پاسخ فرمانده یگان‌های مقاومت شنگال به ادعاهای واهی پ.د.ک

​​​​​​​دژوار فقیر از فرمانده‌های ی،ب،ش خاطرنشان کرد که آنان فرزندان خلق شنگال هستند و از سرزمین خود محافظت خواهند کرد. 

تحرکات پهپادهای تجسسی ارتش متجاوز ترکیه در شنگال ادامه دارد. ارتش اشغالگر ترک روز ١۵ ژوئن ١۵ نقطه را در شنگال هدف حمله قرار داد، اخیرا در روزهای ٢٣ و ٢۵ آگوست نیز به حملات هوایی دست زده است. دژوار فقیر از فرماندهان یگان‌های مقاومت شنگال (ی.ب.ش)  با شرکت در برنامه ویژه رادیو «دنگی ولات» به ارزیابی وضعیت جاری در شنگال و کوردستان پرداخت.

اخیرا تحرکات پهپادهای تجسسی بر فراز آسمان شنگال افزایش یافته‌اند، رژیم ترک روز ١ ژوئن به شنگال حمله کرد و اخیرا در ٢٣ و ٢۵ آگوست شنگال را هدف حملات هوایی قرار داد، هدف دولت ترک از این حملات چیست؟

دژوار فقیر: چیز تازه‌ای نیست، شاید وضعیت کمی متفاوت باشد. دولت فاشیست ترکیه همچنان به حملات هوایی به شنگال ادامه می‌دهد. زیرا همکاری‌های آنان با داعش و نقشه‌هایشان در مورد شنگال ناکام ماند، به این حملات دست می‌زند. اخیرا پرواز هواپیماهای جنگنده دولت ترکیه بدون وقفه بر فراز شنگال ادامه دارد. بدون اینکه به حق حاکمیت عراق اهمیت دهند، مرزهای عراق را نقض کرده و مبانی حقوق بین‌المللی را زیرپا می‌گذارند به نیروهای ما حمله می‌کنند. در روزهای گذشته دو بار به نیروهای ما حمله کردند. هم غیرنظامیان و هم نیروهای ما که به شیوه‌ای رسمی در عراق فعالیت می‌کنند را هدف قرار دادند. ی.ب.ش از روز تشکیل با این نام معرفی شد. دولت ترک با جنگ هفتانین نقشه‌ای گسترده را به اجرا گذاشته است. مسئله تنها شنگال نیست، حتی هفتانین هم نیست. همه می‌دانند که ارتش عراق اینجاست، دولت عراق اینجا حضور دارد. ما نیز یک نیروی عراقی هستیم. دولت ترک هم می‌داند که ما در عراق یک نیروی رسمی هستیم. اقدامات آنان در نقض مبانی اقدامی کوچک نیست بلکه در راستای اشغالگری است. هدف این است که اولا شهروندان شنگال به زادگاهش برنگردند، دوم اینکه نیروهای دفاعی شنگال را غیرمشروع جلوه دهد. اینچنین به شیوه‌ای موصل را هم هدف قرار می‌دهند. مستقیم یا غیرمستقیم از طریق برخی عناصر و یا بازمانده‌های داعش موصل را هدف قرار می‌دهند. دولت ترکیه در حملات خود نرمی نشان نمی‌دهد بلکه به شیوه‌ای وحشیانه عمل کرده و هیچ مرزی نمی‌شناسد. حکومت عراق موضعی جدی نشان نداده است. نخست‌وزیر عراق از امریکا دیدار کرد. می‌توانند موضع کشورهای عربی را در قبال این حملات برجسته کنند. حتی می‌توانند به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کنند. دولت ترک یک عضو ناتوست، حتی می‌توانند به ناتو هم شکایت کنند. می‌باید تاکنون سفارتخانه و کنسولگری ترکیه را تعطیل می‌کردند و به روابط تجاری با ترکیه پایان می‌دادند.

