رابطه می‌افزاید که در رابطه با شخص متوفی نمی توان پرونده ای جنایی را گشود، به این ترتیب روند دادرسی به پرونده  قتل اولاف پالمه عملا  خاتمه می یابد. رشی در بخش دیگری از سخنان خود افزود که من پلیس یا دادستان نیستم، اما چنین شخصی باید عضو سازمان اطلاعات باشد. شبی که پالمه در ان به قتل رسید، به پلیس گفته بود که می خواهد با نیروهای پلیس همکاری کند، اما نیروهای پلیس درخواست وی را رد کردند.

پذیرش عدم ارتباط پ.ک.ک با قتل اولف پالمه

رشی در ادامه افزود: حزب کارگران کوردستان برای نبردی آزادیخواهانه علیه ترکیه تاسیس شده است. به دلیل اتهامی که در رابطه با پرونده قتل پالمه به وی زده شد، ٢٠ نفر دستگیر شدند. اما هیچ سندی مبنی بر ارتباط این حزب و افراد دستگیر شده با این پرونده به دست نیامد. در نهایت مشخص شده است که حزب کارگران کوردستان هیچ ارتباطی با این رویداد نداشته است. مسئله قتل اولف پالمه از سوی نیروهای بزرگی حمایت می‌شود. سازمان‌های اطلاعاتی وجود دارند. قاتلان بین‌المللی وابسته به گلادیو نیز در آن نقش دارند. در ترکیه و کشورهای اروپایی افراد و نیروهایی هستند که طرفدار این قتل به شمار می‌روند. این رویداد از سوی یک سازمان بزرگ سازماندهی شده است. سوئد از تمامی ابعاد این قضیه اطلاع دارد. علیرغم اینکه در این رابطه به هیچ گروهی نیز اشاره نکرده است اما از مسئله اطلاع دارد.

هاکان سوینلغ از نمایندگان حزب چپ سوئد در پارلمان این کشور و سخنگوی سیاست خارجی این کشور نیز در این رابطه اظهار داشت که پلیس سوئد علیرغم آنکه هیچ سندی نیز مبنی بر دست داشتن پ.ک.ک در قتل پالمه نداشت اما تلاش‌های زیادی را انجام داد تا این قتل را به حزب کاگران کوردستان منتسب کند. به همین دلیل لازم است که سوید و اتحادیه اروپا حزب کارگران کوردستان را از لیست ترور این اتحادیه خارج کنند. جرایمی که اردوغان با اتهام ترور به پ.ک.ک نسبت می‌دهد، صرفا به منظور سرکوب مبارزه خلق کورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید این اقدامات خاتمه یابند. هاکان سوینلغ خاطرنشان ساخت که لازم است دولت سوئد به طور رسمی از خلق کورد درخواست پوزش نماید.

ایجاد وضعیتی ناگوار برای کورد

دانیل ریازات از نمایندگان حزب چپ نیز خاطرنشان ساخت که با نسبت دادن قتل پالمه به کورد، وضعیت ناگواری را برای کورد ایجاد کردند. این مسئله تاثیر بسیار مخربی را بر جنبش آزادیخواهی خلق کورد و خلق کورد ایجاد کرد. باید این وضعیت جبران سود و حقوق کورد به خلق کورد بازپس داده شود.

دانیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که برخی از دادگاه‌های کشورهای اروپایی در مقابل حضور پ.ک.ک در لیست سازمان‌های تروریستی اعتراض کرده‌اند. لازم است که سوئد و اتحادیه اروپا نیز دیگر پ.ک.ک را به ترور متهم نکنند. کورد در اتحادیه اروپا باید خواستار چنین موضوعی باشد.

آمنه کاکه‌باوه نماینده حزب سوسیالیست سوئد نیز در همین رابطه اظهار دشات که باید برچسب تروریستی از پ.ک.ک در تمامی کشورهای اروپایی برداشته شود. آمنه کاکه‌باوه در این رابطه افزود: این موضوع صرفا از طریق یک بیانیه رسانه‌ای حل نمی‌شود. خلق کورد باید بتواند در بزرگترین نهادهای رسانه‌ای کشورهای اروپایی دیدگاهها و واقعیات را بیان کند. باید همه بدانند و بشنوند که کورد و پ.ک.ک ٣۴ سال است که ناعادلانه مورد اتهام واقع شده است. باید همه اطلاع داشته باشند که زمان برداشتن برچسب تروریسم از این حزب فرا رسیده است. دیگر اردوغان و دولت ترک نمی‌توانند اتهام ترور را برای کورد به کار ببرند.