پ.د.ک فعالیت تنها تلویزیون آزاد ایزدی‌ها را ممنوع کرد

به دستور آسایش شیخان متعلق به حزب دمکرات کوردستان فعالیت تلویزیون خلق ایزدی «چرا تی‌وی» در منطقه لالش نورانی مکان مقدس ایزدی‌ها ممنوع اعلام شد. مدیران چرا تی‌وی در بیانیه‌ای شدید‌اللحن فشارها بر تنها تلویزیون آزاد ایزدی‌ها را محکوم کردند

   چرا تی‌وی شبکه‌ای تلویزیونی است که به بازتاب فرهنگ و سنت‌های جامعه‌ ایزدی‌ می‌پردازد. این شبکه ماهواره‌ای از هفت سال پیش به بازتاب رویدادها و فرهنگ و سنت‌های جامعه ایزدی در کوردستان، ارمنستان و دیگر مناطق جهان می‌پردازد.

   استاندار دهوک؛ چرا تی‌وی در اقلیم کوردستان ممنوع است
​​​​​​​   به دلیل ممنوعیت چرا تی‌وی از ٢٧ ژوئیه قادر به فعالیت و کار رسانه‌ای در لالش نورانی نیست. در دو ماه گذشته دیدارهای متعددی با مسئولان اقلیم کوردستان صورت گرفته‌اند ولی نتیجه ملموسی از دیدارها کسب نشده است.

​​​​​​​   به گفته مسئولان چرا تی‌وی امروز استاندار دهوک در پاسخ به خواسته‌های آنان اعلام کرده است که فعالیت چرا تی‌وی در اقلیم کوردستان ممنوع است و اجازه فعالیت در این منطقه به آنان داده نمی‌شود.

   استاندار دهوک هیچگونه دلیلی برای این ممنوعیت ذکر نکرده است.

​​​​​​​   مدیر چرا تی‌وی در پاسخ به ممنوعیت فعالیت رسانه‌ای این شبکه ایزدی‌ها در اقلیم کردستان بیانیه‌ای شدیداللحن صادر کرد.

​​​​​​​   در بیانیه خاطرنشان شده است که از دو ماه پیش برای پایان دادن به ممنوعیت‌های غیرقانونی دیدارهای رسمی و نامه‌نگاری‌ کتبی صورت گرفته است. بیانیه می‌افزاید؛"در این چهارچوب با میر تازه ایزدی‌ها، بابا شیخ و هیئت روحانی، نمایندگان جامعه ایزدی در منطقه و مسئولین اقلیم کوردستان ملاقات صورت گفته است. اما نتیجه تمام ملاقات‌های صورت گرفته چنین بوده است؛ اجازه فعالیت در این منطقه را ندارید و در صورت پافشاری بر بازتاب تحولات این منطقه در چرا تی‌وی همکاران شما بازداشت می‌شوند."

بدون سبب فعالیت چرا تی‌وی را در اقلیم کوردستان ممنوع اعلام کرده‌اند
​​​​​​​   بیانیه با یادآوری اظهارات استاندار دهوک مبنی بر ممنوعیت کار رسانه‌ای چرا تی‌وی می‌گوید:"شورای مدیریتی و پخش چرا تی‌وی این اقدام را ضد آزادی رسانه و به ویژه گامی برعلیه حیات جامعه ایزدی می‌داند، ممنوع کردن فعالیت یک تلویزیون کوردی متعلق به ایزدی‌ها در عین حال اقدامی خارج از ارزشهای ملی است.

 حکومت اقلیم به ممنوعیت‌ها پایان دهد
​​​​​​​   "به عنوان مدیریت و شورای پخش چرا تی‌وی و به نمایدگی از بینندگان خویش یکبار دیگر از آسایش شیخان، استانداری دهوک و حکومت اقلیم کردستان می‌خواهیم که به ممنوعیت فعالیت ما پایان دهند. زیرا اعمال محدودیت بر تلویزیون ما که به انتشار و بازتاب رویدادهای جامعه ایزدی فارغ از هرگونه تبعیضی پرداخته است فاقد مشروعیت بوده و غیرقابل پذیرش است."

​​​​​​​   در پایان از میر تازه ایزدی‌ها، جامعه روحانی و آحاد ایزدی‌ها، خلق ایزدی، میهن‌دوستان کوردستان و آزادیخواهان خواسته شده است که برای پایان دادن به فشارهای حکومت اقلیم کوردستان بر چرا تی‌وی موضع خویش را آشکار کنند.