"پ.ک.ک در مقابل اشغالگران و خط خیانت در کوردستان ایستادگی می‌کند"

اگر جنگی میان پ.ک.ک و بخشی از نیروهای وابسته به مسرور بارزانی روی دهد، نباید آن را بعنوان جنگ برادرکشی قلمداد نمود. لازم است احزاب روژهلات کوردستان و روشنفکران جامعه‌ی کورد در برابر استعمارگری و خیانت دارای موضعی شفاف و راسخ باشند.

سرهلدان چیا، عضو مجلس حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در برنامه‌ی خط «هلی سه» (خط سوم) تلویزیون آرین به ارزیابی سفر هیئت پ.د.ک به آنکارا و فشارهای رژیم مستبد ایران علیه خلق کورد در روژهلات کوردستان پرداخت. سرهلدان چیا اظهار نمود:"اگر جنگی میان پ.ک.ک و بخشی از نیروهای ویژه‌ی وابسته به مسرور بارزانی روی دهد، نباید آن را بعنوان جنگ برادرکشی قلمداد نمود. لازم است احزاب روژهلات کوردستان و روشنفکران جامعه‌ی کردستان در برابر استعمارگری و خیانت دارای موضعی شفاف و راسخ باشند."

چیا ابتدا در رابطه با دیدار پ.د.ک و دولت استعمارگر ترکیه گفت: دولت ترکیه هیچ‌گاه خواستار حل مشکل خلق کورد به شیوه‌ای دمکراتیک نیست بلکه همواره سیاست‌ پاکسازی خلق کورد را در پیش‌ گرفته است. پ.د.ک به ابزاری برای دولت ترکیه در راستای اعمال سیاست‌های این دولت همچون نفی خلق کورد مبدل گشته است. هجمه‌های دولت ترکیه بر گریلاهای کوردستان، مناطق حفاظتی مدیا و در کل جنوب کوردستان و تشدید این هجمه‌ها بعد از این دیدار دال بر این مسئله می‌باشد. لازم است بدانیم که این دیدارها در راستای منافع ملی صورت نمی‌گیرند بلکه تنها در چارچوب منافع خاندان بارزانی و سیاست‌های دولت ترکیه است.

وی در ادامه افزود: هم پ.د.ک و هم دولت ترکیه خواستار نابودی گریلاها هستند. استفاده‌ی سربازان دولت ترکیه از یونیفرم پیشمرگه و همزمان با آن ملحق‌شدن بخشی از نیروهای ویژه‌ی پیشمرگ در جنگ علیه پ.ک.ک که تحت نظارت مسرور بارزانی آموزش می‌بینند و هموار ساختن زمینه توسط پ.د.ک برای ایجاد پایگاه‌های نظامی و جاسوسی دولت ترکیه در جنوب کوردستان، اثباتی بر همکاری‌های خاندان بارزانی با دولت ترکیه در راستای گسترده‌‌تر نمودن جنگ علیه خلق کورد و پ.ک.ک و در نهایت قتل‌عام خلق کورد است.

سرهلدان چیا در پاسخ به گفته‌ی سفین دزیی مبنی بر«پ.ک.ک سرمنشا مشکلات و معضلات جنوب کوردستان است و وجود پ.ک.ک در جنوب کوردستان مشکل‌ساز می‌باشد» یادآور شد: باید نیک بدانیم که اگر مبارزات چهل ساله‌ی پ.ک.ک نبود اکنون حل مسئله کورد به موضوعی جهانی مبدل نمی‌گشت. پ.ک.ک در برابر غارت منابع طبیعی کوردستان به دست پ.د.ک که آن به را دولت ترکیه به فروش می‌رساند، آنچه مشکل‌ساز است منافع خاندان بارزانی و منسوبان آنان است، منافع ملی کورد مشکل‌ساز نیستند.. پ.ک.ک در برابر رژیم فاشیست ترکیه و نظام مبتنی بر دولت‌-ملت و تک ملت، تک زبان و تک فرهنگ این دولت که خواهان پاکسازی خلق کورد است، قرار دارد.

وی در ادامه افزود: اگر مبارزات پ.ک.ک نبود اکنون داعش سلیمانیه و هولیر را به تسخیر خود درآورده بود. پ.ک.ک از اشغال جلولا، کرکوک، هولیر و شنگال جلوگیری نمود. پ.ک.ک خلق ایزدی در شنگال را از قتل‌عام نجات داد. اگر افکار رهبر آپو نمی‌بود، اکنون ما شاهد مقاومت تاریخی روژاوا در برابر داعش نمی‌بودیم. پ.ک.ک در برابر پیاده‌سازی سیاست‌های پ.د.ک در راستای منافع خاندانی و دولت اشغالگر ترکیه و داعش که رئیس آن همانا اردوغان می‌باشد، مبارزه و مقاومت می‌نماید.

