پ.د.ک با گذشت ۴۵ روز از استقرار نیروهایش در زینی ورتی کروناویروس را کنترل نکرده است

پ.د.ک ۴۵ روز است به منظور مقابله و کنترل ویروس کرونا در زینی ورتی مستقر و بازرسی گذاشته است، اما تا کنون هیچ تدبیری در مقابل با کرونا اتخاذ نکرده است.

حزب دمکرات کوردستان و حکومت فدرال اقلیم جنوب کوردستان در منطقه‌ی زینی ورتی که حلقه واصل مناطق کاروخ-قندیل و سلیمانیه و هولیر است شمار فراوانی از پیشمرگه‌های خود را در این منطقه مستقر کرده است. تنش‌هایی که ۴۵ روز است به دلیل حضور و استقرار نیروهای پیشمرگ پدید آمده است همچنان ادامه دارد. حزب دمکرات کوردستان و مسئولان حکومتی کوردستان با توجیه اتخاذ تدابیر امنیتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این منطقه مستقر و بعد از ۱۵ آوریل سه نفر از گریلاهای مدافع خلق توسط هوایپماهای بدون سرنشین ترکیه بمباران و جان خود را از دست دادند. با این اقدام هم افکار عمومی کوردستان و هم ک.ج.ک واکنش نشان داده و اعلام کردند که هدف نه اتخاذ تدابیری برای ممانعت از شیوع کرونا بوده است، بلکه بر اساس درخواست ترکیه و آمریکا بوده است. به همین علت نیز درخواست شد که این نیرو از این منطقه که به عنوان منطقه حایل شناخته شده است، عقب‌نشینی نماید. اما با وجود  این امر نیز هم مسئولان پ.د.ک و هم ی.ن.ک در رابطه با اتخاذ تدابیر لازم مبنی بر کنترل رفت و آمد در منطقه اقدامی انجام نداده اما همچنان بر حضور نیرو در آنجا اصرار دارند. بعد از مدتی هم نچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم کوردستان و هم مسرور بارزانی، بیانیه‌های خود به عنوان حکومت اقلیم کوردستان اظهار داشتند که پ.ک.ک برای نبرد با ترکیه باید به شمال کوردستان مراجعت و در آنجا با ترکیه به نبرد مشغول شود... اما با وجود هوایپماهای اکتشافی و تکنولوژی‌های جنگی پیشرفته، می‌توان گفت که هدف اساسی از حضور آنها در این منطقه بر مبنای درخواست ترکیه بوده است.

برای کنترل کرونا پزشکی حضور ندارد!

به منظور درک هر بهتر این مسئله خبرنگاران ما عازم منطقه شده‌اند. ما به نقطه‌ای رسیدیم که نیروهای پیشمرگه در زینی ورتی در آنجا حضور دارند. زمانیکه به این منطقه رسیدیم مشاهده شد که بسیاری از ساکنان منطقه زینی ورتی از نواحی رانیه و روستای سرکپکان به منظور جمع‌آوری گیاهان بهاری به آنجا آمده‌اند. در نقطه‌ای که راه مواصلاتی را از چهار محور گرفته است، روزانه ده‌ها ماشین و صدها نفر در رفت و آمد هستند. در این نقطه مسئله مهم اینست که علت حضور و استقرار پیشمرگه در اینجا چیست؟ مگر آنها چند روز قبل به بهانه مقابله با انتشار و شیوع کرونا مانع از حضور خلق نشده بودند که نسبت به جنگ کوردکشی اعتراض داشتند؟ اما آنچه که بیش از هر چیز دیگری توجه را به خود جلب می‌کند این موضوع است که با تمام رفت و آمدهای ما و هم خلق منطقه، نه ماشینها نه افراد در خصوص سلامت و ویروس کرونا کنترل می‌شدند. برای اینکه در این رابطه هرگونه گمان و شبهه را برطرف کنیم از نیروهای پیشمرگه که در این منطقه حضور داشتند سوال کردیم. از آنان پرسیدیم که چند روز است که به این منطقه آمده و آیا پزشکان و اکیپ پزشکی نیز با آنها به منظقه آمده‌اند یا خیر؟ در پاسخ گفتند که ۴۰ روزی است در این منطقه حضور داشته و هیچ پزشکی و هیچ هیچ اکیپ پزشکی نیز در این منطقه حضور ندارد. پرسیدیم پس چگونه از گسترش و انتقال ویروس کرونا ممانعت به عمل می‌آورید؟ این پیشمرگ که از پرسش ما بسیار ناراحت شده بود گفت من از این مسئله اطلاعی ندارم و به جایی بروید که پاسخ لازم را به شما بدهند.

هم با چشم خود این مسئله را دیدیم و هم طبق گفته‌های مردمی که بیش از یک ماه است روزانه با اتومبیل به این منطقه رفت و آمد دارند و تمامی اهالی منطقه اظهار داشتند که حتی یکبار نیز به منظور مقابله با انتشار ویروس کرونا کنترل نشده‌اند، تنها سلام و علیک و از این منطقه گذشته‌اند. همین گفته تمامی واقعیت بهانه حضور این نیروها را نشان می‌دهد.

بسیار خوب؛ پس وضعیت نقطه زینی ورتی که اکنون بر این باور هستند که بر اساس درخواست آمریکا و ترکیه به این منطقه عزیمت کرده‌اند، چگونه است؟ چند روز پیش نیز از سوی ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک بیانیه‌ای منتشر شده بود که لازم است که تمامی نیروهای کوردی جنوب کوردستان حساسیتهای لازم را مورد توجه قرار دهند. همچنین رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان نیز برای بار نخست از طریق تلفن با برادش حرف زده و پیشنهاداتی را مبنی بر احیای توافق  سال ۱۹۸۲ بین پ.ک.ک و پ.د.ک مطرح کردند و خواستار همکاری دو طرف بر مبنای آن شدند.

علیرغم آنکه نه پ.د.ک و نه مسئولان حکومت اقلیم فدرال کوردستان پاسخی صریح به این پیشنهاد نداده‌اند، اما گفته می‌شود که تلاشهایی در جریان است تا این نیروها از این منطقه عقب نشینی کنند. اما طبق پرسش ما از مسئولین پیشمرگه و هم بر اساس مشاهدات و گفته‌های ناظران ما در ۴ نقطه‌ای که مانند پایگاه در این منطقه احداث شده‌اند، همچنان این نیروها در این پایگاهها حضور داشته و این نقاط تخلیه نشده‌اند، اما از شمار این نیروها کاسته شده است. اما این موضوع که حساسیتها باید مورد توجه قرار گرفته و تمامی نیروها از منطقه عقب‌نشینی کنند یا اینکه این نیروها همیشه در آنجا حضور داشته و زمینه برای جنگ کوردکشی مهیا باشد سوالی است که همچنان مترصد پاسخ عملی است.

منبع: MA