پژاک: روشنفکران با دیدگاهی انقلابی با اشغالگری روبرو شوند

پژاک اعلام کرد:"در این دوره‌ی حساس باید روشنفکر از قالب تنگ نظرات فردی خارج شود و با روح مبارزات انقلابی و درک وظیفه‌ی حساس تاریخی خود بتوانند نقش پیشاهنگی جامعه را به دست گیرند."

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) با صدور بیانیه‌ای به وظایف تاریخی روشنفکران کورد در مقابله با نقشه‌های اشغالگران در کوردستان اشاره کرده است.

متن بیانیه پژاک به شرح زیر است:

"وظیفه و مسئولیت انقلابی به هم وابسته‌اند. انقلاب با همه‌ی تنگناها و فشارها به پیش می‌رود، مهمترین وظیفه‌ی روشنفکر این است که در راه انقلاب، مسئولیت انقلابی خود را انجام دهد. می‌دانیم که روشنفکری مسئولیت انقلابی حقیقی است. روشنفکر در نخستین گام از باتلاق جزم‌اندیشی و ارتجاع فاصله گرفته و با فهم ماتریالیسم دیالکتیک گام‌های جسورانه‌ای را به سوی گشایش جامعه دمکراتیک برمی‌دارد. تئوری و پراکتیک را به هم گره می‌زند و با عمل نمودن به تئوری وظایف انقلابی و روشنفکری خود را به انجام می‌رساند. انقلابی همزمان با فکر، عمل هم می‌کند و کم نمی‌آورد. در دوران حساس، وظایف روشنفکر انقلابی بیشتر هم میشوند. وظایف یک روشنفکر انقلابی در مقاطع حساس بیشتر می‌باشند.

در خاورمیانه، سرزمینی که هم مهد تمدن بوده و هم مرکز همزیستی انسان‌ها، تغییرات بزرگی در حال انجام است. اکنون هژمونگرایان با دیدگاه‌های متفاوت در حال مداخله برای ماندگاری تجربه‌ی شکست خورده‌ی سیستم کپی شده‌ی سیستم دولت-ملت خود با ذهنیتی پوزیتیویستی هستند. می‌دانیم که نقشه‌ی هموژن نمودن و یک رنگ کردن جامعه‌ی خاورمیانه دچار بحران شده و این پروسه نیز ویرانی و چندگانگی با خود به همراه آورده است و با رویکرد اسلام رادیکال منطقه را به باتلاقی برای مردم تبدیل کرده‌اند. جمود فکر و اندیشه در قالب متفاوت میدان می‌گیرد و ده‌ها سال جامعه را به عقب بازمی‌گرداند. بخشی از این جنگ، جنگ ذهنیت و پارادایم، بخشی نیز برای ادامه‌ی برنامه‌ی شکست خورده در بستر ویرانی منطقه است. خالی کردن جامعه از ارزش‌های بشری و روح بلند انقلابی و مبارزات حق‌طلبانه و زندگی شرافتمند است.

سیستم اشغالگری از طریق پروژه‌های گوناگون، مانند یک دست کردن جامعه و بی‌اراده نمودن افراد و به انحراف کشیدن خط انقلابی و روشنفکری، به طور مداوم برای رام کردن تمامی اراده‌های روشنفکر تلاش کرده است. حاکمیت در این چارچوب تلاش دارد تمام بخش‌های جامعه را کنترل کند. جنگی پیوسته در جریان است و آن هم جنگ هویت و اراده‌ی خلق علیه به بردگی گرفتن و رام کردن جامعه توسط حکومت است. جنگی گسترده و با پوشیدن نقاب‌هاست، از همه‌ی فرصتها برای به انحراف کشیدن فرد در این جنگ استفاده می‌کنند. هدف این است که جامعه با خالی نمودن فکر و اراده، با نشان دادن تجارب شکست‌خورده نا امید گردد و همزمان، حاکمیت خود را در مقابل جامعه نیرومند و یکه‌تاز میدان نشان دهد.

در این دوره فرد و شخصیت روشنفکر باید با آگاهی به وظایف و نقش تاریخی خویش از دیدگاه انقلابی وارد میدان دفاع از خلق و میهن و آزادی جامعه شود. مقابله با سیستم کنونی با شیوه‌ای انقلابی میسر است و از اینرو روشنفکران خلقمان باید با دیدگاه انقلابی با اشغالگری و جمود جامعه روبرو شوند. روشنفکر انقلابی دارای شخصیتی جسور و شجاع است که وظیفه‌ی حفظ ارزشهای دمکراتیک جامعه را به عهده دارد. نیرو، اراده و توانایی‌های متفاوت روشنفکران، باید از رقابت فردی به مبارزات مشترک و نیرومند برای رقابت با دیکتاتورها و کهنه‌پرست‌ها تبدیل شود. محصول مبارزات فرد برای بدست آوردن دستاورد انقلابی در این مرحله‌ی حساس باید با روح انقلابی و مسئولیت جمع شود تا بتوانند نتیجه‌ای در مبارزات خود برای به پیش بردن خط‌مشی آزادیخواهی کسب کند.

در این دوره‌ی حساس باید روشنفکر از قالب تنگ نظرات فردی خارج شود و با روح مبارزات انقلابی و درک وظیفه‌ی حساس تاریخی خود بتوانند نقش پیشاهنگی جامعه را به دست گیرند و برای مقابله با عقب‌ماندگی و به بردگی گرفتن ذهن و فکر بخشی از جامعه، مبارزاتی جمعی با این روح انقلابی به پیش برند. با احساس مسئولیت و حساسیت، به آن روشنفکر انقلابی پیشاهنگ تبدیل شوند که روند تاریخی میهنشان را بسوی پیشرفت برای آینده‌ برعهده گیرند و به نتیجه برسانند."