پلاتفرم یارسان: جشن خاونکار، جشن مقاومت در برابر ستمگران و دشمنان آزادی مبارک باد

پلاتفرم یارسان: تاریخ به ما ثابت کرده که تنها راه برای پیروزی و دستیابی به آرمان‌ها، مقاومت کردن جمعی و اتحاد است و فلسفۀ جشن خاونکار نیز چیزی به جز مقاومت و اتحاد و اشتراک نیست ...

پلاتفرم یارسان در بیانیه‌ای جشن خاونکار را به خلق یاری و آحاد خلق‌های کوردستان و منطقه تبریک گفته و «اتحاد دمکراتیک» را «رمز پیروزی»  خوانده است.

متن بیانیه پلاتفرم یارسان به این شرح است:

"تاریخ خلق یارسان تاریخی مملو از رنج و سختی و ستم بوده و خلق ما روزهای تنگنا و مصیبت بسیاری را به چشم دیده است؛ از تیر و طعنۀ سپاهیان جهل و ظلم در دورۀ شاخوشین و سلطان سهاک و بابایادگار، تا فشار آوردن به حقگویانی همچون عالی قلندر و نسیمی و شاه فضل ولی، از درویش کشی آقامحمدعلی در دورۀ قاجار تا حملات جمهوری اسلامی به روستاهای یارسان‌نشین در دورۀ نودولتی سرمایه‌داری اسلامی در سال ۵٧، خلق یارسان هر لحظه و هر روز به طریقی تحت ستم و ظلم و زور قدرتمندانی بوده است که حق زندگی انسانی را از خلق ما سلب کرده‌اند و با تحمیل اجباری زبان، دین و اعتقادات خودشان، بنیادی‌ترین حق هر فرد انسان و هر جامعه یعنی حق زندگی را از ما گرفته‌اند.

در تمام این سختی‌ها و مصیبت‌ها خلق ما –از هر قوم و زبان و خاندان- با مقاومت و استواری و همچنین با سازماندهی خود در برابر این هجوم و حمله های دشمنان از جان و زندگی خود دفاع کرده و هرچقدر که ظلم و زور ستمگران افزایش یافته است، اتحاد خلق نیز بیشتر شده و این رمز پایداری و ماندگاری خلق ما در درازای تاریخ بوده است.

سال نوی یاری و خاونکار را در شرایطی جشن می‌گیریم که ظلم و زور ستمگران بیشتر از هر زمان دیگری بر خلق ما روا داشته می‌شود و به غیر از ستم طبقاتی و نابرابری اقتصادی که به همۀ خلق ها اعمال می‌شود، خلق ما با بی‌حقوقی کامل و به رسمیت شناخته نشدن در هر دو کشور ایران و عراق نیز مواجه است که مسئله‌ای کهنه و ساختاری است.

در تنگنای زمان و در این روزها که خواهران و برادرانمان در «کنفدراسیون دموکراتیک شمال و شرق سوریه (روژاوا)» در برابر هجوم و حملۀ فاشیست های رژیم رجب طیب اردوغان در ترکیه قرار گرفته‌اند، ما خلق یارسان باید با حمایت و اعتراض به این اوضاع غیرانسانی ساکت ننشسته و همراه با حمایت از خلق‌های آن منطقه که در زمرۀ وظایف ماست، اتحاد خود را نیز ترقی بدهیم.

همچنین ضروری است که به خلق ترک زبان آذربایجان با هر دین و اعتقادی –چه شیعه، چه بهایی و چه یارسان- به سبب زمین لرزه‌ای که در آستانۀ سال نوی یاری اتفاق افتاد و کشته‌ها و زخمیان بسیاری نیز بر جای گذاشت، تسلیت بگوییم. خلق کورد و یارسان در منطقۀ کرماشان که خود تجربۀ زمین لرزه را پشت سر نهاده است، برای کمک کردن به خواهران و برادرانمان در آذربایجان تجربۀ گرانسنگی دارد که استفاده از آن نه تنها به عنوان یک عمل انسانی و اخلاقی ارزشمند است، بلکه سبب اتحاد هرچه بیشتر در میان خلق‌های یارسان دو منطقۀ کوردستان و آذربایجان خواهد شد و توطئۀ رژیم برای ایجاد تفرقه را نیز ناکام خواهد گذاشت.

به جز این ها سال تازۀ یاری را در شرایطی جشن می گیریم که در زیر فشار و شکنجۀ رژیم سرمایه و اعدام اسلامی، بیشتر از ۵٠٠ نفر از درویشان سلسلۀ سلطان‌علیشاهی گنابادی –هم در درون زندان‌ها و هم در بیرون از آن) دست از غذا خوردن کشیده و با اعلام اعتصاب غذا جان خود را به خطر انداخته‌اند تا با سرکوب و زندان و شکنجه‌های رژیم بنیادگرای اسلامی اعتراض کنند. ما نیز همچون خلق یارسان از مبارزات درویشان گنابادی و حقوقشان حمایت می‌کنیم و خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی از زندان‌های رژیم هستیم.

همچنین فرهنگ یارسان همیشه سرچشمه‌ای از برابری خواهی زنان و مقاومتشان در برابر نابرابری و ظلم و زور بوده و در تمام روزگاری که قدرتمندان شریعتمدار بالاجبار از زیست آزادانۀ زنان جلوگیری کرده‌اند، این جامعۀ یارسان و ارزش های برابری خواهانۀ یاری بوده که صدای زنان را در زندگی اجتماعی بلند کرده است. از زنان یارسان که بنیانگذاران حقیقی تمدن ما هستند و نقش بسیار مهمی در تاریخ ما داشته‌اند دعوت می‌کنیم که به غیر از ارتقای جایگاه فردی خودشان در درون جامعۀ یاری و همچنین در ایران و کوردستان، در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی پیشاهنگی کرده و پرچم حق و حق خواهی و دفاع از آرمان‌های آزادیخواهانه را در دست بگیرند.

همچنین از سران خاندان‌ها، پیران و مسندنشینان محترم می‌خواهیم که در این روزها که بیشتر از هر زمانی به اتحاد نیاز داریم، نه تنها با کنار گذاشتن اختلافات در میان خاندان‌ها پیش قدم بشوند، بلکه از جایگاه و شأن خود برای محکم کردن اتحاد میان تودۀ یارسان استفاده کنند تا خاونکار به نمادی از اتحاد خلق تبدیل شود.

تاریخ به ما ثابت کرده که تنها راه برای پیروزی و دستیابی به آرمان‌ها، مقاومت کردن جمعی و اتحاد است و فلسفۀ جشن خاونکار نیز چیزی به جز مقاومت و اتحاد و اشتراک نیست. با شادباش سال تازۀ یاری و درود فرستادن بر روژاوا و آرمان‌های انقلابی و متعالی خلق‌های آن منطقه، و نیز درود فرستادن بر شهدای یارسان از تیمور بانیارانی و درویش حبیب‌الله کرندی تا سید قربان حسینی و سید محمود خاموشیان و از کیانوش آسا و سید خلیل عالینژاد تا رفیق شاهین دالاهو و رفیق زاگرس بَرزَوان، از خلق‌مان دعوت می‌کنیم که در هر سطح و عرصه‌ای فریب حیله‌های دشمن را نخورده و با اتحاد در راه آرمان های دموکراتیک و پشتیبانی از حق و حقیقت –چنانچه تاکنون نیز بنیاد اخلاق و سیاست ما بوده- در راه آزادی، عدالت و برابری گام بردارد."