رژیم ترک آنچه را که در عفرین، در ادلب، در سریکانی انجام می‌دهد، آنچه را که در روژاوا درصدد اتمام آن است می‌خواهد در اینجا هم به انجام رساند. می‌خواهند شنگال، موصل و تلعفر را به تمامی اشغال کنند. تا آفریقا دست خود را دراز کرده‌اند. به عنوان آخرین راه حل باید ارتش عراق، حشد الشعبی و تمامی نیروهای شنگال و خلق ایزدیمان در برابر دولت ترک ایستادگی کنند و پاسخ تندی به حملات ترکها نشان دهند. دولت عراق می‌تواند به رژیم ترک بگوید که در صورت عدم توقف حملات اعلام جنگ خواهد کرد. حکومت عراق می‌تواند پرواز پهپادها ترک بر فراز شنگال را ممنوع اعلام کند. اما عراق تاکنون چنین گامی برنداشته است. موضع خلق شفاف است. نه تنها ملت ایزدی، بلکه تمامی خلق‌های عراق نیز اشغالگران را نمی‌پذیرند. نیروهای پ.ک.ک از شنگال خارج شده‌اند. افرادی هستند که انسان نمی‌داند چگونه آنها را خطاب کند، این افراد در مورد شنگال به کارهای کثیف، خیانت و همکاری با اشغالگران ادامه می‌دهند. چنین افرادی از دین ایزدی خارج شده‌اند. از فرهنگ و باورمندی ایزدی دست کشیده‌اند. چنین افرادی نیروهای ی.ب.ش را همچون پ.ک.ک معرفی می‌کنند. پ.ک.ک همچنان که همگان می‌دانند وارد شنگال شده و خروج آنها از شنگال هم آشكار بود. وختی به شنگال حمله شد پ.ک.ک به کمک خلق ایزدی آمد و آنان را از قتلعام نجات داد. پ.ک.ک مگر چه کاری کرده است؟ مگر مرتکب گناه شده است که دختران و پسران ایزدی را از قتلعام نجات داده و برای دفاع از خود آموزش داده است؟ [دشمنان ایزدی‌ها] دردشان این است که چرا پ.ک.ک از قتلعام ایزدی‌ها جلوگیری کرده است. می‌گویند چرا گردن تمامی پسران ایزدی‌ قطع نشده و چرا تمامی دختران ایزدی به غنیمت گرفته نشده‌اند؟ چرا فرزندان ایزدی‌ها با ذهنیت داعش آموزش نمی‌بینند؟ پ.ک.ک را مانع این خواسته‌های خود می‌دانند و آنرا متهم می‌کنند. برخی افراد غیر ایزدی در تلویزیون‌ها حاضر شده و مدعی می‌شوند که پ.ک.ک انجاست. اینجا اعلام می‌کنم اگر کسی با ما مشکلی دارد به میدان بیاید. این گوی و این میدان، اگر کسی با ی.ب.ش مشکل دارد، اگر دارای غیرت، جسارت و توان است به میدان بیاید. ی.ب.ش را همه می‌شناسند. اگر غیرت دارند بیایند ی.ب.ش را از شنگال اخراج کنند. ما وقتی اعلام موجودیت کردیم از کسی نپرسیدیم که اجازه می‌دهید یا نه. ی.ب.ش در میان دریایی از خون تأسیس شد. هر کسی ی.ب.ش را می‌پذیرد که حرفی نیست اما اگر نمی‌پذیرد می‌تواند سر خود را به دیوار بکوبد. آنانی که از طریق میت یا پ.د.ک دست به خیانت می‌زنند و دستشان به خون شهیدان ما آغشته است، آنانی که در تلویزیون‌ها حرف می‌زنند اگر یک ذره غیرت دارند می‌توانند به شنگال بیایند. ی.ب.ش خود را از هیچ کسی پنهان نکرده است. ما در کوهستان شنگال هستیم. ما در تمامی روستاهای شنگال حضور داریم. ما فرزندان این خلقیم. بیایند ببینیم چه کسی طرف مقابل را بیرون می‌کند. اعلام می‌کنم هیچ احدی حتی به کمک اربابانشان هم نخواهند توانست ی.ب.ش را از اینجا بیرون کنند.

