پذیرش حمله به کورد از سوی کاظمی

مصطفی کاظمی برای پذیرش این خواست‌های دولت ترک، سریعا عازم موصل شد. کاظمی در این سفر با مسئولان نظامی دیدار کرده و برنامه حمله به نیروهای کورد در شنگال تا مناطق حفاظتی مدیا را مورد بررسی و گفتگو قرار داده است

نویسنده و تحلیلگر سیاسی کورد، مم آوبا در مقاله‌ای که در آژانس خبری مزوپوتامیا منتشر شده است با اشاره به چهره واقعی مصطفی کاظمی و حکومت وی گفت: سیمای واقعی کاظمی و حکومت وی با پذیرش حمله ترکیه به کورد در باشور (جنوب کوردستان) آشکار شده است. از همان ابتدا ارتباطات وی با دولت ترک نشان دهنده این واقعیت بود. وی برای آنکه بتواند قدرت و نقش حکومت خود را در منطقه تحکیم بخشد، تا کنون با تمامی نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری و هماهنگی نشان داده است. هم با نیروهای آمریکا، هم با ایرانی‌ها و هم با ترکیه و نیز کشورهای عربی هماهنگی داشته است و از سوی دیگر تلاش نموده است با برخی از نیروهای کورد نیز در ارتباط و هماهنگی باشد.

این نویسنده کورد در رابطه با چهره واقعی کاظمی اظهار می‌دارد که کم کم چهره واقعی کاظمی و حکومت وی آشکار می‌شود. از همان ابتدا ارتباط کاظمی با دولت ترک کاملا مشهود بود. به منظور تحکیم قدرت خود، به هر رنگی درآمد. هم با آمریکا، ایران، ترکیه و دولتهای عربی در هماهنگی بود و هم با برخی از نیروهای کورد ارتباطات نزدیک برقرار کرد.

آوبا در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: هم اکنون نیز به منظور انتصاب وزرای خود، با همکاری با دولت ترک، بر یکی دیگر از نیروهای کورد فشار وارد می‌کند. با نیت قبلی وزارت دارایی و وزارت امور خارجه را به نیروهای کورد داد. این دو حرکت کاظمی به این منظور بود که در صورت آغاز حملات دولت ترک به دستاوردهای خلق کورد، نیروهای کورد نتوانند در این رابطه واکنش نشان بدهند. به این شیوه مسئولیت دولت عراق و حملات ترکیه به این کشور را مخفی کرده و تمامی انتقادات و واکنش‌های احتمالی را به سوی کورد در جنوب اقلیم کوردستان معطوف نماید.

از طرف دیگر، به منظور خشنودی آمریکا و رهایی از ابحران اقتصادی و سیاسی-نظامی، بر حشد الشعبی فشار وارد کرد. کاظمی به منظور بهبود وضعیت خود در مقابل بحرانهای اجتماعی در نخستین اقدام بعد از دست‌یابی به نخست وزیری، به استان موصل سفر کرد. اما یک شب قبل از عزیمت کاظمی به موصل، از هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترک میزبانی کرد. کاظمی با این سفر خود به موصل خواست که هم به جهان خارج و هم داخل عراق پیامی را ارسال کند. کاظمی در شرایطی مانند سال ٢٠١۴ قرار دارد که داعش به موصل حمله کرده و حکومت مالکی در آستانه شکست قرار داشت. اما کاظمی به خوبی می‌داند که موفقیت حکومت وی در گرو حل بحران و بی ثباتی‌ها، اختلافات و مسئله موصل قرار دارد. این همان پیامی است که به طرف شیعی در داخل عراق داده است.

علت مسافرت هاکان فیدان به عراق

آوبا همچنین اظهار داشت که هر چند تا کنون گفته نشده است اما در استان موصل خلق کورد بیشترین مصائب و آزارها را کشیده است. کوردهای ایزدی بیشترین مشکلات و بدبختیها را تحمل کرده‌اند. اما جامعه کورد-ایزدی هر چند بار بار دیگر در آستانه نابودی قرار گرفت اما توانست با ایجاد و تاسیس نیروی حفاظتی خود را از نابودی نجات بخشد. به همین علت می‌توان گفت که ترکیه و هاکان فیدان به دو منظور به مذاکره و دیدار با کاظمی دست زدند:

نخست؛  به منظور نشان دادن حضور ایران در عراق به عنوان یک تهدید، تا هم آمریکا و هم خلق‌های عراق و برخی از نیروهای سیاسی که خواهان کاهش نقش ایران در منطقه هستند، از این اقدام خشنود شوند. ترکیه تلاش دارد تا از خلاء ناشی از عدم حضور احتمالی ایران در عراق به نفع خود بهره‌برداری کند.

دوم؛ هاکان فیدان اعتراض دولت متبوع خود را از مصطفی کاظمی نشان داده است که چرا دولت عراق رسما در بغداد از مظلوم کوبانی استقبال کرده است؟

شروط ترکیه

همچنین در دیدار فیدان با کاظمی شرایط حمایت ترکیه از حکومت کاظمی نیز مطرح شده‌اند:

سریعا کنسولگری ترکیه در موصل و بصره افتتاح شود.

نیروهای ترکیه در بعشیقه می‌توانند به عنوان نیروی تضمین کننده حکومت کاظمی ایفای نقش کنند.

ترکیه در تلاش است در شرایطی که بحران اقتصادی در عراق در جریان است، از حکومت کاظمی حمایت کند. رژیم ترکیه  به زعم خود می‌تواند در بازسازی موصل نقش مهمی را ایفا کند.

مصطفی کاظمی برای پذیرش این خواست‌های دولت ترک، سریعا عازم موصل شد. کاظمی در این سفر با مسئولان نظامی دیدار کرده و برنامه حمله به نیروهای کورد در شنگال تا مناطق حفاظتی مدیا را مورد بررسی و گفتگو قرار داده است. بعد از حملات ارتش ترک به شنگال، مخمور و مناطق حفاظتی مدیا، وزرای داخلی و وزیر اطلاعات دولت کاظمی نیز به استان موصل سفر کرده‌اند. این مجموعه اقدامات نشان می‌دهد که کاظمی و هیات وزرای وی، برای حمله به کورد، با دولت ترک در هماهنکی به سر می‌برند.