چیا در ادامه خاطر نشان ساخت: لازم است بدانیم اگر جنگی میان پ.ک.ک و بخشی از نیروهای ویژه‌ی وابسته به مسرور بارزانی روی دهد، نباید آن را بعنوان جنگ برادرکشی قلمداد نمود چرا که این نیرو دیگر بعنوان دشمن عمل می‌نماید. زیرا این نیرو از میان برداشتن اراده‌ی آزاد خلق کورد را در پیش گرفته است. اکنون افکار پ.ک.ک در تمام جهان تاثیر نموده است به همین دلیل پ.ک.ک نیرویی نیست که بتوان آن را از لحاظ فیزیکی از میان برداشت.

عضو مجلس پژاک به نقش پ.د.ک در پاکسازی و قتل پیشاهنگان و احزاب دیگر بخش‌های کوردستان اشاره و گفت: از زمانی که ملا مصطفی بارزانی با ذهنیتی عشیره‌ای پ.د.ک را به تسخیر خود درآورد، سیاست‌های این حزب در راستای منافع ملی نبوده است. سوای آن پ.د.ک به ابزاری برای سرکوب انقلاب در دیگر بخش‌های کوردستان مبدل گشته است. به شهادت رسانیدن سلیمان معینی، سعید قرمزی توپراک، دکتر شوان و علی عسکر و خیانت‌های قیاده موقت در کارنامه‌ی این حزب دال بر موضوع می‌باشد.

وی ادامه داد: لازم است احزاب روژهلات کوردستان تاریخ را از یاد نبرند که چگونه پ.د.ک در چارچوب قیاده موقت احزاب روژهلات کوردستان را پاکسازی نمود. در این راستا لازم است این احزاب منافع شخصی و حزبی را کنار گذاشته و در برابر خیانت و استعمارگری سکوت ننمایند و دارای موضعی راسخ و عملی باشند. همچنین لازم است که روشنفکران کوردستان نیز با روحیه‌ای انقلابی و آشکارساختن خط انقلابی و خط خیانت، در مبارزات ملی و بیرون راندن استعمارگران و از میان برداشتن خط خیانت در کوردستان نقش خود را ایفا نمایند.

کولبران و زندگی آنان در اصل مبارزه علیه سیاست‌های اقتصادی سپاه است

سرهلدان چیا در مورد فشارهای حکومت ایران بر جامعه‌ی ایران و روژهلات کوردستان گفت: اکنون فشارها بر حکومت ایران از داخل و خارج بسیار است. در این راستا دستگیری معترضین نشان از ترس حکومت برای شروع اعتراضات گسترده در ایران و روژهلات کوردستان است. حکومت ایران با دستگیر نمودن پیشاهنگان خیابان خواستار سرکوب، کنترل نمودن و ایجاد رعب و وحشت در جامعه است. سیاست نفت در برابر غذا در چارچوب واردات غذا از دیگر کشورها و صادرات نفت از سوی سپاه پاسداران سبب گشته خزانه دولتی که در اختیار سپاه است با بحران عمیقی روبرو گردد. همزمان این مسئله سبب گشته که اکنون جامعه‌ی ایران با مشکلات اقتصادی و کمبود کالا روبرو گردد.

وی ادامه داد: کولبران و زندگی آنان در اصل مبارزه علیه سیاست‌های اقتصادی سپاه است. این اصل سبب گشته تا سپاه پاسداران کولبران را بعنوان نیرویی علیه اقتصاد سپاه قلمداد نماید. به همین منظور اقدام به کشتن کولبران می‌نماید و آن را نیز مشروع می داند. کشتن ۳ کولبر اخیر در مرزهای روژهلات کوردستان و آنان را «متجاوزین مرزها» قلمداد نمودن، دال بر این موضوع می‌باشد.

سرهلدان چیا در پایان برنامه یاد و خاطره‌ی شهدا آرگش کارزان، تولهلدان سنه، دلوان فدا و روژهات شَر، زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی و همزمان با آن ۱۶ شهید حزب حدک که طی حملات و تداوم سیاست‌های اعدام حکومت ایران در روزهای ۶ و ٨ سپتامبر ٢٠١٨ به شهادت رسیدند را گرامی و بر تحقق آرمان‌ها و اهداف شهدا سوگند یاد نمود و افزود: درخت آزادی لازمه‌ی پرداخت هزینه است. اگر خواستار کسب آزادی هستیم لازم است برای هر هزینه‌ای خود را آماده نمایم. اتفاقات ۶ و ۸  که طی آن سبب چنین شهادت‌هایی شد، نشان می‌دهد که دشمنان خلق کورد در مسئله‌ی کورد سیاست مشترکی را اتخاذ می‌نمایند. به همین دلیل لازم است ما نیز با سیاستی مشترک و اتحاد و همگرایی به مبارزه علیه استعمارگران تا تحقق اهداف دمکراتیک و کوردستانی آزاد بپاخیزیم.