همه دنیا باید واقف باشند که ما با خون شهیدانمان از وجب به وجب خاک شنگال دفاع کرده‌ایم. ما شهیدان بسیاری را برای صیانت از شنگال تقدیم کرده‌ایم. این ماه (ماه آگوست) ماه شهیدان شنگال است. رژیم ترک هر ماه با حملات خود قتلعام‌ها را زنده می‌کند. هر سال پیام می‌دهد که قتلعام شما به پایان نرسیده است. رفیق زکی را هدف قرار دادید، رفیق زردشت را هدف قرار دادید، کوهستان شنگال را بمباران کردید، اکنون هم از تلویزیون‌های [بارزانی‌ها] جامعه ایزدی را تهدید می‌کنید؟!

افرادی در تلویزیونها حاضر شده مدعی می‌شوند که پ.ک.ک کودکانشان را ربوده است. پس چطور پ.ک.ک با گریلاهای کورد هر چهاربخش کوردستان شما را از قتلعام نجات داد. چگونه گریلای آلمانی پ.ک.ک، گریلای اروپایی پ.ک.ک، گریلای عرب پ.ک.ک به فریاد شما شتافت. به کسانی که پ.ک.ک را متهم می‌کنند می‌گویم که از دین ایزدی خارج شده‌اید و چیزی از آیین ایزدی نفهمیدید.

ما فرزندان این خاکیم

برخی افراد مدعی می‌شوند که شنگال آرام نیست، ارزیابی شما در این رابطه چیست؟

دژوار فقیر: بخشی از خلق ایزدی در شنگال زندگی می‌کنند. اجازه دهید به دوره قبل از فرمان (قتلعام) اشاره کنم. آنانکه می‌گویند شنگال آرام نیست، همین‌ها ایزدی‌ها را محاصره کرده بودند. اجازه نمی‌دادند یک ایزدی از در خانه‌اش خارج شود. در زمان انفجار تلعزیر و سیبا شیخ‌خدر هیچ اثری از آنها [پ.د.ک] نبود. تنها برای محاصره ایزدی‌ها اطراف آنان را سیم خاردار گرفتند. صدها جوان ایزدی را در زندان‌ها تحت شکنجه قرار دادند. ناخن‌های ایزدی‌ها را کشیدند. شب تا صبح آنها را وارونه اویزان کردند. شکنجه، تهدید، در زمستان آب سرد را روی سر آنان می‌ریختند و در حیاط نگه می‌داشتند. چرا در مورد گذشته خود چیزی نمی‌گویند. اکنون در شنگال چه خبر است؟ اکنون در شنگال نیروهای ی.ب.ش دارای سازماندهی و نظم هستند و خلق ایزدی هم با اعتماد به فرزندانش زندگی آزادانه‌ای دارد.

مشروعیت دادن به حملات ترکیه از سوی حکومت اقلیم کوردستان کاری ضداخلاقی است. می‌توانستند روی سیاه خود را سفید کنند اما از قرار معلوم خواستار سیاه‌تر شدن روی خود هستند. تو گویی شنگال بدون پ.د.ک دیگر به هیچ کاری نمی‌آید. شما چه بلایی بر سر شنگال نیاوردید. همه می‌دانند پ.د.ک بر سر ایزدی‌ها چه آورد. در قتلعام از خلق دفاع نکردند و اجازه هم ندادند که خلق از خود دفاع کنند. ه.پ.گ در بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده دفاع از شنگال است. ١٢ گریلا را برای دفاع از ایزدیها به شنگال فرستاد اما پ.د.ک چند نفر آنان را بازداشت کرد. پ.د.ک در تلاش است تا حمله ترکیه به ایزدی‌ها را مشروع جلوه دهد. مگر کسی از ما تاکنون گفته است پ.د.ک پیشمرگه‌هایش را از دهوک خارج کند؟ اما آنها [پ.د.ک] هم خوب می‌داند که نمی‌توانند ما را از شنگال خارج کنند، اینجا خاک ماست، ما در اینجا متولد شده‌ایم. ما فرزندان این خاکیم. زادگاه ماست. پ.د.ک تاکنون به دلیل اقدامات ضد ایزدی از خلق شنگال پوزش نخواسته‌ است. خلق ایزدی باید هشیار باشد. خلق ایزدی چه در باکور، در باشور کوردستان یا در روژاوا و یا در اروپا باید بسیار هشیار باشد. باید به دام میت ترکیه و پ.د.ک نیافتد. هر کسی دستش به خون ایزدی‌ها آغشته شود حسابش را پس خواهد داد. بخششی در کار نخواهد بود.